Boldog születésnapot, Törőcsik Mari!

Fotó: MTI / Beliczay László

-

A talán legsikeresebb és legnépszerűbb élő színésznőnket a legkedveltebb és legerősebb filmes pillanataival köszöntjük nyolcvanadik születésnapja alkalmából.


A ma nyolcvanéves Törőcsik Mari rendszeresen elmondja, mennyit köszönhet a szerencsének, akár a pályáján, akár az életében. Sokszor visszaküzdötte magát a leglehetetlenebb helyzetekből is: túlélt már háborús sebesülést és földrengést Peruban, néhány éve pedig szó szerint a klinikai halálból jött vissza. Épp ezért nincs is mit csodálkozni azon, hogy bár a színésznő az utóbbi hetekben tüdőproblémái miatt került a hírekbe, még mindig új szerepekre készül, és esze ágába sincs leállni. Mostani születésnapja alkalmából az MTI-nek is a tervezett tavaszi premierről beszélt.



Márpedig, ha Törőcsik Mari új darabban vagy filmben szerepel, az mindig esemény, hiszen a ma élő színészeink közül külföldön is egyedülálló elismeréseket gyűjtött be. Miközben színházi színészként hat évtizedes pálya áll mögötte, a többség (és különösen a fiatalabb nemzedékek) a filmszerepeiből ismerheti, és ezekhez fűződnek a legkedveltebb alakításai is. Sőt, ezek azok a szerepei, amelyek videón könnyebben felidézhetőek.

Mondják, hogy a nagy színészek egy-egy mondattal vagy akár gesztussal is többet mondanak, mint mások egy egész film alatt. Törőcsik Marinak ezekből a nagy pillanataiból válogattunk.


Körhinta (1956)


A magyar filmtörténet e legendás epizódjáról szóló sztorikat talán még az ismeri, aki valamilyen csoda folytán nem látta volna magát a filmet. Ez volt az, ami után Jean Cocteau és Francois Truffaut egymásra licitálva dicsérték az ismeretlen magyar színésznőt Cannes-ban, aminek a női főszerepére Fábry Zoltán csak hosszú keresés után találta meg az igazi Pataki Marit, amikor pedig a film alapjául szolgáló novellát író Sarkadi Imre meglátta a másodéves főiskolás Törőcsik Marit, csak annyit mondott: Jézus Mária!


Szent Péter esernyője (1958)


Ugyan maga Törőcsik Mari azt mondja, hogy sok évbe telt, míg a színházi szakma elfogadta, filmszínésznőként pillanatok alatt országos kedvenc lett. A Körhinta sikere után egyre-másra kapta a főszerepeket, és alakított bájos fiatal lányokat. Akkor úgy tűnhetett, az isten is bájos fiatal lánynak teremtette, olyan magától értetődően formálta meg ezeket az alakokat. Persze azért már a Szent Péter esernyője Bélyi Veronkájaként is kiderülhetett, ennél jóval többre is hivatott.


Pacsirta (1963)


Később pedig már egyre többféle szerepet is rábíztak, és néha mellékszereplőként is nagyot alakított, mint például ebben a Kosztolányi-regényből készült népszerű filmben. Már nem szerelmes, tiszta lelkű fiatal lányt játszik, hanem egy ünnepelt kisvárosi primadonnát, aki pillanatok alatt úgy töri ripityára Latinovits Zoltán szívét, hogy azt tanítani kellene.



A Danaida (1971)


Ebben a Szabó Magda-regényből készült filmben pont az előző szerep ellenkezőjét játssza: egy megalázó házasságban veszteglő, gyakorlatilag az anyósa cselédjeként tartott, naiv és a végletekig jóindulatú nőt, aki sokáig nem hajlandó felismerni azt, hogy valójában csak kihasználják. Annál szebb lesz a bosszú a végén: a drámai lezárásnál már meg sem kell szólalnia, abban a virág mögé rejtett, mégis diadalittas mosolyban tényleg minden benne van.



Macskajáték (1972)


A Macskajáték Egérkéjeként pedig már a tökélyre fejleszti az áldozattípusok megformálását. Egérkéről minden elmond a neve, csak asszisztál a két idős nővér (Dayka Margit és Bulla Elma) harcához, viszont egy ponton kulcsszereplővé lép elő, és bemártja a szomszédasszonyát a nővérének. Törőcsik Mari itt egy egészen másfajta nőtípust alakít, mint amilyet a korábbi filmjeiben megszokhatott tőle a közönség: magányos és alázatos, bónuszként pedig Leia hercegnő is tőle lopja a hajviseletét öt évvel később.



Déryné, hol van? (1975)


Ahhoz képest, hogy ez az a film, amely a legnagyobb nemzetközi elismerést, a legjobb női alakítás díját hozta Törőcsik Marinak Cannes-ban, alig látta élő ember. A férje, Maár Gyula többi filmje sem kapta meg az őt megillető figyelmet, de ez már csak a híre miatt is megérdemelné. Itt az akkor negyvenéves színésznőt utoléri a sors, és már ünnepelt, de öregedő színésznőt kell játszania, Dérynét, aki fontos válaszút elé érkezik a pályáján. Ez itt már az időtlen Törőcsik Mari, aki az ilyen illúziókat vesztett, fanyar humorú asszonyt alakította talán a legtöbbször.



Szamárköhögés (1987)


Az egyik legjobb, ’56-ról szóló magyar filmben aztán Törőcsik Mari már nagymamaként alakít óriásit a nála egy évvel idősebb, mégis a vejét játszó Garas Dezsővel. A hibbantságig naiv, kicsit elvarázsolt anyós mégis szimpatikusabb, mint a begyulladt veje, aki pont azt a neurotikus középkorú férfialakot hozza kitűnően, amely nélkül nem készülhetett magyar film a nyolcvanas években. A végén pedig a szirénás jelentettel a nagyi felteszi a koronát az egész filmre.



Csapd le csacsi! (1992)


A rendszerváltás egyik legnépszerűbb filmje természetesen elsősorban Gáspár Sándor és Pap Vera élethalálharcáról szól, meg a szomszéd Bélus munkásőrcsapatáról, de Törőcsik Mari epizódszereplőként is felejthetetlen a villámhárítót játszó anyósként, aki nemcsak a fiatalok konfliktusát rendezi le, hanem a szomszéd Bélust is a helyére teszi egy pillanat alatt.



A turné (1993)


És eljött az idő, hogy Törőcsik Mari egykor ünnepelt, nyugdíjas korú színésznőt alakítson, aki haknizni indul a szintén idősödő kollégákkal. Mindez már egy olyan szörnyű világban, ahol az is előfordulhat, hogy olyan suhancok rabolják ki, akik nem is ismerik. És az idős színésznő akkor is mibe próbál kapaszkodni? Hogy talán látták a tévében.



Hosszú alkony (1997)


Ha volt az idős Törőcsik Marinak valódi jutalomjátéka, akkor ez a Janisch Attila-film volt az. Nem túlzottan populáris film, de abban széles körben egyet szokás érteni, hogy a szürreális kalandokba keveredő, idős régésznő szerepében ebben a pszicho-thriller elemekkel tűzdelt filmben is nagyot alakít. Utána is voltak még emlékezetes filmszerepei (utoljára tavaly a Swing idős dívájaként brillírozott), de itt tényleg az elejétől a végéig ő van a fókuszban.



+1:


Lehet, hogy Törőcsik Mari nem tud a szó X-Faktor-os értelmében énekelni, de ahogy ezen a régi felvételen békebeli slágereket énekel, az ezerszer hatásosabb, mint a legtöbb, képzett és profi énekesnő előadásmódja.


Kövesd a VS.hu kultúrarovatát a Facebookon is!