Csak eddig hihette azt, hogy Mario a legmenőbb vízvezeték-szerelő

Forrás: colinfurze.com

-

Kés, amely megpirítja vágás közben a kenyeret, sebességi rekordot beállító vécécsésze, Farkas karmai az X-Menből – a brit Colin Furze minden marhaságot megépít, ami az eszébe jut. A feltalálóval Skype-on beszélgettünk.


Egy dizájnoldal a kékgalléros Tony Starknak nevezte a YouTube-ot a legőrültebb találmányokkal elárasztó Colin Furze-t. Nem volt igazuk: a kékgalléros ugyan stimmel, Colin kísérletező kedvű vízvezeték-szerelőből lett az internet sztárja, viszont hasznos vagy legalább katonai potenciállal rendelkező kütyük helyett életveszélyes dolgokat állít elő. Például a világ valószínűleg leggyorsabb babakocsiját vagy a vágás közben a kenyeret megpirító, vörösen izzó kést.



Lassan, fokozatosan vadulva érte el Furze a mostani szintet. Az első barkácsprojektjének még értelme is volt: a BMX-ét szerelte át úgy, hogy mindkét fékkar működtesse a bicikli mindkét fékjét. A nagy ugrások helyett kifinomult trükkökről szóló flatland BMX-versenystílushoz kényelmesebb volt az így meghackelt kerékpár.


Az igazán látványos első Guinness-rekordjával, amelynek során a világ legnagyobb – több mint 800 köbméteres – máglyáját építette meg raklapokból, már jelezte az új irányt. Aztán a máglyához fel nem használt alkatrészekből összerakott egy arénaszerű körgyűrűt, a halálfalat, amelyen lehetett körbe-körbe motorozni, onnan pedig nem volt megállás.


Az egész igazából egy folyamat volt. Ha nem csinálom meg a halálfalat, akkor nem veszek egy mopedet, és nincs mit átalakítani a világ leghosszabb motorjává.


A hosszú motor egyike azoknak a ritka Furze-találmányoknak, amelyek már nem léteznek. Szét kellett szedni, mert nem volt hely neki: 14 méternél rövidebb garázsba be se fért volna. A világ leggyorsabb vécékagylóját – ez végül nem ért rekordot, bár a kategória létezik – az időjárás tette tönkre. Volt még egy karácsonyfa-forgató tákolmány, amely elkallódott, de ezt Furze maga sem nevezi találmánynak.


A többi kütyü és jármű viszont a műhelyben várja, hogy Colin ismét elővegye, esetleg jelentkezzen egy gazdag gyűjtő, aki ön- és közveszélyes eszközökre vágyik. Bár a gyűjtőnek nem lenne egyszerű dolga. „Próbáltak már megvenni tőlem ezt-azt, de egyelőre tartom magam a szabályhoz, hogy nem adok el semmit. A világon senkinek sincs Furze-gépe” – jelentette ki mosolyogva. A mondataiból úgy hallatszik, hogy rendesen végig sem gondolta ezt a lehetőséget, és azt sem mérlegeli, hogy márkává vált-e már a neve. „Nem tudom, jelent-e már valamit az, hogy egy kütyüt én építettem meg” – mondta.



A barkácsolás azonban már évek óta több mint hobbi. Furze forgatott egy évadnyi őrült találmányos show-t a brit Sky csatornának. Pénzt kap az esetenként akár 1-2 milliós nézettségű videói mellett megjelenő reklámokból, és volt már olyan projektje is – az airsoft fegyverekkel és tuningmotorral megvadított riksa –, amelyet szponzori pénzből valósult meg.

A FarCry 4 videojátékot reklámozó gép tökéletes Furze-alkotás lett. „Nincs rendesen kiegyensúlyozva, de őrületesen gyors. Hetvennel már mentem vele hármasban, és hatfokozatú váltó van benne, egyszer meglesz a száz is” – mondta a feltaláló. A közútra kivihetetlen járművet csak egy ok miatt nem hajtotta meg jobban: a göröngyös úton pattogni kezd a hátsó lengéscsillapítókat nélkülöző tákolmány. Arra elég jó, hogy egy Jackass-résztvevőt megszégyenítve száguldozzon vele, de még nem szánta el magát arra, hogy kipróbálja, mit is tud valójában a riksába szerelt 600 köbcentis motor.


Gázfűtésű papucs a hideg téli estékre


Ahhoz képest, hogy szinte folyamatosan a tűzzel játszik, a feltaláló viszonylag kevés sérülést szerzett a videók készítése közben. A mopedes cirkuszi mutatványhoz épített halálfalat és a fejlécképen is látható sugárhajtású biciklit tartja a két legveszélyesebb projektjének. „Igazi öngyilkosság-közeli élmény volt a halálfal: a gravitáció lefelé húz, a sebesség kifelé dobna a pályáról. Ez a kettő teljesen összezavarja a térérzékelésedet, nem nagyon tudtam volna, merre kell vetődni, ha megcsúszok” – mesélte. A sugárhajtású biciklibe is bele van kódolva az életveszély, az alapja egy női vázas, bevásárlókocsis kerékpár, amely még a feltaláló szerint sem a legalkalmasabb eszköz a száguldozásra.


Édesanyám nem nagyon szereti, hogy a tűzzel játszom, de kénytelen volt megszokni. Van, hogy a fiúk veszélyes dolgokat csinálnak.

Nagy balesetet viszont csak egyszer szenvedett – van róla videó, de ne nézzék meg –, amikor egy sugárhajtóművet próbált beindítani, amelyből szivárgott a gáz. A hajtóművet azért nem hagyta félbe, egyszer csak elkészült. Egy találmányt azért akad, amelyet egyelőre feladott. „Megpróbáltam megépíteni a világ legkisebb háromkerekű motorját, de egyelőre jegelem a projektet, mert az eredmény nem poénos. Az nem zavar, ha a dolgok nem működnek, amíg viccesen teszik, de ez nem volt szórakoztató. Nem volt látványos felsülés, egyszerűen vacak.”



Furze-t hívták már előadni, de még úgy érzi, hogy nincs felkészülve a szereplésre. Pedig a videókon látható lelkesedésével valószínűleg gyorsan megnyerné a közönséget. Jake nevű kisfia még nem elég idős ahhoz, hogy közösen barkácsoljanak. Egyelőre csak figyel, biztonságos távolból. A helyi iskola tanárai viszont lassan elkezdhetnek aggódni, mivel már megfordult Colin fejében, hogy jó lenne gyerekeket építésre és kísérletezésre tanítani.



Ha szerencsénk van, akkor Furze-nek összejöhet a filmipar meghódítása is, miután puszta szórakozásból elkészítette Farkas karmait az X-Menből. „Egy másik film miatt keresett már a Fox stúdió, a bemutatóra akartak építtetni valamit, de egyhetes határidőre nem tudtam elvállalni. Viszont jövőre megint jön egy X-Men film, kíváncsi vagyok, megkeresnek-e. Külön jó, ha fizetnek is, ne csak én reklámozzam őket ingyen” – mondta nevetve.

A tervek közül egyelőre csak az biztos, hogy 2-3 hét múlva debütál a YouTube-on a driftelésre épített háromkerekű motor, amelyet mostanában épít a feltaláló. Azt ígérte, őrületesen menő lesz, és eszembe se jutott megkérdőjelezni.