BKV-s belső jelentés: Vitézyék csúnyán benézték, káosz a buszágazatban

Forrás: BKK / Nyitrai David

-

Sokkal több szolgáltatást rendelt meg tavaly a Budapesti Közlekedési Központ a BKV-től, mint az üzleti tervben szerepelt. Ehhez pedig nem volt elég buszvezető a kirúgások után, ezért kellett 800 millió forint túlórapénzt kifizetni a BKV sofőreinek – derült ki a VS.hu birtokába került belső jelentésből. Tervezetlenség, szervezetlenség, kaotikus kép bontakozik ki az agglomerációs járatok kiszervezésénél, miközben az új vonalak és a menetrend átalakítása is pörgette a bérkeret számlálót.


A VS.hu múlt hétfőn számolt be arról, hogy 2014-ben 800 millió forinttal több bért fizettek ki a BKV autóbuszos ágazatában, mint azt tervezték. A jelentős mértékű bérkeret-túllépés a sofőröknek kifizetett túlórapénzből adódik, ami duplája a normál bérnek. Arra kerestük a választ, vajon a BKV-nál alátervezték-e a bérkeretet, vagy fegyelmezetlenség miatt lépték túl ennyivel a rendelkezésre álló forrást. A lapunk birtokába jutott belső BKV-jelentés a többletszolgáltatást megrendelő Budapesti Közlekedési Központ (BKK) felelősségét veti fel.

Némileg leegyszerűsítve: azért fizettek ki 800 millióval több bért, mert túl sok embert rúgtak ki a BKV-tól, amikor az agglomerációs járatokat a Volánbusz vette át, illetve a BKK sofőröket vezényelt át a BKV kötelékéből. A belső jelentés szerint a BKV szolgáltatásait megrendelő BKK a BKV előzetes tájékoztatása nélkül intézkedett, és rendelt jelentős szolgáltatást, amit a BKV a sofőrök lecsökkent száma és időhiány miatt nem tudott másképpen, csak túlóráztatással megoldani.

A jelentés szerint már az megnehezítette a hatékony gazdálkodást, hogy az agglomerációs járatok kiszervezéséről úgy szerződött a BKK, hogy a BKV 320 járművezetője átlép a Volánbusz Zrt.-hez. „A szerződés megkötésére a BKV bevonása nélkül került sor, (...) így arra felkészülni sem volt lehetőség. Az intézkedés miatt létszámhiány alakult ki az autóbusz-vezetői munkakörben, ami a túlórák és elvont pihenőnapok emelkedéséhez, többletköltségek emelkedéséhez vezetett – olvasható a VS.hu birtokába került anyagban.


-


A szolgáltatási szerződés tartalmazta azt is, hogy a Volánbusz 2014. december 31-ig legfeljebb 63 fő, a BKV-tól kirendelt munkavállalóval is elláthatja a szolgáltatást. Csakhogy 2014 júliusában, egy szerződésmódosítás keretében a maximálisan kirendelhető BKV-s sofőrök létszámát 115 főre emelték. Ez a BKV-nál ugyancsak munkaerő hiányként jelentkezett. Az összefoglaló szerint a Volánbusz 2014. július 14-ig a Volánbusz valamennyi érintett járatot átvette és megkezdte a szolgáltatást, az átvétel nem a tervezett ütemben valósult meg. Több esetben módosult az átvétel időpontja, melyről a BKV-t sem a BKK, sem a Volánbusz nem tájékoztatta.


A tervezetlenség, és a tervezettnél 44 millió férőhely-kilométernél magasabb teljesítmény jelentős nehézséget okozott a munkaszervezés, beosztáskészítés során

Tájékoztatás nélkül

– olvasható a jelentésben, aminek megértéséhez tudni kell, hogy a férőhely-kilométer a járművek által megtett távolság szorozva a férőhelyekkel (függetlenül attól, hogy szállítottak-e utast vagy sem). A BKV 2014-es üzleti tervében a Volánbusz által átvett agglomerációs járatok miatt 173 millió 600 ezer férőhely-kilométer kiesés szerepelt, a valóságban azonban ez a szám 129 millió lett. Azaz a BKV-nak 44 millió férőhely-kilométerrel többet kellett teljesíteni, mint ahogy tervezték 2014-es működését.

Ennek az lett a következménye, hogy a létszámhiánnyal küzdő autóbusz-ágazat jelentős mértékű túlóra elrendelésére és pihenőnapok elvonására kényszerült, amely számottevő többletköltséget okozott. Erre rakódott rá az a többletszolgáltatás, amelyet az újonnan létrehozott illetve az átszabott járatok jelentettek, amelyekre megint csak nem tudott felkészülni a BKV, mivel nem kapott róluk időben tájékoztatást. Ezeket szintén csak túlórákkal tudta teljesíteni.


Vitézy Dávid, a BKK volt vezérigazgatója, háttal az őt menesztő Tarlós István főpolgármester


Menetrend módosítások

Nagy gondot jelentett a buszágazat számára az is, hogy a BKK gyakran módosította a menetrendet, ami természetesen hatott a sofőrök beosztására is. A BKV jelentése szerint a BKK a közlekedési hálózat fejlesztése során, előzetes tájékoztatás nélkül hozott létre új viszonylatokat, hosszabbított meg útvonalakat, így viszont nőtt a teljesítményelvárás, de a hozzá kapcsolódó erőforrások tartalékolását nem biztosította.


Az előre tervezhetőséget jelentősen akadályozza a BKK gyakori menetrend változtatása és a menetrendek késői leadása. A járművezetői beosztások készítésekor a szükséges üzemi menetrendek a megrendelői határidő mulasztások következtében rendszeresen nem álltak rendelkezésre.

Mind megitták a levét

A fentiek miatt a BKV vesztesége csak azért nem lett 800 millió forint, mert a többi igazgatóság bérmegtakarítást ért el. Így csak 150 millió forintba került a buszágazat átszabása. Ennek a többi BKV-s dolgozó itta meg a levét. Hiába spóroltak meg több tízmillió forintot a többi igazgatóságon, nem tudtak jutalmat fizetni, minden bérmegtakarítást elnyeltek a buszosok.


A VS.hu által megkérdezett BKV-s forrás arra hívta fel a figyelmet, hogy azt kellene tisztázni, a BKV illetékes vezetői jelezték-e a bérkeret tetemes túllépését, a szervezetlenséget, fejetlenséget a cég igazgatóságának, és a tulajdonos fővárosi önkormányzatnak, illetve mindent megtettek-e annak érdekében, hogy a veszteséget minimalizálják.

Az is fontos lehet, hogy a többletszolgáltatást megrendelésének vannak-e írásos nyomai, vagy – ahogyan forrásunk fogalmazott – a hagyói vállveregetős módon, szóban hozták a BKV tudomására: „lényeges lehet, hogy szóba került-e ez igazgatósági ülésen, ott mi hangzott el, szavaztak-e róla?” Ez annak ellenére is érdekes lehet, hogy az igazgatóság mozgástere már tavaly sem volt túl nagy, hiszen a BKK delegáltjai egyfős többséget alkottak.


Közlekedés - MAN autóbuszt tesztel a BKV

-


Nem illetékes

A bérkeret túllépésről megkérdeztük a BKV-t is. Azt a választ kaptuk, hogy BKV a gazdálkodási rendnek megfelelő bérgazdálkodást folytatott a 2014-es év során. „A BKV 2014. évi gazdálkodásának értékelése jelenleg folyamatban van; a Társaság az éves zárást követően értékeli az egyes szakterületek gazdálkodását. Az autóbusz üzletág esetében az üzleti tervben foglaltakhoz képest a 2014-es évben közel 4 százalékos többletteljesítmény megrendelés érkezett. Így ehhez mérten az Autóbusz és Trolibusz Üzemigazgatóság a tervezett társasági bérkeretet a megrendelő által igényelt többlet teljesítménnyel arányos mértékben lépte túl” – közölte a közlekedési társaság.

Ahogy arra korábbi cikkünkben hivatkoztunk, a BKK új vezérigazgatója Dabóczi Kálmán úgy reagált a 800 milliós túllépésre: nincs illetékessége vizsgálódni a BKV-nál. A vállalat 2014-es üzleti évéről szóló vizsgálat május 31-ig lezárul, az majd magyarázatot adhat arra, miért tértek el az üzleti tervtől. A főpolgármesteri hivatal szintén nem reagált kérdéseinkre.