Bumm, ott a telt ház, jön a balhé – miért nem jó az NWA-film?

Fotó: Archives du 7eme Art / Universal Pictures

-

Az NWA a rap történetének egyik legfontosabb és legellentmondásosabb csapata volt, a róluk szóló Straight Outta Compton pedig mostanra minden idők legsikeresebb zenés életrajzi filmje lett. Kár, hogy nem jó. És nem csak azért, mert nem mond igazat.


Akár tudjuk, mi az az NWA, akár nem, mindenképpen figyelemreméltó, ha egy 28 millió dollárból készült film a nyitóhétvégén 60 millió dollárt hoz, amire még az aktuális Mission: Impossible vagy az új Mad Max sem volt képes. Márpedig a Straight Outta Comptonnal ez történt. A film bevétele a napokban lépte át a 200 millió dollárt, mostanra pedig az Egyesült Államokon kívül harminc országban mutatták be. A film már többet tejelt, mint a Johnny Cashről szóló Nyughatatlan, és ezzel a valaha legjobban teljesítő zenés életrajzi filmmé vált, továbbá arra sem volt korábban példa, hogy ennyi pénzt hozott volna egy afro-amerikai rendező (F. Gary Gray) filmje.


De mi az az NWA?

Egy rapbanda, amely csak öt évig létezett, 1986 és 1991 között, de akkor felrobbantotta az egész hiphopszínteret. Akkoriban persze már nem volt teljesen új a műfaj, volt már Run DMC és Public Enemy, de a nagyvárosi fekete fiatalok életét senki sem mutatta be olyan erőszakosan és egyenesen, mint az NWA. Csúnyán beszéltek, vadak voltak, és őszinték, és egy olyan, létező Los Angelesről rappeltek, amely távolról sem hasonlított Hollywoodra vagy Malibura. Úttörőként a nyugati partról kerültek a mainstream érdeklődés közepébe: a hiphopban addig domináns New York mellé így zárkózott fel szélsebesen Los Angeles, hogy aztán további nagyvárosok színterei előtt is megnyíljon az út.



Ebben a Los Angelesben (közelebbről a Compton nevű városrészben) mindennaposak voltak a feketéket érő rendőri zaklatások, az utca pedig tele volt droggal (a nyolcvanas években már leginkább az olcsó crackkel) és fegyverrel. Arra, hogy ez mekkora probléma volt valójában, pár év múlva figyelt fel a világ: az 1992-es Los Angeles-i zavargások híre még a magyarországi híradóban is vezető anyag volt. Az esemény képkockái is láthatók F. Gary Gray filmjében, és az is a valóságot tükrözi, amikor a film elején a rendőrök egy faltörő tankkal támadnak egy házra – egy ilyen járműbe a drog elleni háború hazafias hevében egyszer még Ronald Reagan elnök felesége, Nancy Reagan is beleült.

Az NWA, azaz a Niggaz Wit Attitudes néhány tagját azok is ismerhetik, akik sosem hallgatták őket. Ice Cube színészi karriert épített, és nemrégiben még menekültes mém is lett belőle, Dr. Dre pedig brutális produceri pályafutása (Snoop Dogg, Eminem, Kendrick Lamar) mellett saját márkás, Beats nevű fejhallgatóival is jól kufárkodott: a gyártó céget 2014 nyarán több mint 3 milliárd dollárért vásárolta meg az Apple. (Na jó, Drének nem ennyi, csak 650 millió jutott.)


O’Shea Jackson Jr. és Ice Cube


Dre és Ice Cube csúsztatnak, kamuznak és elhallgatnak

Ice Cube (őt saját fia, az apjára döbbenetesen hasonlító O’Shea Jackson Jr. játssza, a fenti képen láthatók) és Dr. Dre (Corey Hawkins) nevét azért is ki kell emelni, mert mindketten producerei is a Straight Outta Comptonnak, és annyira belefolytak a forgatásba, hogy a film végül nem az NWA története lett, hanem az NWA története, ahogy azt Dr. Dre és Ice Cube láttatni szeretnék – a lenti előzetes prológusában személyesen beszélnek saját maguk jelentőségéről. Ők lettek az erkölcsi győztesek, amiről pedig azt gondolták, hogy jobb nem megmutatni, azt nem is mutatták meg. Erre a legtöbbet emlegetett példa, hogy kimaradt, amikor Dre megvert egy nőt, Dee Barnest, a Pump it Up! című tévéműsor házigazdáját, mert nem tetszett neki az az interjú, amelyet Ice Cube-bal csinált, miután ő elhagyta a bandát. A filmpremier napjaiban Barnes a Gawkeren meg is írta ezt az egészet, itt lehet elolvasni.



Az igazság nemcsak úgy ferdül el, hogy nem bontják ki minden részletét, hanem úgy is, hogy más részleteit eltúlozzák. Ilyen például az a detroiti koncert, amikor a rendőrök a színpadra rontanak letartóztatni a rappereket, akik menekülni kezdenek, a közönség pedig fellázad. Nos, a valóságban a rendőrök nemcsak megvárták, hogy a fiúk visszatérjenek a hotelbe, felvigyék a a gruppikat a szobákba, és szórakozzanak egy jót, hanem arra is gondjuk volt, hogy a gyerekeik ne maradjanak autogramok nélkül. Ez akár bele is férhet, de az már nem kis csúsztatás, hanem tiszta kamu, ahogy a filmben a banda tagjai közösen aggódnak a Dréhez és Ice Cube-hoz hasonlóan emblematikus Eazy-E (Jason Mitchell) kórtermében, miközben a valóságban egyikük sem jelent meg az AIDS-ben elhunyt rapper temetésén.

Az interneten számos lista kering arról, hogy mi hiányzik a filmből, vagy mit ábrázoltak máshogy, mint ahogy történt, itt van például egy, a mi kedvencünk viszont az, hogy a szemfüles nézők még azt is kiszúrták, hogy Eazy-E olyan White Sox-mintás sapkát viselt, amely akkor még nem is létezett.


A történetnek nincs vége

Ha teljes hitelességre várunk, azt elfelejthetjük, de a fent említetteknél sokkal zavaróbbak a felületességek, illetve olyan fontos momentumok, amiket felvillantanak ugyan, de nem fejtenek ki bővebben. Amikor például a banda levelet kap az FBI-tól, hogy ne adják elő a híres-hírhedt Fuck tha Police című számukat, az marketinges csodafegyver volt az NWA kezében, hiszen a számot kiszivárogtatva csak még inkább megnőtt irántuk az érdeklődés. Azt azonban nem tudjuk meg, hogy ez hogyan működött, csak annyit látunk, hogy Eazy-E lobogtatja a levelet, és azt mondja, hogy kezükben van a „golden ticket”. Aztán a következő snittben már bumm, a koncerten vagyunk, ott a telt ház, és jön a balhé.


Straight Outta Compton


De szűken mérik Eazy-E tragédiáját is, aki köhög egy-két jelenetben, aztán már a kórházi ágyon látjuk, és amikor megmondják neki, hogy HIV-pozitív, akkor annyit mond, hogy „de nem is vagyok buzi”. Arról semmi, hogy mielőtt feleségének nemzett két gyermeket, már hat különböző nőtől hét gyereke volt, és az a teória is érintetlen marad, amely szerint a rettegett hiphopmogul, Suge Knight mérgezte meg egy injekciós tűvel. De ez utóbbi talán nem is olyan nagy baj.

Mindenesetre Knight (R. Marcus Taylor) az, aki a legenda szerint úgy lett tőkeerős vállalkozó, hogy a neki járó jogdíjakat követelve kilógatta Vanilla Ice-t egy erkélyről, de ő az is, akiről a mai napig feltételezik, hogy része volt Tupac Shakur és Notorius B.I.G. meggyilkolásában. És hogy mi van vele manapság? Börtönben ül, és a tárgyalást várja, a film forgatásán ugyanis úgy összeveszett két barátjával, hogy később halálra gázolta őket.


Straight Outta Compton


Ha valaki negatív szereplő a filmben, akkor kétségtelenül Suge Knight az, de az Jerry Heller (Paul Giamatti), az NWA menedzsere is, aki a sztori szerint előbb Ice Cube-ot ugrasztja össze a többiekkel (erről szól a zsidózós-buzizós No Vaseline), aztán kisajátítja Easy E-t, és leginkább a kezdetektől átver és lenyúl mindenkit. Az igazi Heller idén 75 éves, és a filmbemutató után egy darabig nyilatkozgatott, hogy ez nem így volt, az nem úgy volt, aztán gondolt egyet, és november elején beperelte Cube-ot és Drét 110 millió dollárra. Folytatása következik.


Még mindig ütősebb az eredeti klip

Sok szálat és sok szereplőt mozgat a Straight Outta Compton, és még bőven lehetne mesélni: a DVD-kiadáson rajta lesz majd a három és fél órás rendezői változat is. Biztos megnézik azt is sokan, de nekem a moziba került változat két és fél órás játékideje is túl hosszú. Pedig simán ki lehetne tölteni úgy, hogy izgalmas maradjon végig, hiszen megvan hozzá a történet. A film első része még érdekfeszítő, ahogy bemutatja a Los Angeles-i helyzetet, vagy ahogy látjuk Easy E-t, ahogy rátalál a Boyz N’ Tha Hood flow-jára, de a második fele már arról szól, hogy ki kivel szerződik, és kivel nem, a film vontatottá válik, a komolyabb balhékat pedig elmismásolják.

Az NWA a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulója amerikai popkultúrájának egyik legfontosabb szereplője, zenére tett hatásuk óriási, szövegeik ma is aktuálisak, és leginkább Dr. Dre munkássága miatt most is meghatározóak a hiphopban. Erről tényleg jó lenne egy jó filmet megnézni, de a Straight Outta Compton nem az. Nem is csak azért, mert nem minden úgy történt a valóságban, mint ahogy látjuk, hanem mert unalmas, túlságosan szelíd, és egyszerűen nem üt akkorát, mint ezredszerre is meghallgatni a Straight Outta Comptont az elejétől a végéig.



Kövesd a VS.hu kultúrarovatát a Facebookon!