"Dinamikus utasigényű menetrenddel" támad a MÁV

Fotó: MTI/MTVA / Jászai Csaba / MTI/MTVA / Jászai Csaba

-

Szokatlanul önkritikus sajtótájékoztatót tartott a MÁV START Zrt. A csodafegyvernek titulált új menetrend szerint jövőre kevesebb vonat fog közlekedni, mégis ettől reméli az utasok számának növekedését. Mostantól nem vár év végéig: ha egy járaton kevesen vannak, leállítják.


Tény és való, töröltünk vonatokat a menetrendből

– ismerte el Csépke András, a MÁV START Zrt. vezérigazgatója, miután jóval a vasúttársaság 2016-os menetrendjét beharangozó sajtótájékoztató előtt kiszivárgott a járatritkítás híre. Az Origo 6 százalékos, ötmillió kilométeres csökkentésről írt, ehhez képest „csak” 0,98 százalékkal vágják vissza a vasút teljesítményét jövőre. A legtöbb vonatot a kelet-magyarországi menetrendből iktatják ki.

A vezérigazgató a Keleti pályaudvar üzleti várójában tartott sajtótájékoztatóján azt mondta: „Van olyan járat, amelyen még tízen sem utaznak” (biztos nem a vasárnap délutáni, 16.50-es Budapest-Szeged járatra gondolt, amely legutóbb annyira tele volt, hogy sokan állni kényszerültek). A MÁV-nál utasszámlálást tartottak, mielőtt eldöntötték, hogy hol ne járjanak a vonatok jövőre – mondta Csépke, hozzátéve, figyelembe vették, hogy vonat helyett lehet-e buszra szállni, van-e a közelben iskola, használják-e a tömegközeledést az emberek a munkába járáshoz vagy sem.

A járatritkítást nem ússzák meg a dunántúliak, a Balaton környékén élők sem: lesznek olyan vonatok, amelyek 2016-ban kizárólag munkanapokon járnak majd, és olyanok is, amelyekre a nyári elő- és utószezonban fölösleges lesz majd várni.

Kevesebb vonat közlekedik majd Budapest és Miskolc, valamint Miskolc és Ózd között, ez utóbbi vonalon például a jelenleginél ritkábban, csak kétóránként indulnak vonatok.

Alaposan szétkapják a legforgalmasabb, 1. számú vonalat is, amelyen Budapestről Hegyeshalomra lehet utazni: óránként indulnak majd InterCityk a fővárosból, csakhogy az egyik órában Szombathelyen, a másikban Sopronban lesz a végállomás. A MÁV START szerint a bécsi főpályaudvar megnyitása miatt lesz erre szükség. Az összes változást itt lehet megnézni.


Nyilvánvalóan jár utassérelemmel

– bólogatott a vezérigazgató, miután az egyik újságíró megkérdezte, mégis kinek jó mindez. Csépke András azt mondta, az idei menetrend annyira feszített volt, hogy néha a takarítóknak arra sem volt idejük, hogy kitakarítsák a kocsikat, mert máris indulni kellett tovább.

A járatritkítástól nem csak ezt, hanem éves szinten másfél milliárd forintos megtakarítást is várnak. A pénzt 300 új munkatárs felvételére és képzésére fordítják, több lesz a mozdonyvezető és a jegyellenőr. Ezzel együtt sűrűbbek lesznek a jegyellenőrzések, és az új munkatársaktól azt is várják, hogy ha kell, adjanak korrekt tájékoztatást a vasúton utazóknak – sorolta a vezérigazgató.

Csépke András nem először beszélt arról, hogy kevesebb vonat is elég lenne Magyarországon. Szeptemberben, egy konferencián azt mondta,


ha rajtam múlna csak, akkor 10 százalékot csökkentenék azonnal a menetrendi kínálaton, de már 3 százaléknak is nagyon-nagyon örülnék.

Arról, hogy mennyi vonat közlekedjen az országban, a végső döntést mindig a megrendelő, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium hozza meg.


A vasúti járatok által megtett út hossza évente


A 10 százalékos esetleges csökkentés most is szóba került, Csépke András úgy érvelt, ennyi az a belső tartalék a MÁV-nál, amellyel ha jól gazdálkodik a társaság, jobb lehet a szolgáltatás színvonala. Itt elsősorban a Volán-járatokkal való párhuzamos közlekedés megszüntetéséről lehet szó. Csépke azzal számol, hogy „a kormány nem ad több pénzt a vasúti közlekedésre”, a párhuzamos közlekedés felszámolása azonban hozhat némi pénzt. Ellenkező esetben nehéz lesz még több utasnak még több jegyet eladni.



„Nemhogy növelni, megtartani sem tudtuk az utasokat” – ismertette a számokat a vezérigazgató. Budapestről Pécsre például 40 százalékkal utaznak kevesebben most, mint korábban, míg Budapestről Miskolcra 15 százalékkal csökkent az utasok száma. Ott, ahol uniós pénzből vett motorvonatok járnak, az elmúlt években 3-5 százalékos volt az utasszám-csökkenés, ahol pedig még a pályát is felújították, 10 százaléknál is több. Kivétel a Budapest és Esztergom közötti vonal, ahol ma már több az utas, mint a felújítás előtt – tudtuk meg.

Feldmann Márton, a MÁV START értékesítési vezérigazgató-helyettese is csak az utóbbi években elszenvedett veszteségeket sorolta: 5 év alatt 20 százalékkal csökkent a középiskolások száma, 11 százalékkal a főiskolásoké, egyetemistáké, ezt is megérzi a MÁV – hívta a fel a figyelmet. Mire Csépke András hozzátette: akárcsak az olcsó benzint: az emberek inkább autóba, mint vonatra ültek az utóbbi időben, és a jövőre nézve sem túl kecsegtető a helyzet, elemzők szerint ugyanis tartósan alacsonyak maradnak az üzemanyagárak.



Most átlagosan minden harmadik helyen ül utas a vonatokon, többségük bérletes, „őket kell megtartani, például az elővárosi vonatokkal” – mondta Feldmann. Jelenleg 108 FLIRT motorvonat közlekedik Magyarországon, újdonság, hogy jövőre, hétvégenként ezek a vonatok már Záhonyig és Kelebiáig is elmennek majd.

Újfajta utasszámlálás is lesz: 2016 második felétől egy informatikai fejlesztésnek köszönhetően amint egy vonat befut a pályaudvarra, azonnal kiderül, hányan utaztak rajta, és ha a menedzsment úgy ítéli meg, hogy az adott járat kész ráfizetés, nem várnak év végéig a menetrendváltozással, azonnal lépnek. A mostani utasszámlálás ugyanis Csépke szerint nemcsak lassú és költséges, de nem is túl pontos. Ennek ellenére december 13-án életbe lép az utasszámláláson alapuló, hivatalos nevén dinamikus utasigényű menetrend Magyarországon.