Csak óvatosan azokkal a meztelen fotókkal!

Fotó: iStockphoto / Anetlanda

-

A szakemberek nem véletlenül mantrázzák, hogy a legtöbb embernek fogalma sincs, mennyire sebezhetőek az adatai az interneten. Összeszedtük az elmúlt évek legnagyobb és legkínosabb adatlopásait.


Ha esetleg úgy tűnik, hogy a hekkerek egyre nagyobb étvággyal falják az egyre bizalmasabb információkat rólunk, az nem a véletlen műve. Az elmúlt években egyre nagyobb mennyiségű adathoz fértek hozzá, egyre több felhasználót szorítottak sarokba, és egyre több bocsánatkérő levél megírására kényszerítették a cégeket. Legutóbb a házasságtörőknek kitalált társkereső oldal, az Ashley Madison feltörése miatt tombolt az internetes vihar. Emlékeztetőül összeszedtük a legnagyobb korábbi botrányokat. A szakemberek azt mondják, a legtöbb embernek fogalma sincs, mennyire sebezhető.


New York-i taxik, 2014

Az egyik legnagyobb adatvesztés egy sokba kerülő bénázással kezdődött: a New York-i taxik adatait próbálták meg anonimizálni 2014-ben, de a titkosítás helyett véletlenül 20 gigabájtnyi adatot hoztak nyilvánosságra 173 millió ügyfél taxizásainak a részleteiről. Az urbanista érdeklődéssel bíró, adatokért rajongó internetfelhasználóknak kincsesbánya volt a kiszivárgott adathalmaz, az utazásai idejét és helyét magánügyként kezelő utasok viszont nyilván nem fogadták kitörő örömmel, hogy bárki turkálhatott az adataik között.



Adobe, 2013

Nagyságrendileg az Adobe adatvesztése is nagyon elöl van a listán. A 2013-as biztonsági incidens konkrétan annyira nagy volt, hogy szakembereknek eleinte az is a nehezükre esett meghatározni, hogy pontosan mi volt a kiszivárgott adathalmazban. Több hetes kutatás után kiderült, hogy a hekkerek 152 millió felhasználói fiókot törtek fel. Az adatok között felhasználói nevek, e-mail-címek, valamint titkosított formában jelszavak, hitelkártyaszámok, és más bizalmas adatok is voltak. Az Adobe több szoftverének a forráskódja is kikerült az adatlopás során.



eBay, 2014

2014 februárja és márciusa között 145 millió eBay-felhasználói fiókot törtek fel hekkerek. Az adatlopás brutális mértéke azonban magának az eBaynek is csak idővel, 2014 májusában esett le. Felhasználónevek, jelszavak, e-mail-címek, telefonszámok, postacímek és születési dátumok kerültek ki a támadás során, a hekkerek az alkalmazottak belépési adatait használták fel a lopáshoz. Az ügy azért is volt különösen ijesztő, mert az eBay bár már 2014 februárjában tudott az adatlopásról, csak júniusban értesítette róla az ügyfeleit, ami érthető módon sokakat feldühített.



Snappening, 2014

Ha kínossági fokmérővel akarnánk rendszerezni az elmúlt évek nagy adatlopásait, a Snapchat veszteségei mindenképpen a listára kívánkoznak. Egy olyan oldalnál, amely a nagyon is privát jellegű üzenetek azonnali eltüntetésével hirdeti magát, különösen kínos, amikor 4,6 millió felhasználó adatai kerülnek ki. Alapból törlünk – hirdeti az üzenetküldő szolgáltatást nyújtó Snapchat, leszámítva, hogy nem. A Snappening néven ismertté vált akciót 2014 januárjában hajtották végre hekkerek, akik a Snapchat biztonsági réseire akarták felhívni a nyilvánosság figyelmét. Sikerült nekik. A tinédzserek körében különösen népszerű szolgáltatás lényege, hogy az üzeneteket azonnal, vagy egy bizonyos idő után törli a rendszer, miután a címzett megnézte. Vagyis abban az illúzióban ringat, hogy nyomok és következmények nélkül lehet általa titkokat megosztani – nyilván rengeteg intim kép cserélt gazdát a felhasználók között, bár ők azt hihették, hogy csak néhány pillanatra.

A Snappening során 85 ezer képet és kilencezer videót loptak el a felhasználóktól, és tették közzé a neten. A hírességek már szembesültek azzal, hogy a privát képeik egyáltalán nincsenek biztonságban – ez a kiszivárogtatás Fappening néven híresült el (erről később), a Snappening azonban teljesen hétköznapi felhasználókat érintett. Az akciót egy harmadik féltől származó alkalmazás segítségével tudták végrehajtani. A Snap Saved ugyanis lehetővé tette, hogy a megsemmisülésre ítélt képeket lementsék, innentől pedig néhány biztonsági rés elég volt ahhoz, hogy 4,6 millió felhasználó adatait kiszivárogtassák. A 4chanon és a Redditen felbukkanó képek között nagyon sok gyerekpornónak minősülő felvétel volt.


Adatlopás, Snapchat


Fappening, 2014

És akkor a Feppening: a legnagyobb celebhekkelési botrány nagyjából egy éve kezdődött, és leginkább olyan hírességek magánhasználatra szánt meztelen fotóival azonosítják be, mint Jennifer Lawrence, Kirsten Dunst, Rihanna vagy Winona Ryder. A Fappeningként emlegetett akcióban azonban nemcsak hírességeik iCloud felhasználói fiókját törték fel, hanem mintegy 600 felhasználóét. Az ismeretlen hekker a 4chan fórumán kezdte el posztolni a hírességek meztelen képeit, és nem hagyta ki azt a ziccert sem, hogy a további képekért pénzt kérjen. Jennifer Lawrence szexuális bűncselekménynek nevezte a történteket. Az ügy pedig felvetette a dilemmát: ha elérhető egy magánjellegű adat, akkor biztos látnunk kell-e.


Adatlopás, Jennifer Lawrence


Sony Pictures, 2014

A Sony Picturesnek átmenetileg be is kellett zárnia, miután hekkerek elképesztő mennyiségű dokumentumot loptak el a cégtől. A Sony belső levelezésre, bemutatás előtt álló filmek, forgatókönyvek (péládul a Bond-filmé) és készülő filmtervek is kikerültek az internetre, és ebből a hekkelésből tudta meg a világ azt is, hogy Angelina Jolie egy elkényeztetett tehetségtelen celeb. Ez az adatlopás indította el ugyanakkor a hollywoodi színésznőknek a saját fizetésükért indított harcát, Jennifer Lawrence és Amy Adams is értesülhetett például arról, hogy az Amerikai botrány című filmért nem kaptak annyi pénzt, mint a férfi kollégáik, pedig Adams főszereplője volt a filmnek, Lawerence pedig már Oscar-díjasként vállalta el a szintén nem kis szerepét.

Felvetődött, hogy Észak-Korea áll a hekkelés mögött, ezért a Sony elhalasztotta a Phenjanban nagy felháborodást kiváltó Az interjú című filmjének a bemutatását. (A filmben megölik Kim Dzsong Unt, ami érzékenyen érintette az észak-koreai vezetést.) Azóta sem derült ki biztosan, hogy ki vagy mi állt a Sony belső adatainak az ostroma mögött.


Adatlopás, The Interview, Sony Pictures