Eddigi leghosszabb útjára készül a napelemes repülő

Fotó: AFP / STR

-

A Csendes-óceánt fogja átrepülni a Solar Impulse 2 napelemes gép. A szárnyain több mint 17 ezer napelemet cipelő repülő várhatóan a 8175 kilométer hosszú utat öt nap és öt éjszaka alatt teszi meg. Kínából indul és remélhetőleg Hawaiin fog leszállni.


A világkörüli úton lévő repülőgépet vezető pilóta, André Borschberg vasárnap elmondta, hogy csütörtökön tervezik az indulást a kelet-kínai Nankingból Hawaiira. A szárnyakon lévő napelemek hajtják a repülőgép motorját és töltik fel az elemeket az éjszakai repüléshez.


A Solar Impulse 2 márciusban indult Abu Dzabiból világ körüli útjára, és Oman, India valamint Mianmar érintésével érkezett hat szakaszban Kínába. Útjának hetedik része lesz a Csendes-óceán átszelése. Egyetlen korábbi szakasz megtétele sem tartott tovább 20 óránál, Hawaiira az út azonban várhatóan 120 óra, azaz 5 nap lesz.


„Ez lesz az eddigi legnagyobb kihívás abban az értelemben, hogy soha nem repültünk óceánok fölött” - hangsúlyozta a 62 éves Borschberg.

A csütörtöki indulás előtt jogosan merül fel a kérdés, hogy vajon képes-e a napenergiával ilyen nagy távolságon önállóan repülni a gép. Vagy a pilóta képes-e éber maradni ilyen hosszú szakaszon, és vezetni a repülőgépet? „Képes leszek-e a saját energiámat a megfelelő szinten tartani” - tette hozzá a pilóta, aki társával, Bertrand Piccarddal felváltva vezeti a Solar Impulse 2-t.



A repülőgép a Mount Everest magasságában, majdnem 9 ezer méteren fog repülni nappal, hogy a lehető legtöbb napfény érje, feltöltődjenek elemei, hogy minél több energiát tudjon tárolni. Éjszaka ezer méterre ereszkedik le. A pilóta nagy hőingadozásnak lesz kitéve, mivel reggel akár 35 Celsius-fok is lehet a hőmérséklet, ami kora estére akár mínusz 20 Celsius-fokra is lehűlhet a nagy magasságokban. „Tél is, nyár is lesz mindennap a pilótafülkében - tette hozzá Borschberg, aki 25 évig katonai repülőgépeket vezetett a svájci hadsereg tartalékos pilótájaként.

Borschberg azt tervezi, hogy naponta nyolcszor 20 percet pihen, de ebben az időjárás vagy a turbulencia megakadályozhatja. A repülőgépen van „virtuális társpilóta, ami egy stabilizációs eszköz. Ez jelzést ad és felkelti őt, ha valamit váratlan történne a repülővel. A pilótafülke túl kicsi ahhoz, hogy felálljon, de az ülést vízszintesbe lehet hajtani, hogy lefekhessen és jógázhasson. Légzőgyakorlatokkal és meditációval akarja a pilóta segíteni szervezetét a hosszú úton.

A Solar Impulse 2 repülőgép szárnyainak fesztávolsága 72 méter, szélesebb, mint egy Boeing 747-es repülőgépé. A gép 2300 kilogramm, akkora súlyú, mint egy kis- vagy közepes méretű teherautó.