Csepreghy: nem telefonon, nem informálisan szóltak a kartell gyanúról

Fotó: MTI/MTVA / Bugány János

-

Az Európai Bizottság regionális politikáért felelős egyik magas rangú tisztviselője személyesen vetette fel két héttel ezelőtt egy tárgyaláson, hogy az M4-es autópálya estében kartellgyanú merült fel, a Miniszterelnökség ezért most az összes eddig kifizetett számlát egyenként megvizsgáltat – mondta el a VS.hu-nak Csepreghy Nándor uniós fejlesztések kommunikálásért felelős államtitkár.


A magyar kormány még nem tett le arról, hogy meggyőzze az Európai Bizottságot: nyújtson forrást az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakaszának közösségi finanszírozására, ezért tárgyalnak még most is az illetékesekkel, egy ilyen megbeszélésen merült fel a kartellgyanú, ami miatt a jelenleg is tartó kormányülésen vélhetően felfüggesztik a beruházást – mondta el a VS.hu-nak Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség uniós beruházások kommunikációjáért felelős államtitkára.

Mint megírtuk, a kormány több rendeletében is kifejezetten siettette volna a beruházás elindítását, hogy minél nagyobb részt tudjanak a 2007-2014-es uniós fejlesztési ciklus forrásaiból finanszírozni . (Németh Lászlóné egy képviselői kérdésre korábban ezt is az árfelhajtó tényezők közé sorolta.)

A regionális politikáért felelős biztosság azonban végül nem találta kellően meglapozottnak, hogy az elkészült út valóban az európai közlekedés céljait szolgálja majd elsősorban, nem belföldieket, így elutasították a kormányzati terveket.


Csepreghy Nándor szerint eddig mintegy 60 milliárd forintot fizettek ki


Minden számlát átvizsgálnak?

Mint megírtuk, a kormány ennek ellenére, 2014 vévén is rendeletben erősítette meg a beruházás szükségességét, és annak végső költségeit 160 milliárd forintra becsülte. Csepreghy Nándor azt mondta lapunknak, erre azért volt szükség, mert az első körös bizottsági elutasítás ellenére sem tettek le arról, hogy az utat végül a 2014-2020-as uniós fejlesztési keret terhére finanszírozzák, így új tárgyalásokat kezdtek a Bizottsággal, hogy meggyőzzék az illetékeseket: az út a nemzetközi forgalmat javítaná.

„Bárki, aki arra autózik, láthatja, hogy rengeteg román, ukrán kamion veszi igénybe Szolnok felé már most is a meglévő 4-es utat” – mondta Csepreghy Nándor.

Az államtitkár szerint két hete egy ilyen tárgyaláson mondta el „a regionális biztos egyik magas rangú munkatársa”, akit Csepreghy Nándor nem nevezhetett meg, hogy kartellezés gyanúja merült fel az építkezésen. „Vagyis ez nem egy informális telefonos, hanem egy személyes, hivatalos közlés volt” – mondta Csepreghy Nándor a VS.hu-nak. (Korábban Lázár János említett telefonon érkező informális megkeresést. A 444.hu kérdésére pedig a Bizottság egyik szóvivője azt mondta, nem vetettek fel kartellügyet.)

Azzal kapcsolatban, hogy a kormány részéről korábban minden esetben indokoltnak találták a beruházás költségeit, amiket most már Lázár János is kivizsgálandónak tart, Csepreghy Nándor azt mondta, „ez mérnöki kérdés, és a kartellgyanú kapcsán felmerült vizsgálatnak kell eldöntenie, hogy valósak-e a költségek, vagy sem”. (Mint megírtuk korábban, a konzorcium egyes tagjai a megállapított mérnökárhoz képest drágábban, olcsóbban, és éppen annyiért is vállalták végül a kivitelezést.)

A Miniszterelnökség által kezdeményezett vizsgálatról az államtitkár azt mondta, ez kiterjed egyrészt a NIF szerződéskötési gyakorlatára, valamint a Bizottságtól magától is kértek információkat a kartellgyanúra vonatkozóan. Eredmény április végéig várható. Eddig mintegy 60 milliárd forintot fizettek ki a kivitelezőknek, ebből 20 milliárd forintnyi előleget Csepreghy Nándor szerint bármikor visszavonhatnak a szerződések értelmében. A fennmaradó 40 milliárd forintnyi, teljesítési igazolással kifizetett számlát a kartellgyanú bebizonyosodása esetén egyenként fogják újra megvizsgálni.