Cannes Lions: A mienknél kisebb, de profibb a román reklámpiac

-


Vasárnap kezdődik a legfontosabbnak tartott reklámfesztivál, a Cannes Lions, méghozzá rekordszámú nevezéssel. A világ ügynökségei a valójában három külön fesztiválból álló rendezvényre idén több mint 40 ezer munkát neveztek, ebből 136 magyar. Ez több ugyan, mint a tavalyi 68 volt, viszont még mindig kevesebb, mint a jóval kisebb reklámpiaccal rendelkező és tavaly több díjat nyerő Románia nevezéseinek száma.

A magyar reklámpiac nagyságrendileg 600 millió euró 2015-ben, a román ennek alig több mint fele, 320 millió euró. Vagyis a jelek szerint a két országnál a cannes-i nevezések és a piac nagysága nincsenek arányban, viszont az elnyert cannes-i Arany Oroszlánoknak jótékony hatásuk van a következő néhány évi nevezések számára.

A Cannes Lions évről évre nő. A cannes-i fesztivál palotájában és környékén zajló reklámverseny, nyári egyetem, fesztivál vagy szürreális vízió idén már három egymásba érő, egymásra tevődő külön rendezvényből áll. A zászlóshajó a 62 éve létező, egy hétig tartó Cannes Lions.

Ezt egy kétnapos, egészségügyi reklámokra specializálódott szakfesztivál előzi meg, a Cannes Health (a magyar nevezések száma 11). A Cannes Lions alatt idén először lesz még egy kétnapos Cannes Innovation nevű rendezvény (a magyar nevezések száma 6). Idén teljesen új kategória a Glass Lions, a nemek közötti diszkriminációt tematizáló kategória, amelyre magyar nevezés nem volt, de globálisan sem sok, összesen 166.

Az iparágról némi képet adhat, hogy a számos versenykategória közül hol volt a nevezések számában növekedés, és hol csökkenés. A legnagyobb ugrás, gyakorlatilag duplázás, a Creative Effectiveness kategóriában volt. Piaci szempontból ez a legértékesebb cannes-i kategória, mert a nyertes kampányok bizonyítottan elérték, de leginkább túlszárnyalták a célt. A nevezések gazdasági paramétereit a PricewaterhouseCoopers auditálja. Ebben a kategóriában nincs magyar induló.

A tavalyinál kevesebben neveztek viszont a Press és az Outdoor kategóriában.