Drótkötélpályát a Szépvölgyi útra!

Forrás: iledefrance.fr

-

Párizs környékén nem turistaattrakcióként, hanem a tömegközlekedés részeként építenek függővasutat.


Egy cikket ritkán kezdenek azzal az újságírók, hogy hol van a munkahelyük, de az enyém jelenleg a fővárosi II. és III. kerület határán, a Szépvölgyi út melletti Montevideo utcai irodaparkban. Közlekedési szempontból majdnem jó hely, közel egy gyorsvasút (HÉV), egy fontos busztengely (9, 109), egy buszvégállomás (Kolosy tér) és most már a budai fonódó villamos is.


A pesti belváros felől érkezők kényelmetlen átszállással tudják megközelíteni a Szépvölgyi út környékét


De csak majdnem, mert ezektől egy (vagy a HÉV-től már inkább két) megállónyit sétálni kell felfelé, ami minikirándulásnak jó, de közlekedésnek nem. Ekkora távon buszra szállni megint nem ideális.

Az irodaparkban is sokan dolgoznak, de ha kitágítjuk horizontunkat a környékre, azt látjuk, hogy a Szépvölgyi út egy nagyon fontos (bár meglepően rövid) tengelye a budai hegyvidéknek, de amikor leér a „városba” egy közlekedési szempontból igen rossz adottságú területen találja magát.


Leszálltunk a HÉV-ről. Tessék végigkattintgatni a buszvégállomásig! Elfárad az ujjunk


A Duna és a hegyek között egy szűk, sűrűn beépült sáv van, ahol eleve nagy a forgalom a még északabbra lévő budai területek és a belváros között. De pont itt van a Margit-sziget közepe, ezért itt nem épült híd, ami rögtön átvinné a forgalmat Pestre. A dugók tehát rendszeresek.

Ráadásul a Kolosy térnek nevezett közösségi közlekedési csomópont meglehetősen szétterül, rengeteget kell gyalogolni az átszállásokhoz, különösen a HÉV és a buszvégállomás között. (Ezeken a problémákon csak kicsit segítettek az utóbbi idők módosításai az északról érkező buszok felkanyarításával, hiszen a meghatározó forgalom délről, a városból jön a hegy felé.)


A legrövidebb verzió


Vitézy Dávid szerint a térség problémáját egy kábelvasúttal lehetne megoldani. A BKK korábbi vezérigazgatója Facebook-posztjában egy Párizstól délre épülő kötélpálya ürügyén veti föl a Szépvölgyi úti beruházás ötletét. Vitézy szerint ahol folyón, vasúton autópályán, azaz


valamilyen akadályon kell átvinni a közösségi közlekedést, a legolcsóbb megoldás lehet a kötélpálya.


Az áthatolandó akadály itt nemcsak a két Duna-ág, hanem maga a Margit-sziget is. Nyilván nem gondolja senki, hogy a zöld sziget közepére hídon autóforgalmat kéne vezetni. Ezért lehet jó ide a kötélpálya vagy például egy olyan megoldás, hogy a Dráva utca és a Szépvölgyi út közé alagút épül, aminek nincs autós kijárata a Margit-szigetre, de az alagútban közlekedő trolinak van megállója ott.

Az Île-de-France-ban 2021-re megépülő kábelvasút igazi jelentősége, hogy alapvetően nem turistaattrakciónak szánják (ez meglepő is lenne a külvárosi lakótelepen), mint a londoni Emirates Air Line-t, hanem a lakók mindennapos közlekedési eszközének – írja a CityLab.


Kábelvasút kötélpálya Franciaország

Meglepően nagy lehet egy kábelvasút kapacitása


A Câble A Téléval a párizsi 8-as metró végállomásától, Créteilből indul majd. Villeneuve-Saint-Georges a másik végállomás, összesen öt megálló lesz. A gondolákban tíz utas ülhet. A kötélpálya 20 ezer lakót és hatezer munkahelyet szolgál majd ki. A 4,4 kilométeres kábelvasút napi 14 ezer utast is vihet majd.

A Párizs melletti kábelvasút


Budapesten is a metrót kellene megcélozni. A Szépvölgyi útról a legegyszerűbben a Dózsa György úti megálló érhető el, de elképzelhető a Nyugati is végállomásként.


A Dózsa György út után a pesti Duna-parton lehetne még egy állomás, majd a Margit-sziget fölött egy. Budán a HÉV-nél kellene egy megálló, végül az Ürömi útnál a végállomás, kiszolgálva az itteni irodákat, lakóparkot, cukrászdát. A hegyről érkező buszokról itt kényelmesebb lehetne az átszállás a kábelvasútra, mint a HÉV-nél.


Kábelvasút kötélpálya Franciaország

Párizs környékén tucatnyi kábelpályát terveznek


Természetesen a Rózsadomb felé is hosszabbítható a kötélpálya, akár a 11-es busz vonaláig.


Az igazság azonban az, hogy a kábelvasút igazi előnye rövidebb szakaszon érvényesül, ahol át kell hatolni valami akadályon. Híddal vagy alagúttal drágább lenne, az építkezés tovább tartana.


Kábelvasút kötélpálya Franciaország

Tízen ülhetnek egy fülkében


A világ nagyvárosaiban létesültek már közlekedési célú kötélpályák, elsősorban Dél-Amerikában, de Észak-Amerikában, Ázsiában és Európában is.


Nem attrakció, tömegközlekedés

Ezek zöme általában nagy magasságokat hidal át, Budapesten is gyakran szóba kerül, hogy valamelyik hegyre épüljön kábelvasút. A franciák viszont sík terepre építenek drótpályát, sőt tucatnyi ilyet terveznek Île-de-France-ba, a Párizs környéki régióba.


A kábelvasút meglepően sok utast is szállíthat, hiszen a gondolák sűrűn követhetik egymást. Így gyakorlatilag várakozási időt sem tapasztal az utas. Természetesen akadálymentesen is megépíthető.


Kolosy tér, fonódó villamos, megálló

A II. és III. kerület határán lent kiváló a közösségi közlekedés, de a Rózsadomb megközelítése nem ideális


Ha ilyesmi épülne Budapesten, a nevét is el kellene dönteni. Nem jó, ha a János-hegyre fölmenő Libegővel azonosítjuk az eszközt. Hiszen itt nem egy turisztikai programról van szó, ahol kicsit félelmetesen lóbáljuk a lábunkat a teljesen nyitott széken a fák és a házak fölött.


A korszerű kötélpályáknál nem menet közben kell be- és kiugrani sem, a ki- és beszállás idejére a zárt gondolák megállnak. Nem árt még egyszer hangsúlyozni, ez egy igazi tömegközlekedési eszköz.


A Câble A Téléval a térképen

Kábelvasút kötélpálya Franciaország