„Civilként biztosan ubereznének a NAV-osok” – Uber kontra többiek

Fotó: VS.hu / Kummer János

-

A közösségi alapon működő taxiszolgáltatás össztűz alá került. Az uberesek szerint van helyük a piacon, az utasok igénylik őket. Az egyértelmű szabályok hiányára viszont mindenki panaszkodik, ám a kormány hónapok óta csak ígéri a rendeletet.


Az elmúlt hetekben offenzíva indult a közösségi taxiszolgáltatások, köztük a világ több mint 100 városa után Budapesten tavaly novemberben alacsony árakkal megjelenő Uber ellen. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter április végén közölte: „Megfizethető, biztonságos, tiszta és pontos taxihoz minden utasnak joga van. Ha viszont olyan szereplő tűnik fel, aki nem tartja be az alapvető személyi és tárgyi feltételeit a személyszállításnak, ezzel piaci előnyre tesz szert, ráadásul közterhet sem fizet, akkor lépni kell.”


A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) lépett is: a revizorok májusban ellenőrizték az Uber-sofőrök szolgáltatását, és valamennyiüknél találtak szabálytalanságot. Bár a hatóság szerint üzletvitelszerűen taxiztak, egy sofőrnek sem volt adószáma, és számlát sem adtak. Márpedig erre szükség van. Az Uber-sofőrök adózásáról a NAV a Forbes blogjának ugyanis azt mondta: a tevékenység „áfaalanyiságot keletkeztető gazdasági tevékenység”, vagyis a sofőröknek adószámot kell kiváltaniuk, és a NAV-nál áfaalanyként be kell jelentkezniük. Főszabály szerint tehát áfafizetési kötelezettség terheli őket, és az utasok részére bizonylatot kell kiállítaniuk.



Akik részben ebből élnek

„Az sosem jó jel, ha a NAV célkeresztjébe kerülsz” – mondta a VS.hu-nak a kialakult helyzetről egy uberes sofőr. (A megkérdezett sofőrök egyike sem vállalta névvel a véleményét, mondván, a mostani érzékeny helyzetben nem szeretnének ebből problémát.) A NAV-ellenőrzésről nem árult el részleteket, de azt elmondta, hogy az uberesek szeretnék látni a pontos szabályokat, és akkor mindent megtesznek annak érdekében, hogy „NAV-barátan” dolgozhassanak. A most talált hibákat is elrendezik, „csak most kaotikus volt a helyzet”.


A tiszta viszonyok hiányára nem csak ő panaszkodott. „Legyen átlátható szabályozás, amely megengedi az Ubert és társait, aztán versenyzünk majd a taxisokkal” – közölte egy másik sofőr, aki az idén vágott bele az uberezésbe, hogy egy kis mellékeshez jusson, és egyébként legálisan szeretne működni. Hallott arról, hogy vannak városok, ahol kiborították a városvezetőket az uberesek, sőt volt, ahol betiltották a céget, de szerinte ez nem megoldás. Egyébként pedig hiába a nagy ellenkezés, az Ubernek és a közösségi taxiszolgáltatásnak van létjogosultsága, legalábbis egy harmadik Uber-sofőr szerint:


A piac, azaz a vásárló dönt. Ha jobbak vagyunk, mint a sima taxi, akkor miért ne lehetne nekünk is fuvarunk? Civilként a navosok is simán ubereznének, egyszerűen azért, mert olcsóbb.

Méghozzá egy városi fuvarnál nagyjából feleannyi, mint egy hagyományos taxizás. Az alapdíj 30 százalékkal alacsonyabb, a percdíj 60 százalékkal kisebb, a kilométerdíj pedig alig a fele a taxis tarifáénak.

És persze arra is van uberes válasz, ha valaki kontároknak hívja őket. A frissen felcsapott sofőrök szerint ugyanis a GPS korában már mindenki ismeri a várost, vezetni meg sokan tudnak, és a taxisok vezetési stílusát sem ellenőrzik nap mint nap. „De tudja mit? Jöjjenek a mentőautó- és tűzoltóautó-sofőrök uberesnek, ők majd megmutatják! Ők azért elég profik” – adott ötletet a társaság egyfajta jövőbeni validálására az egyik sofőr. Aki arról egyébként nem tud, hogy korábban mentősként vagy tűzoltóként dolgozó van-e a táborukban.


Akik utálják

Ahogy a világ számos országában, Magyarországon is kiborultak a taxisok az Uber megjelenése miatt. Attól tartanak, hogy az alacsony áron dolgozó uberesek elszipkázzák a piacukat.


Míg nekünk egy rakás dolgot előírnak, azonos szín, tisztaság stb., az uberezéshez nem kell semmi. Beülsz a kocsiba, azt mész, és viszed az utast. Elhappolják előlünk a vendéget

– mondta egy taxis azután, hogy kedden délben az utcára vonult tüntetni. Ő szintén nem vállalta a nevét, mert: „Ott vannak a fejesek, a Metál Zoliék, majd ők beszélnek, én nem akarok magamnak bajt. Mindenesetre az Uber egy rémes dolog a számunkra.”


Kedden a taxisok az Alkotmány utcában demonstráltak az közösségi taxiszolgáltatások ellen, mert azok megjelenése jelentős bevételt vesz el tőlük úgy, hogy a feltételek nem egyenlőek


Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnöke már jó pár számmal előállt. Szerinte az Uber több 100 millió forint bevételt vesz el a taxisoktól, és emellett több 100 millió forintos kiesést jelent az államkasszának is. Ő is azt szorgalmazza, hogy a kormány mielőbb rendezze a taxiszolgáltatás jogi hátterét. Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének (Fuvosz) főtitkára a keddi demonstráció után át is adott egy petíciót Fónagy Jánosnak a Parlament előtt. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára megígérte ugyan, hogy több hónapi előkészítés és folyamatos egyeztetés után a kormány majd a szerdai ülésén megvitatja a taxisrendeletet, ám a jelek szerint ezt végül elsodorta a kerítésügy, arról kellett sürgősen kormánydöntést hozni.


A petícióban mindenesetre az OTSZ és a Fuvosz azt írta: a személyszállító vállalkozók és alkalmazottaik jövedelemtermelő és -megtartó képessége az elmúlt fél évben folyamatosan romlott. Az érdekképviseletek ezért azt kérik a kormánytól, hogy a jog teljes szigorával lépjen fel a jogosulatlanul személyt szállítók és őket megbízással ellátók ellen. Hozzáteszik: az ehhez szükséges hiányzó, korábban egyeztetett, előkészített jogszabályt a kormány hirdesse ki és léptesse életbe. Jelezték azt is, hogy készek a gyors egyeztetésre, ha szükséges, de a késedelem tovább rontja a megélhetési és vállalkozási körülményeiket.


Akik használják

Vannak persze, akik kifejezetten örülnek az új taxizási alternatívának.


Pár hónapja használom, havonta egyszer-kétszer, de volt rá példa, hogy azért taxiztam, mivel nem volt elérhető autó

– mondta egy 30 éves lány, ám jelezte, hogy a reptérre menet nem bízná magát az Uberre, ahhoz azért nem tartja elég megbízhatónak a szolgáltatást.

András, a kétgyerekes, negyvenéves családapa azt mondta, a taxizás neki már nem kell. „Az Uber egyszerű, kényelmes. Nincs pénzezés, bankkártyával fizetek a rendszeren keresztül. Bár hallottam olyat, hogy az uberes sofőrök bunkók meg hülyék, én ilyet nem tapasztaltam. Mindegyik autó rendben volt, és a sofőrökkel sem volt probléma” – mesélte. Azt persze megérti, hogy a taxisok kiakadtak, mivel, ha valami olcsóbb és jobb, vagy legalább ugyanolyan, akkor nem kérdés, hogy melyiket választják az utasok. Az pedig némi garanciát jelent, hogy lehet értékelni a sofőröket, „ezért sem igazán megy a bunkóskodás”.

Olyan is akad, akit teljesen hidegen hagy, hogy milyen a kocsi, „csak vigyen el A-ból B-be”. És aki ezt a legolcsóbban adja, azé a fuvar. Egy VIII. kerületi, harmincéves férfi legalábbis így vélekedett, hozzátéve, hogy az ilyesmit betiltani nem lehet. „Ez olyan, mintha betiltaná valamelyik médiakonglomerátum a Facebookot vagy a Google-t. Nem tűnik reálisnak.”


Travis Kalanick


Aki kitalálta

Nyilván így gondolkozik az Ubert alapító Travis Kalanick is, akit mostanra nagyjából a világ összes taxisa utál. A csavaros észjárású, hiperracionális, ám a magánéletben sokak szerint elviselhetetlen vállalkozó cége immár az egyik legértékesebb start-up a világon, éppen pár hete gyűjtött be újabb dollármilliárdokat a további növekedéshez. Az eddigi számok tehát igazolják az üzleti modellt, amelynek kitalálásáról több verzió is kering.


Az egyik szerint 2009-ben Kalanick San Franciscóban hozta létre az Uber elődjét, amely tulajdonképpen egy autómegosztó szolgáltatás (car sharing) volt: a csatlakozók egymás rendelkezésére bocsáthatták autóikat, amiért még pénzt is kaptak. Egy másik verzió szerint Kalanick 2008-ban a LeWeb techkonferencián találkozott először Garrett Camppel és az Uber többé-kevésbé már kiforrott ötletével. Azonnal felkarolta a projektet, annál is inkább, mert a megelőző hónapokat gyakorlatilag csak utazással és befektetésre érdemes ötletek gyűjtésével töltötte számos országban.

Kalanick szerint a siker titka, hogy minél több sofőr és autó csatlakozzon az Uberhez, és egyre inkább lerövidüljön az utasok felvételével eltöltött idő. Minél többen használják a szolgáltatást, annál olcsóbb lesz, és annál gyorsabban terjed majd. Kérdés, hogy Magyarországon miként próbálják majd feltartóztatni.