BMX-től a 3D tollig - Így változtak az ajándékok harminc év alatt

Fotó: Getty Images / Dylan Ellis

-

A karácsonyi ajándékok rangsorában idén is a játékok állnak az első helyen, de sokan vesznek ilyenkor könyvet vagy illatszert, esetleg elektronikai terméket, még ha nincs is elég pénzük, és hitelből kell megoldani az ajándékozást. Áruhitel volt, van, lesz: a szocializmusban bútorra, tévére kellett a pénz, most szórakoztatóelektronikára. Évről évre drágább a karácsony.


A világ egyik legnagyobb online kereskedelmi cége, az Amazon.com nemrégiben nyilvánosságra hozta, hogy karácsony táján mire vágynak leginkább az emberek. A listát az alapján állították össze, hogy október óta mely termékekből rendelték a legtöbbet. Így a TOP 10-be idén zömmel DVD-k és videojátékok kerültek, ezen belül is tarolt a Jurassic World, a Star Wars, az Agymanók és a Minyonok. Sokat változott a világ a ’80-as, ’90-es évek óta, megnéztük, hogy mit és mennyiért ajándékozott a magyar 2015-ben, a ’80-as és a ’90-es években.


Nem számít a pénz

Jöhetett pénzügyi válság és brókerbotrány, az emberek ahogyan korábban, úgy most sem sajnálták a pénzt karácsonyi ajándékokra. A közvélemény-kutatások szerint az átlag magyar 43 ezret költ karácsonykor, ez 2 keresővel számolva családonként 86 ezer forintot jelent. A nők és a férfiak közötti különbségek az ajándékozási szokásokban is megmutatkoznak.



Egy másik felmérés szerint a családok idén már jóval az ünnepek előtt elkezdtek költekezni, csak december első hetében 18 százalékkal több pénzt hagytak a boltokban, mint az azt megelőző héten. Az online vásárlási statisztika még ennél is jobb volt: 37 százalékkal rendeltek több ajándékot az interneten szintén december első hetében november végéhez képest. Az adatok azt mutatják, hogy a magyarok évről évre többet szánnak a karácsonyi ajándékok megvásárlására.

Az Országos Kereskedelmi Szövetség is nagyobb költekezésre számít idén, mint tavaly. 2015-ben már így is 6 százalékkal nőtt az üzletek forgalma, a szövetség úgy számol, hogy karácsonyra és szilveszterre összesen 170-180 milliárd forintot költhetnek a családok.



Karácsonykor tarolnak a játékboltok

A pénzt elsősorban a bevásárlóközpontokban és a szupermarketekben költötték el, főként játékokra. Az egyik játékbolt-hálózatot működtető vállalat 2015 végén 3,8 milliárd forint nettó árbevételre számít, amelynek csaknem 70 százaléka az ünnepek előtt jön össze. „Idén karácsonykor 8000 forint körül alakul a vásárlói kosár játékboltjainkban, ugyanakkor a webáruházunkban 11-12 ezer forintos átlagos költésre számítunk. A tavalyihoz képest 8 százalékkal nőhet a karácsonyi forgalom, ezzel egy időben az online felületeken


230 százalékos fejlődés tapasztalható

– közölte a Formatex ügyvezetője, Borhi János.

A magyar tulajdonú kft. idén 20 éves, a magyarországi játékpiac harmadik legnagyobb szereplőjének számít, a vállalatnál összeszedték, hogy 2015-ben milyen technológiai újításoknak örülhetnek igazán a gyerekek.


01

beépített mesterséges intelligenciával rendelkező, rádió távirányítású beltéri helikopter


02

3D nyomtatás elvén alapuló, különleges tollakkal megrajzolható, majd egy speciális eljárás segítségével három dimenzióban felépíthető készlet


03

táskák, amelyekbe szenzorokat építettek, hogy alkalmazkodjanak a gyerekeken lévő ruha színéhez


04

plüssök, amelyekbe pakolni lehet, vagy amelyek „etethetők”.




Ehhez képest hol van már az első magyar pláza, a Skála Coop, ahol Rubik-kockát is lehetett kapni. 1980-ban ez a játék tarolt a legnépszerűbb karácsonyi ajándékok listáján. Aztán 1982-ben már a BMX, 1989-ben pedig a Game Boy lett a sláger. De nagyon menő volt a lányoknál az olyan járóbaba is, mint amilyet például én is kaptam a ’80-as évek elején.


Balla Györgyi


Már 1986-ot írtunk, amikor a Skála olyan népszerű volt – egyébként nemcsak a karácsonyi vásárlások idején -, hogy a Dolly Roll meg is énekelte a Skála-karácsonyt.



Társasjáték nem, Pumukli igen

Abban az évben a lapostévé helyett otthon a diavetítőt kapcsoltunk be szenteste, MP3 lejátszó helyett a szerencsésebbek nadrágszíján walkman éktelenkedett, a karácsonyfánkra pedig Konzum szaloncukor került. Én Pumukli-rajongó voltam, csak később hódítottak a társasjátékok.

Mint például a Police 07, az Ide a szfinxet, a Macskafogó, a Holiday, a Skála Rally és Az Ezüst-tó kincse. Azok, akik a '80-as és a '90-es években voltak gyerekek, úgy mint én, biztosan emlékeznek a kultikus Novoplast-játékokra, ezek jelentették akkoriban a hazai játékipar csúcsát. Az Ezüst-tó kincse például olyannyira népszerű volt, hogy többet adtak el belőle, mint a szintén felkapott Ki nevet a végén?-ből, előbbi 60 ezer, utóbbi 5 ezer példányban kelt el a Skálában és a Triálban.


A bukás

A magyarországi játékgyártás a siker ellenére sem tudta felvenni a versenyt a külföldi vállalatokkal, előbb-utóbb az utolsó mohikánok, így a Novoplast is bedobta a törölközőt. Beköszöntött a technológiai forradalom, az otthonokban megjelentek a Commodore 64-esek, az első PC-k, és már a Hasbro, a Ravensburger, az MB és a Parker játékaihoz is hozzá lehetett jutni. Szépen lassan elterjedtek a szórakoztatóelektronikai termékek és ezekkel együtt az áruhitel. Azóta is vannak, akik akár évekre eladósodnak, hogy drága ajándékot tehessenek a fa alá.


Debrecen; pláza; plázastop; bevásárlóközpont; bevásárlás; vasárnap; zárva


Míg a ’80-as években színes tévét vagy szekrénysort vettek hitelre az emberek, addig 2015-ben főként elektronikai termékeket.

Szinte másról sem szóltak a pénzügyi cégek hirdetései, mint hogy


Tedd szebbé a karácsonyt

Te is gazdagnak érezheted magad a karácsonyfa alatt

Gigaakciók.

A GfK 500 embert kérdezett meg arról, hogy anyagilag mennyire stresszes számára a karácsony. A válaszokból az derült ki, hogy nagyon: a megkérdezettek 32 százaléka kénytelen hozzányúlni a családi tartalékaihoz, mások a hitelkártyájukat vagy a folyószámlahitelüket használják ilyenkor. Viszont meglepően kevesen, a megkérdezettek mindössze 1 százaléka vesz fel gyorskölcsönt, noha ezeket a konstrukciókat ilyenkor nagy erőbedobással reklámozzák.

„Melyik elektronikai cikkből szeretnél visszakapni 6 százalékot, csak mert hitelkártyával fizetted”? - kérdezi az egyik reklám. „Az egyhavi törlesztőrészlet- visszatérítés milyen jól jön, te mire fordítanád?” - így egy másik. Hiába a jól csengő reklámok, akadnak, akiket hidegen hagynak, és inkább könyvet vesznek karácsonykor. A játékok után ez a második a karácsonyi népszerűségi ranglistán, a GfK-nál a megkérdezettek 59 százaléka mondta azt, hogy könyvet ad ajándékba. Ugyanakkor sokan még mindig az örök jolly jokert veszik, mondván, kozmetikumokra mindenkinek szüksége van.

A Cofidis évente kiadott Hitel Monitor nevű kutatása szerint azok, akik úgy döntenek, hogy hitelből oldják meg a karácsonyi ajándékok vásárlását, 0 százalékos, vagyis kamatmentes kölcsönt választanak. Fontos azonban tudni, hogy ezek a hitelek sem feltétlenül teljesen költségmentesek. Előfordulhat ugyanis, hogy kamatot nem kell fizetni utánuk, hitelbírálati díjat azonban igen, és akkor már nem is járunk olyan jól. A Magyar Nemzeti Bank hitelválasztó programja szerint a bankok kínálatában ma 10-30 százaléknyi különbség is lehet akár ugyanazon kölcsöntípus teljes hiteldíj-mutatójánál.