Drága, idegesítő, mégis lenyűgöző, Besenyei csak a 6. lett

Fotó: VS.hu/Ferenci Péter

-

Az év egyik legmegosztóbb eseményének bizonyult az 5 év kihagyás után ismét Budapestre érkező Red Bull Air Race. Az eredetileg Besenyei Péter műrepülő bajnok szakmai segítségével létrehozott verseny a város egyik felét – a zaj és a lezárások miatt – halálra idegesítette, a másik fele viszont a tikkasztó kánikula ellenére is kivonult a Dunához, hogy megnézze a bajnokság közel 2 milliárd forintnyi közpénzzel támogatott negyedik futamát. Az osztrák Hannes Arch nyert, Besenyei csak a hatodik lett.


Már az első nap több százezren voltak élőben kíváncsiak a Red Bull Air Race budapesti futamára. A magyar főváros utoljára 2009-ben látta vendégül a levegő Forma–1-ének is nevezett versenyt – akkor összesen 650 ezer néző lepte el a rakpartot.


A nézők tömegeit még a rekkenő hőség sem tudta elriasztani. A roskadásig telt rakparton és a Margit híd környékén több helyen osztottak ivóvizet, és vízporlasztókkal is hűthették magukat az emberek.


A budapesti pályán a pilótáknak fokozottan oda kellett figyelniük, hiszen 370 km/órával repkedtek a város főbb nevezetességei között.


A mester kategóriában indulóknak a pályára a Lánchíd alatt kellett berepülniük, az utánpótlás kategória pilótáinak azonban – a manőver nehézsége miatt – ez még nem volt megengedett.


Amikor éppen nem repültek, a pilóták a hangárjaikban álltak a sajtó és a szakma képviselőinek rendelkezésére. Besenyei Péter körül egy pillanatra sem oszlott a tömeg, mindenki kíváncsi volt a magyar pilóta vadonatúj gépére.


Besenyei eddig a mezőnyben egyedüliként a magyar fejlesztésű Corvus Racer 540-nel repült, ám az nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, sőt, volt, hogy menet közben állt le a gép motorja. A többi versenyző által is használt Zivko Edge 540 csupán pár napja érkezett meg Besenyei Péter csapatához, ezért még a futam előtti órákban is lázas munka folyt a repülő finomhangolásán.


Az előző, horvátországi futamon Besenyei az osztrák Hannes Arch ellen vérzett el a kieséses szakaszban. A korábbi világbajnok Arch a budapesti időmérőn harmadik helyen végzett, majd nálunk is besöpörte az első helyezésért járó pontokat. Jelenleg az összesített ranglista második helyén áll a brit Paul Bonhomme mögött.


A pilótáknak úgynevezett pilonokból álló akadálypályán kellett végighaladniuk. A könnyen szakadó, felfújható pilonok nem tesznek kárt a gépekben, ha azok véletlenül nekik repülnek, de a büntetésként kirótt súlyos másodpercek gyakran egyet jelentenek a kieséssel.


A pilonokat különlegesen képzett osztrák szakemberek kezelik, akik akár 30 másodperc alatt is ki tudják cserélni az akadályt, ha azt valamilyen sérülés éri. A pilonok összecipzározható elemekből állnak, így mindig csak azt a részt kell lecserélni, amelyiknek nekicsapódott egy gép szárnya. Ha ez megvan, egy nagy erejű kompresszorral ismét fel lehet fújni a 25 méteres pilont.


A verseny szüneteiben légi parádék szórakoztatták a nézőket. A Red Bull akrobatikus repüléshez átalakított Cobra katonai helikoptere és az amerikai légierő A-10 „Varacskos disznó” típusú csatarepülőgépei a magyar honvédség pilótáit is lenyűgözték.


red bull air race

A versenyt a magyar himnuszt követően a légierő egyik helikoptere nyitotta meg, amely az Air Race nemzetköziségét szimbolizálva egy uniós zászlót húzott végig a Duna fölött.