Bejelentette a miniszter, mi lesz a Klik-ből

Fotó: MTI / Mohai Balázs

-

Hatvan-hetven kisebb szervezetre bontják a korábban kétezer fenntartóból létrejött Klebelsberg Intézményfenntartó Központot.


Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere az iskolaigazgatóknak rendezett konferencián beszélt erről. A kormány még ezt követően tárgyalja meg a javaslatot.


A tervek szerint a kisebb szervezeteket 2016. júliustól fokozatosan alakítják ki. Az intézménynek új vezetése, új szervezeti formája lesz, ami növeli az iskolaigazgatók mozgásterét. A szakmai kontrollra továbbra is szükség van, arról lehet vitatkozni, hogy milyen módon - tette hozzá a miniszter.

Balog Zoltán arról is beszélt, hogy akik a GDP 5-6%-át kérik az oktatás működéséhez, azoknak azt tudja mondani, hogy ez a pénz ott van a rendszerben, csak jobban kell vele gazdálkodni.

A miniszter a diákok terhelhetőségéről azt mondta, nagy vita lesz, de nem szabad elkapkodni a döntéseket, alaposan át kell mindent gondolni. Beszélni kell az egész napos iskoláról, a 9 osztályos általános iskola kérdéséről, a szakképzés és az általános képzés egymáshoz való viszonyáról.

A miniszter kitért arra, hogy a pedagógusok minősítési rendszerét is egyszerűsítik, csökkentik az ezzel járó a terheket. Palkovics László oktatási államtitkár ezt azzal egészítette ki, hogy 35 ezer pedagógus számára biztosítják 2017-ben a lehetőséget a minősítésre való jelentkezésre, amelynek a rendszere is átalakul.

Az államtitkár a köznevelési kerekasztal eredményeiről elmondta: módosították a tanfelügyelet, az önértékelés rendszerét, csökkennek az adminisztrációs terhek. Javaslatot tesznek arra is, hogyan lehetne megoldani az év közben nyugdíjba menő tanárok ügyét, de a tanulókkal kapcsolatban is lesznek intézkedések.

Lovász László, a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) elnöke azt mondta, a párbeszéddel megnyílt egy kapu, így talán változást lehet elérni. Úgy fogalmazott, a vezetőknek, politikusoknak, tudósoknak nem szabad azt hinniük, hogy az ötleteket viták, kísérletek nélkül meg lehet valósítani, hogy kritika nélkül rá lehet erőltetni a gondolatokat a közoktatásra, a tanárok lelkesedése nélkül ugyanis kudarcra van ítélve mindenfajta próbálkozás.