Egy darabig olyan mintha két munkahelyünk lenne - az Openmondo

-

A Desing Terminál startupokat segítő, 2014-ben indult mentorprogramja nemzetközi vizekre evezett. Ez azt jelenti, hogy már nem csak magyar ötletgazdák és továbblépni próbáló vállalkozások vesznek élnek a lehetőséggel, hanem idén első ízben külföldről is Budapestre költözött néhány csapat azért, hogy üzleti mankót kapjanak. Egyikük az olasz utazási szájtokkal foglalkozó Openmondo.com.


Egy svájci és egy olasz fiatalember alapította néhány éve az Openmondo-t, amely turisztikai portálokat épít. Méghozzá olyanokat, amiket helyiek menedzselnek. A cél az, hogy az adott országba érkező turisták ne csak az útikalauzokon és világutazók által írt beszámolókon keresztül szerezhessenek információt, hanem maga a város, vagy az ország lakói nyújtsanak bepillantást az ő mindennapi életükbe. Hiszen ki más is tudna jobb és hitelesebb eligazítást nyújtani arról, hogy mit érdemes megnézni és csinálni Budapesten, mint egy budapesti?

“Szeretnénk megmutatni a világot a helyiek szemével” - így fogalmazza ezt meg Monica Bormetti az Openmondo csapat egyik tagja, aki már Budapestre is költözött azért, hogy részt vehessenek a mentorprogramban. Az első néhány napban egy hostelben lakott, de most már beköltözött egy lakásba a hetedik kerületbe. Így kényelmes sétával beér a Desing Terminálba. A többiek egy kicsit később jönnek, nem olyan egyszerű feladat ugyanis mindent megszervezni azért, hogy ideiglenesen Budapestre helyezhessék a székhelyüket. Hiszen az openmondo.com már egy nagyon is működő projekt.

2014-ben alapították a céget a megtakarításaikból. 20 ezer eurót tettek az Openmondo-ba úgy, hogy közben az állásaikat is otthagyták. Ketten indultak a céggel, most már öten vannak. Egyelőre nem jutottak pluszforrásokhoz, nem állt be mögéjük befektető, így érték el a nullszaldót rögtön egy évvel az indulás után. “Baromi keményen dolgoztunk és hihetetlenül boldogok voltunk, amikor összejött. Most pedig szeretnénk még tovább fejlődni és nagyobbra nőni. Tudjuk, hogy ehhez további forrásokra és üzleti tapasztalatra van szükség. Ezért kezdtünk el inkubátor programokat keresni a neten” - magyarázza Monica.

Az f6s startup-, befektetői-, akcelerátor- és inkubátor-gyűjtőoldalon bukkantak rá a Design Terminál programjára is. Világszerte jelentkeztek hasonló lehetőségekre, így erre is. Innen kezdve gyorsan ment minden. Júliusban regisztráltak, augusztusban már hívták is őket azzal, hogy bejutottak a legjobbak közé. Szeptemberben pedig ide kellett utazniuk egy három napos előszűrőre. El kellett mesélniük, hogy kik ők, illetve megnézték a Design Terminál szakemberei azt, hogyan dolgoznak, mi is az ötlet pontosan és, hogy egyáltalán mennyire gondolják komolyan. A harmadik nap végén aztán egy prezentáció keretében elő kellett adniuk, hogy pontosan mi is a cél, mit akarnak elérni, vagyis miért vannak itt. Így választották ki őket szeptember első hetében, 5 nappal később pedig már indult is a program. “Ez egy komoly döntés volt a cégünk számára, hiszen van, aki Olaszországban, van aki Svájcban van és muszáj koncentrálnunk a már működő projektekre és vinni tovább a dolgot. Szóval nem hagyhatunk hátra mindent. Sok ügyfelünk van, akikkel törődnünk kell” - mondja Monica hozzátéve: “így egy darabig olyan lesz, mintha két munkahelyünk lenne”.

Azt szeretnék, hogy a program végére készek legyenek leülni egy befektetővel. A további növekedéshez ugyanis szükségük van forrásbevonásra. A mentorprogram keretein belül workshopokon, tréningeken vesznek részt. Átnézik, hogy mi működik és mi nem. Heti találkozóik vannak a kijelölt fő mentorukkal és átbeszélik, hogy mit sikerült elérni a hétről-hétre kitűzött célok közül. Szeretnének változtatni például az értékesítési stratégiájukon. Ebben segít a mentor, aki szorosan követi és figyeli őket. Ő az objektív külső szem.

Az Openmondo egyébként ígéretes helyzetben van. Legalábbis tekintettel arra, hogy Monica szerint nincs komoly vetélytársuk. Hiszen a Lonely Planet és a hasonló oldalak másként működnek. Náluk ugyanis nincsenek fizetett szerkesztők és újságírók, hanem lelkes, városukat szerető helyiek vannak, akik szeretnék bemutatni miért jó hely az otthonuk. Tulajdonképpen a kisebb utazási oldalakat és blogokat igyekeznek így egy ernyő alá vonni azzal, hogy egy professzionális eszközt, egy utazási portál személyre szabható, könnyen kezelhető alapjait kínálják.

Vegyük például Budapestet. Monica azt mondja, hogyha valaki rákeres a neten a városra, akkor talál tucatnyi hasonló oldalt, amit helyiek írnak. Szubjektíven elmagyarázzák, hogy milyen is ez a város. “Ezek együtt másfél millió látogatót jegyeznek, de a legtöbbjük nem valami jól felépített. Olyan oldalak ezek, amelyek olyanok, mintha valaki úgy gondolná, hogy oké, nagyon szeretem a városomat, szeretnék róla beszélni, de nem nagyon tudom, hogyan kellene és nincs is megfelelő eszközöm hozzá, de azért valamit mégis csak csinálok” - éppen ezért adnak a kezükbe egy jól felépített, jól átgondolt platformot, egy motort.

Egyfajta turisztkai Wordpress-ről van szó, de annál jóval egyszerűbb. Hiszen az Openmondo-n bizonyos mértékig változtatható a dizájn és a felépítés, használhatunk saját logót, de nincs szükség CSS, vagy HTML ismeretekre. Ha valaki egy netes útikönyvet készítene, akkor ők megadják ehhez az alapot. Ezt ráadásul tényleg a kedvünkre tölthetjük fel tartalommal. Írhatunk boltokról, hotelekről - összesen hat kategórián belül. Ezek a kategóriák egy alapos piackutatás során kristályosodtak ki.

A vízió az, hogy majd a jövőben mindenkinek az Openmondo ugorjon majd be, szerte a világban, mielőtt elutazik valahová és szeretne információt gyűjteni az úticéljáról - mondjuk helyiek tanácsaira, véleményeire támaszkodva. Most úgy néz ki a projekt, hogy olyanokat keresnek, akik szeretnének ilyen oldalakat építeni az Openmondo felületén, amelyet havidíjért bérelhetnek. Az pedig már a bérlők dolga, hogy kitermeljék ezt a díjat, ha akarják. Megtehetik ezt olyan formában, hogy akár szállodáknak, vagy éttermeknek biztosítanak egyszerűen felépíthető, mégis profi végeredményt nyújtó aloldalakat. Ebben segít az Openmondo is. Tréningeket nyújtanak az ügyfeleiknek, segítenek felépíteni egy ilyen miniportált. Hiszen van, akinél inkább a tartalmat, de van akinél viszont az értékesítői vénát kell csiszolni.

Monica azt mondja, hogy a nagy váltást 2017-től várják, hiszen rohamosan tisztul a kép. Örül, hogy itt lehet Budapesten, mert itt sokkal jobban oda tud figyelni arra, hogy fejlesszék a céget. Ráadásul itt barátságosabb és olcsóbb is az élet, mint Milánóban. “Tudod, Budapest egy elképesztően pezsgő, nyüzsgő város, ahol rengeteg lehetőség van. Ez egy remek hely arra, hogy belendüljenek a dolgok!”