Csoda, ha ebbe nem rokkan bele a Vár

Fotó: MTI/MTVA / Jászai Csaba / MTI/MTVA / Jászai Csaba

-

Nemrég derült ki, hogy nem csak a Miniszterelnökség, hanem másik két minisztérium is a Várba költözik. Ezres nagyságrendben rohamozzák meg a dolgozók a reggel fél nyolcas és a délután fél ötös várbuszokat, vagy kapnak behajtási engedélyt a nemlétező parkolóhelyekhez. Egyik forgatókönyv sem túl szívderítő.


Nagy a zsúfoltság, sok a jármű„ nehézkes a közlekedés, a forgalmat valamiképp csökkenteni kell – akármelyik tanulmányt olvassuk a Várnegyed fejlesztéséről, a fő kiindulópontja és mondanivalója mindegyiknek ez, és ezeket hangsúlyozza a Várnegyed fejlesztési projektjének műszaki igazgatója is egy neten fellelhető 2013-as előadásában.



Ehhez képest nemhogy csökkenni, hanem jelentősen növekedni fog a Vár terhelése. 2017 végéig ugyanis három minisztérium is a Várnegyedbe költözik.

  • A több mint 600 főt foglalkoztató Miniszterelnökség már 2016 március közepéig a Karmelita kolostorba készül;
  • a mintegy 400 fős Belügyminisztérium az Országház utca 28–32. alatti régi budai Országházba, valamint az Úri utca 49–51-be;
  • az 1800 fős Nemzetgazdasági Minisztérium pedig a a Szentháromság tér 6. szám alatti egykori pénzügyminisztérium épületébe költözik majd.

A Kormányzati Tájékoztatási Központ (KTK) lapunknak adott válaszából az derül ki, hogy egyelőre még nem tisztázott, hány munkatárssal költözik a kormány a Várba, mindenesetre ezek a tárcák összesen 2800 embert foglalkoztatnak.



A dolgozóknak nagyjából egyszerre meg is kell érkezniük a munkahelyükre, majd délután is egyszerre indulnak el a Várból. Hogy ezt miként teszik majd, arról a KTK válasza szerint csak a következő hónapokban hoznak majd döntést. Mindenesetre akár busszal, akár autóval, ez nem kis terhet ró a Várra.


Tömegközlekedéssel

A BKK legfrissebb utasforgalmi adatai szerint „a Budai Várnegyedbe a 16-os, a 16A és a 116-os autóbusszal egy átlagos tanítási napon összesen mintegy 7000 fő utazik, és a Várnegyedet az autóbuszokon ennél valamivel kevesebb, körülbelül 6600 fő hagyja el”. A reggeli csúcsidőben felfelé 75, délután lefelé 80 százalékos az 1-5 percenként induló buszok kihasználtsága.

Erre a rendszerre ömlene rá még közel kétezer ember, a mostani összes napi forgalom 30 százaléka úgy, hogy mindenki nyolc órára akarna érkezni és egyszerre indul el haza

A mostani menetrenden egyelőre nem tervez változtatni a BKK, ugyanis a minisztériumok költözéséről nem kaptak hivatalos tájékoztatást, addig pedig – mint lapunknak mondták – nincs is lehetőségük felméréseket végezni, illetve forgalmi terveket készíteni a Vár közlekedéséról.


A Miniszterelnökség új otthona


Autóval

A 2013-as adatok szerint (pdf., 116. oldal) 2013-ban 2400 autónak volt behajtási engedélye, ebből 832 a vári lakosoknál, a többi városrendészeti, BKK-s, FKF-es, rendőrségi és egyéb járműveket illette.


Vagyis a 800 lakó engedélye mellé legalább ugyanennyi minisztériumi dolgozói engedélyt kellene kiadni, ha csak a dolgozók kevesebb mint fele járna autóval. Néhány oldallal később pedig azt is írja a dokumentum, hogy összesen ezer parkolóhely van a Várban, ezek már most 77 százalékos nappali kihasználtságúak, vagyis 230 autóval már meg is telik a Vár.

Igaz, nagyjából ennyi férőhellyel építenének mélygarázsokat az évek során, csakhogy azokkal eredetileg éppen a felszíni parkolás nagy részét akarták kiváltani.


A kiszorulástól tartanak

A minisztériumok költözését vegyes érzelmekkel fogadták a Várban lakók, mondta a kerület ellenzéki, PM-es képviselője, V. Naszályi Márta. Szerinte már most is érzékelik, hogy élhetőséget biztosító funkciók tűnnek el kényszerűen a Várból, mint a megfizethető élelmiszerboltok, éttermek, valamint parkolóhelyekből sincsen elég.

Attól is félnek, hogy az ott élők lassan kiszorulnak otthonukból, az apparátusban magas szinten dolgozók veszik át helyüket, és a Vár egy elit kormányzati negyeddé alakul át.

V. Naszályi Márta szerint az is problémákat okozhat, ha például delegációk érkeznek valamelyik minisztériumhoz, mert akkor lezárások is várhatóak, ami szintén korlátozza a negyed lakóit.


Ez, a következő két épület és a szomszédos utcában még kettő lesz a BM-é


Nem ennyire pesszimista a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke, Dorner Lajos. Szerinte sok múlik azon, hogy végül is ténylegesen mennyien dolgoznak majd fent a Várban, még az is lehet, hogy csak a vezetőség.

Dorner Lajos azt reméli, hogy a minisztériumi munkatársak – ha a Várba költöznek – nem az autóikkal fognak felmenni, hanem a közösségi közlekedést választják.

Szerinte a Vár elérése nem rossz, most is már több lift és mozgólépcső van, valamint a 16-os busz járatait is lehet sűríteni, főleg azután, ha a tervezettnek megfelelően tényleg vásárol a BKK elektromos buszokat a nemrég vásárolt török dízelüzemű midibuszok mellé.


Várbusz

Az új midibusz


A Budai Vár illetve a Várkert Bazár felújításánál szó volt arról, hogy a buszhálózatot továbbfejlesztik, például a Batthyány térrel kialakított közvetlen kapcsolattal, de ez még nem történt meg.

Egy másik lehetőség pedig az lehetne még – mondta a VEKE elnöke –, ha a sikló nemcsak a turistákat célozná meg, hanem a vár közlekedését segítené, vagyis nem 1200 forint lenne egy jegy, hanem annyi, mint a többi tömegközlekedési eszközön.

Megkerestük az I. kerületi önkormányzatot is, hogy a költözésről kérdezzük őket, cikkünk megjelenéséig azonban nem kaptunk választ. Úgy tudjuk, a helyi képviselő-testületi üléseken nem volt előterjesztés a minisztériumi költözéssel összefüggésben, azonban képviselői kérdésre a polgármester, Nagy Gábor Tamás arról beszélt, hogy ő támogatja azt.



A Belügyminisztérium a napvilágra került részletek alapján öt, egymáshoz nagyon közeli épületet kap: három egymás szomszédja, kettő pedig mögöttük helyezkedik el. Ezekben minden bizonnyal elférne a teljes tárca, ráadásul az összes munkatárs átköltözése mellett szól az is, hogy hivatalos határozatban kérték fel a fejlesztési minisztert, hogy értékesítse, illetve hasznosítsa a belügy állami tulajdonban levő épületeit. A többi minisztérium épületeiről nem hangzott el hasonló kérés.

A Miniszterelnökséggel kapcsolatban kérdéses, hogy elfér-e a teljes apparátus a Karmelita kolostorban, hiszen valamivel többen mint hatszázan vannak, és most is szét vannak szóródva szerte a fővárosban egy féltucat épületben. Ugyanígy kérdéses, hogy az 1800 fős Nemzetgazdasági Minisztérium elfér-e a Szentháromság téri korábbi pénzügyminisztériumi, ma a Magyar Nemzeti Levéltár és a Magyarság Háza által használt épületben.

Emellett a Várban dolgozik majd a jövőben a Miniszterelnöki Kabinetiroda – dátumot nem közöltek –, a Sándor-palotába pedig a miniszterelnök költözik, igaz, ez csak távlati cél, a tervek szerint a következő húsz évben fog rá sor kerülni.

Lázár János két hete azt mondta a Kormányinfón a költözésről, hogy a helyszín nem lényeges ma már a kormányzásban, mert „egy miniszter, államtitkár ma már egy padon ülve egy laptoppal el tudja látni a feladatát. Felesleges az irodaharc”.