Csak egyszer üt, de akkor nagyot - Growth Hacking

-

Napjainkban számtalan impulzus éri a felhasználókat megannyi irányból, így jóval nehezebb magunkra vonni a figyelmüket, még akkor is, ha hatalmas financiális hátteret fordítunk marketingre. Létezik azonban egy újító szemlélet, mely segítségével kis ráfordítás mellett is hatalmas növekedést érhetünk el meglepően rövid idő alatt.


Ez a growth hacking (GH). A kifejezést legelőször Sean Ellis használta még 2010-ben, a formabontó megoldás azonban csak pár évvel később terjedt el széleskörűen. Olyan marketing szemléletmódot értünk alatta, amely technológiai, analitikia és kreatív megoldások felhasználásával kíván elérni hipergyors növekedést. A hagyományos hirdetési formákkal szemben ez a módszer az olcsó, leleményes, egyedi ötletekre koncentrál.

Nehezen megragadható fogalomról van szó, a growth hacking ugyanis nem egy konkrét megoldást vagy módszert fed le. Az egész jelenség a folyamatos változásból építkezik. Nincs egy egységes séma, mindig a körülményekhez legideálisabb technikát kell megtalálni és használni - mégpedig egyszer. Ha ugyanis egy growth hacking trükk bejött, az már biztosan nem fog újfent működni egy másik startupnál is.


Hotmail

A világ első growth hackje a Hotmail-hez köthető, és még jóval azelőtt jött létre, hogy Sean Ellis egyáltalán használta volna a growth hacking kifejezést. Az internethasználat hajnalán a Hotmail az egyik első, teljesen ingyenes levelezési szolgáltatóként jelent meg a piacon - átütő sikert viszont komoly reklámköltségek mellett sem tudtak felmutatni. Egy egyszerű, ám annál hatékonyabb ötlettel rukkoltak elő: minden saját rendszerükből küldött levél aljára elhelyezték a „PS: I love you. Get your free e-mail at Hotmail” (Utóirat: Szeretlek. Szerezd meg a saját ingyenes e-mailedet a Hotmailnél) szöveget. Ezzel napi 3000 új felhasználóra tettek szert, másfél év alatt 12 millióra nőtt a felhasználóbázisuk, a céget pedig hamarosan felvásárolta a Microsoft.


AirBnB

A growth hacking példák közül talán a legismertebb az AirBnB. Az egész világra kiterjedő szálláskeresési rendszer hirtelen robbant be a köztudatba egy trükk, és az akkor még piacvezető apróhirdetési portál, a Craigslist segítségével. Azoknak, akik regisztrálták a lakásukat az AirBnB-n, felajánlották, hogy azt egy kattintással megoszthassák a Craigslisten is. Az ötlet bejött: a felhasználók hamar felismerték, hogy kifejezetten szállások után kutatva az AirBnB tematikus oldalként jobb választás, így rövid idő alatt hatalmas látogatóbázisra tettek szert.


Dropbox

Az online tárhelyeket kínáló Dropbox is sokat köszönhet a growth hacking szemléletnek. Óriási népszerűségét azzal érte el, hogy jelentősen megnövelte a felhasználható tárhely méretét azok számára, akik újabb embereket hívtak meg a rendszerbe. 500 MB plusz tárhelyért érthető módon tömegével hívták meg barátaikat a felhasználók, ezáltal a Dropbox láncreakciót indított el, és az egyik legnagyobb cég lett saját területén.


LinkedIn

Érdekes ötletnek köszönhetően lett a LinkedIn közösségi oldal 2 milliós felhasználóbázisából is 200 milliós tömeg. Az oldal üzemeltetői azt vették ugyanis észre, hogy a Google keresőjét használva nehéz hétköznapi embereket megtalálni, ezért publikussá tették a felhasználók LinkedIn profiljait. Azóta ha valakinek a nevét beírjuk a Google keresőbe, az első helyen nagy valószínűséggel az illető LinkedIn profilját fogjuk megtalálni.


Twitter

Ma már nehéz elhinni, de indulása utána Twitter is komoly gondokkal küzdött, ugyanis használói nem tértek vissza rendszeresen az oldalra. Elemzőik kimutatták, hogy azok, akik legalább öt másik embert követnek a Twitteren, sokkal gyakrabban látogatnak vissza az oldalra, így új regisztrációs protokollt vezettek be, ahol már saját profilunk elkészítése alatt is felajánl nekünk követésre öt embert a rendszer.

Mint ahogy a példákból kitűnik, a growth hacking módszer elsajátítása nem könnyű vállalkozás. Elengedhetetlen hozzá az adott projekt széleskörű ismerete, a vállalkozó szellem és a kreativitás - ám ha sikerrel járunk, horribilis marketinges költségek nélkül is megsokszorozhatjuk vele felhasználóink, elért ügyfeleink számát.