Csúszik a metrófelújítás

Fotó: Vs.hu / Adrián Zoltán

-

Bár döntést hozott a Fővárosi Közgyűlés a 3-as metró felújításának buszpótlásáról, de mégse adott választ arra: új buszokkal a BKV, vagy saját buszaival külső vállalkozó végezheti majd. Most utóbbinak áll a zászló. Újabb egy hónappal tolódik a fél éve húzódó ügy. Ami biztos: fél évet késni fog a felújítás, és nem lesznek MABI-buszok.


A Fővárosi Közgyűlés döntése


néhány hónapos csúszást okoz a 3-as metróvonal felújítási munkálatainak megkezdésében,

és valószínű, hogy 2019 nyarára nem fejeződik be a beruházás.”

Ezt maga Tarlós istván főpolgármester jelentette ki az ülésen szerdán. Óvatosabb volt Bolla Tibor:


Meglátjuk, mi lesz

– mondta a BKV vezérigazgatója a VS.hu-nak arra a kérdésére, ezzel a döntéssel el lehet-e kezdeni novemberben a 3-as metró felújítását. Hozzátette: nem rajtuk múlik.


A Fővárosi Közgyűlés 19 igen szavazattal úgy döntött, nem vesz új buszokat a BKV-nak, külsős szolgáltatótól rendeli meg a metrópótlást. A határozat ellenére még mindig nem tudható a buszokat venni vagy nem venni kérdés kimenetele. Egy jelentős feltételt ugyanis tartalmaz a döntés: változatlanul fenntartja a BKV-nak való buszvásárlás opcióját. A kormánynak július 5-ig garanciát kell adnia arra, hogy kifizeti a szolgáltatásmegrendeléssel járó többletköltséget.


Nem lesz a tervezett időben elég pótlóbusz, nem kezdődhet a metrórekonstrukció


Hogy pontosan hány forint a külsős céggel járó többletköltség, erre vonatkozó adat nem szerepel az elfogadott javaslatban. A kormánydöntés elmaradása esetén viszont a főváros nem vár tovább, a BKV-nak megvásárol 110 darab új lengyel buszt, hogy minél előbb elkezdődhessen a metró kétéves felújítása.

Az eredeti javaslatban a főváros június 20-i határidőt szabott volna a kormánynak, Kocsis Máté (Fidesz) javaslatára tolták ezt július elejére. A közgyűlés felhatalmazta a BKK-t, írjon ki közbeszerzést a metrópótlás külsős vállalkozással való ellátására. Megkérdeztük Dabóczi Kálmánt, a BKK vezérigazgatóját, mikor írják ki a közbeszerzést, de nem kívánt nyilatkozni.

Ha ez az eredeti forgatókönyv érvényesül, és a BKV megvásárolhatja az új buszokat, a főváros 9,3 milliárd forintot saját erőforrásaiból csoportosít át a beszerzésre, miután a kormány rendeletben tiltotta meg, hogy fejlesztési hitelét erre fordítsa. A Solarisok vásárlásáról szóló szerződést a BKV vezérigazgatója már hónapokkal ezelőtt aláírta, a tulajdonos fővárosi önkormányzat támogatása nélkül – fedezet híján – azonban nem tudja elindítani az ügyletet.


Kocsis Máté javaslatára megtoldották a türelmi időt


No Mabi

Bolla Tibor egy hónappal ezelőtt a fővárosi képviselőknek azt mondta, ha két hetet várnak a döntéssel, az még nem befolyásolja a felújítás kezdetét, ám a közgyűlés mai döntésével a két hét két hónapra nyúlik. Tarlós István főpolgármester azonban megerősítette, ezek után már biztos abban, hogy a felújítás nem fejeződhet be 2019 nyarára, csak 2019 végére.

A felújítás csúszásán kívül még egy valami biztos: az elfogadott javaslat szerint a MABI-BUS Kft. összeszerelhető buszaira nem tart igényt a főváros. Pedig ezek megrendeléséről is aláírta már a szerződést a BKV; ezeket a buszokat szintén a metró pótlására vetették volna be. A járműveket fődarabokban szállította volna a MABI, a BKV szerelte volna össze – mindez többe került volna, mint a készen vásárolt lengyel buszok.

A metrópótlásról szóló döntést február óta halogatja a a főváros, több variációban:

  1. Nem került napirendre.
  2. Volt előterjesztés, de nem osztották ki, nem került napirendre.
  3. Kiosztották az előterjesztést, de nem vették napirendre.
  4. Napirenden volt, de menet közben levették.

Szeptemberig nem ül össze a Fővárosi Közgyűlés, így újabb döntés e tárgyban addig nem lesz. Erre az időpontra egyébként lejár a Solarisok megrendelésére kötött szerződés határideje.


Fővárosi Közgyűlés, Ligetvédők, demonstráció, molinó

Ligetvédők a közgyűlésen


Faátültető gép a Rómaira

A közgyűlés a Városligettel kapcsolatos döntést is hozott – a jelen lévő civil Ligetvédők tiltakozása ellenére –, a területre vonatkozó építési szabályzatot módosította.

Újabb közgyűlési döntést született a csillaghegyi öblözet árvízvédelméről, azaz a Római-parti mobil gát építéséről.

Horváth Csaba (MSZP) látványtervvel illusztrált összehasonlító elemzést hiányolt: a Nánási úton vagy a Duna-parton építendő mobil gát okoz-e kisebb környezetkárosítást. A főpolgármester azt mondta, ezt a vitát nem nyitják újra, az ezzel kapcsolatos előkészítést már évtizedekkel ezelőtt el kellett volna végezni. Közlése szerint szeptemberben kezdődhetnek a kivitelezési munkák.

Teljes egyetértés alakult ki a beszerzendő faátültető gépről. Ezt Tarlós javaslatára fogja megvenni a főváros. A főpolgármester szerint nem lesz olcsó mulatság, de a szerkezetre biztosan szüksége lesz a fővárosnak nemcsak a Római-parton, hanem a Városligetben, az Orczy-parkban, a Margitszigeten is. A gép 38 centiméteres törzsátmérőig képes 93 százalékos eredménnyel átültetni fákat.