Benövi a növényzet az illegális zuglói sitt-telepet

Forrás: VS.hu

-

Se a kormányhivatal többszöri felszólítása, se a többszöri bírságolása nem hat: a Metzger Kft. nem hajlandó felszámolni az M3 autópálya bevezetője alatti illegális sitt-telepet. Papíron már sokat elszállított a zuglói területről, a valóságban tovább magasodnak a törmelékhegyek. A cég maradna még, bár önkényesen, bérleti díjat nem fizetve használja a MÁV területét.


Az elmúlt hónapokban nem látni jelét annak, hogy a Metzger Kft. komolyan gondolja az általa létrehozott illegális hulladéktelep felszámolását. Legutóbb márciusban írtunk az M3-as autópálya zuglói bevezető szakasza alatt, a körvasútsor mentén a Metzger által felhalmozott sitthegyről, amely nem akar csökkenni. A hegyek változatlanul 3-5 méter magasak, nem sokat kellene rájuk pakolni, hogy elérjék az autópálya szintjét. Pedig ennek a területnek már üresnek kellene lennie.

Kérdéseink hatására a Pest Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi és természetvédelmi főosztálya februárban helyszíni ellenőrzést tartott. Akkor a cég a nagy mennyiségű építési-bontási hulladékról nyilvántartást bemutatni nem tudott. Ráadásul a Metzger többszörös visszaeső. Már évekkel korábban megbírságolta a zöldhatóság illegális hulladékkezelési tevékenység miatt. Azóta több milliói forint eljárási bírságot szabtak ki rá, amelyet nem fizetett meg.

Mivel februárban az előírt határidőre és ütemben nem teljesítette kiszállítási kötelezettségét, a kormányhivatal ismételt, megnövelt összegű eljárási bírsággal folytatta a végrehajtás mielőbbi kikényszerítését. Ezenkívül „fokozott helyszíni jelenléttel követte nyomon a hulladékok kiszállítását” – tudatta akkor szerkesztőségünkkel a hatóság.


A zuglói lerakó, 2016. szeptember


A zöldhatóság erőfeszítéseinek nem lett látványos eredménye. Hét hónap múltán a helyszínen járva annyi a változás, hogy a növényzet még erőteljesebben a törmelékhegyekre szökött, köszöni, jól érzi magát.


Újabb megkeresésünket újabb helyszíni ellenőrzés követte. A kormányhivatal július 20-án egy törő-osztályozó géppel találkozott, amellyel a beleadagolt építési-bontási hulladék kiszállítás előtti törését végezték – ennek a gépnek semmi nyoma már. Mint ahogy a fogyatkozó sitthegyeknek se. Ugyanakkor a Metzger a hivatalnak azt jelezte, július 20-ig 1440 köbmétert elszállított, s „ezt a jövőben is folytatják a kötelezésben foglaltak alapján” – tudtuk meg a zöldhatóságtól.

A kormányhivatal a Metzger Kft.-t jogerős végzésében 1 millió forint ismételt eljárási bírság megfizetésére kötelezte, mivel „maradéktalanul továbbra sem tett eleget a hulladékok teljes körű elszállítására vonatkozó előírásnak”. Ez az összeg a Metzger további tartozásaihoz csapódott, mivel – a kormányhivatal tájékoztatása szerint – a Metzger az eddig kiszabott és jogerős eljárási bírságokat sem fizette meg. Ezért „a kormányhivatal főosztálya intézkedett az adók módjára behajtandó bírságok behajtására közigazgatási végrehajtás során”.

A Metzger Kft. annak ellenére, hogy a hatósági felszólításnak nem tesz eleget, a bírságokkal nem törődik, tovább szeretne maradni kupacaival: a hulladékok kiszállítására vonatkozó, az utolsó eljárási bírságot kiszabó végzésben adott június 1-jei határidő meghosszabbítását kérte a hatóságtól.



A Metzger a MÁV-nak szintén vállalta a terület kiürítését, mivel annak használatára bérleti szerződést nem kötött a tulajdonos nemzeti vasúttársasággal. Ennek megfelelően bérleti díjat sem fizet a MÁV-nak.


Vállalták a kiürítést

A vasúttársaságtól korábban megtudtuk, a bérleti viszony azért nem jöhetett létre, mert a MÁV nem akarja hulladékdepóként hasznosítani e XIV. kerületi telkét. „Környezetvédelmi szakértőink környezetvédelmi okokból és a vállalkozás tevékenységét figyelembe véve sem támogatták, hogy ingatlanbérleti jogviszony jöjjön létre” – tudatta lapunkkal a MÁV.

A MÁV az állapot megszüntetése érdekében többször helyszíni ellenőrzést tartott, és egyeztetett a kft. ügyvezetőjével, aki vállalta a terület kiürítését. Február végi ellenőrzésükkor azt tapasztalták, hogy a korábban illegálisan lerakott bontási és egyéb anyagok mintegy felét a cég elszállította. A vasúttársaság márciusban azt várta, a Metzger tavasz végére kiüríti és kármentesíti a területet.