Csoda, hogy élve szálltak ki a Forma–1-es autóból

Fotó: Newspix / ALEX COPPEL

-

Nem Fernando Alonso az első, aki újászületett a Forma–1-ben: Mark Webber 280 km/óránál hátraszaltózott, Niki Lauda és Gerhard Berger majdnem bent égett a kocsiban, Spában 14 autó tört rommá. Összeszedtünk tíz elképesztő Forma–1-es balesetet, amelyek sokkal rosszabbul is végződhettek volna.


Alonso – 2016

Fernando Alonso a hétvégén horrorbalesetet szenvedett a Forma–1-es idénynyitón, Melbourne-ben. „Próbáltam gyorsan kiszállni, mert a mamám is nézte a futamot – mondta később Alonso, aki komoly sérülés nélkül úszta meg a bukást. – Örülök, hogy még itt lehetek, a nagyon komoly biztonsági előírásoknak köszönhetem, hogy még életben vagyok.”



Alonso – 2003

Alonsónak nem ez volt ez első vérfagyasztó balesete: még a Renault pilótájaként figyelmen kívül hagyott egy sárga zászlót, az illegális száguldásnak aztán csúnya vége lett, nagy tempóval belerohant a pályán szanaszét heverő törmelékekbe, hogy aztán még több törmeléket hagyjon maga után, a sárga zászló helyett pedig a pirosat is elővegyék a szervezők.



Webber – 2010

Ha nagy sebességnél az egyik autó ráfut a másikra, azaz találkozik kerék a kerékkel, akkor a hátsó autó a levegőbe emelkedik, az első vezetőszárny pedig leszorítóerő helyett röpteti a kocsit. Ez történt Valenciában, amikor Mark Webber a jóval erősebb Red Bull-lal túl gyorsan akart átmenni a mezőnyön, és elütötte Heikki Kovalainen Lotusát. Az ausztrál pilóta és autója dobott egy majdnem teljes hátraszaltót, majd belecsapódott a gumifalba. Mindezt 280 km/óránál, ám ennek ellenére Webber sértetlenül kiszállt az autóból.


Palik László kommentálásában:



A fedélzeti kamera nem élte túl:



Lauda – 1976

Niki Lauda a Nürburgringen a sportág történetének egyik legismertebb balesetét szenvedte el. A Ferrarija kigyulladt, és még neki is ütközött Brett Lunger autója. Lauda a súlyos égési sérülések mellett mérgező gázokat lélegzett be, így egy ideig életveszélyes állapotban volt, ám szinte hihetetlen módon hat héttel a baleset után már ismét versenyzett, rajthoz állt az Olasz Nagydíjon, mi több, a negyedik helyen ért célba.



Berger – 1989

Imola és a Tamburello kanyar hallatán minden Forma–1 rajongónak Ayrton Senna neve ugrik be, ám mivel összeállításunkban csak az olyan balesetekkel foglalkozunk, amelyeket csodával határos módon megúsztak a versenyzők, így Gerhard Berger, ugyanabban a kanyarban történt durva bukására emlékezünk. Az osztrák pilóta Ferrariján eltört valami, az autó hatalmas sebességnél kisiklott, majd kigyulladt. A verseny elején történt, a tank szinte tele volt, óriási lángcsóvák csaptak fel. Húsz másodpercbe telt, amíg a pályamunkások odaértek és eloltották a tüzet, Berger addig ült a lángok között, ám megúszta néhány kisebb égési sérüléssel.



Barrichello – 1994

Imolából számos balesetet sorolhatnánk még fel, de talán Rubens Barrichello 1994-es bukása illik a legjobban a sorba. A brazil pilóta akkor a Jordannél versenyzett, az időmérőn pedig 220 km/óránál elveszítette uralmát az autója felett, egy rázókő megdobta és valósággal belerepült a gumifalba. A Jordan olyannyira elemelkedett a talajtól, hogy centiken múlott, hogy nem repülte át a gumifal fölött, és csapódott a kerítésbe.

Volt azonban még egy sarkalatos pontja a balesetnek, a pályabírók úgy állították vissza az autót, hogy Barrichello akár abban is komoly nyaksérülést szenvedhetett volna, de végül megúszta az egészet egy orrtöréssel és az azzal, hogy elharapta az ajkát.



Kubica – 2007

A „Robert Kubica” és a „bukás” keresőszavakra főleg a 2011-es ralibalesetet adja ki a Google, akkor életveszélyes sérüléseket szenvedett a lengyel versenyző, és soha többé nem tért vissza a Forma–1-be. Előtte négy évvel a Kanadai Nagydíjon is bukott egy hatalmasat még a BMW Sauber pilótájaként. Az autója 300 km/órás sebességnél kisodródott a fűre, a talaj megdobta, és a kocsi beleszállt a betonfalba. A mérések szerint 28 g erő hatott Kubicára az ütközésnél, de mindössze egy futamot kellett kihagynia, azt is csak óvatosságból. Azon az egy versenyen, Amerikában egy bizonyos Sebastian Vettel ugrott be a helyére, az akkor 20 éves német versenyző a pontszerző, nyolcadik helyen zárt.



Zonta – 1999

Ricardo Zonta a Belga Nagydíjon esett egy jókorát. A BAR Hondából kevés maradt, de Zonta simán befejezte később a szezont, igaz, pontot nem szerzett, de ezért aligha az alábbi megcsúszását okolhatja.



Donnelly – 1990

Martin Donnelly a Spanyol Nagydíjon bukott borzalmasat. Rendkívül súlyos belső sérüléseket szenvedett, egy ideig fennállt a veszélye, hogy amputálni kell a jobb lábát, de felépült, és bár az F1-es karrierje véget ért, alsóbb kategóriákban még évekig versenyzett. Még irányított is egy csapatot a brit Formula Vauxhallban, ám 2004-ben csődbe ment az istálló.



Schumi és a többiek – 1998

A lista végére egy igazi klasszikus balesetet hagytunk, amely nem kötődik egyetlen pilótához, sőt nagyon is sokan sodródtak bele. A Belga Nagydíj rajtja utáni őrület az F1 történetének egyik legemlékezetesebb balesete: 14 autó tört rommá, senki nem sérült meg. Hosszú-hosszú takarítás után újraindult a mezőny, és még ugyanezen a futamon bekövetkezett egy újabb híres karambol: a toronymagasan vezető Michael Schumacher lekörözéskor nekihajtott David Coulthard McLarenjének, a Ferrari első felfüggesztése kiszakadt, Schumi természetesen bukta a győzelmet. Ha ennyi nem volna elég, mindössze hat autó ért célba, a Jordan csapat pedig megszerezte az első győzelmét, Damon Hill-lel a volánnál.



KÖVESD A VS SPORTROVATÁT A FACEBOOKON IS!