Bécsből is átjárnak a megszüntetésre ítélt képzésre

Fotó: MTI/MTVA / Jászai Csaba

-

Nem egyértelmű, mi lesz a interkulturális pszichológia és pedagógia mesterképzés sorsa: Palkovics László államtitkár szerint még tárgyalnak erről, a rektori konferencia elnöke viszont azt mondta a VS.hu-nak, megszűnik. Ez volt az egyik szak, amiért lobbiztak az egyetemek. Több olyan mesterszak megszűnhet, amelyet csak egy-egy egyetem oktat.


Az osztatlan pszichológia tervétől elállt a minisztérium, bár egyelőre homályos, pontosan ki szerette volna azt. Palkovics László államtitkár korábban azt mondta, az ELTE kezdeményezte a képzés átalakítását, de több egyetem oktatója is cáfolta, hogy azt valamelyik pszichológia karról vetették volna fel. Palkovics a Felsőoktatási Kerekasztal ülése után már azt állította, a dékánokból álló szakbizottság felvetette a kérdést, ez benne maradt a javaslatban, de több hónapos munka és a vélemények összegyűjtése után mégiscsak megmarad a jelenlegi struktúra. (Az egyéb változásokról itt olvashat bővebben.)


A pszichológia képzés változatlanul hagyása mellett az egyetemek pszichológiai intézeteinek vezetői lobbiztak azért is, hogy az interkulturális pszichológia és pedagógia mesterképzés megmaradjon. Nevével ellentétben a képzésnek ugyanúgy köze van a szociológiához és az antropológiához, mint mondjuk a pszichológiához. Az ott végzettek a közigazgatásban és civil szervezeteknél helyezkednek el, leegyszerűsítve: társadalmi integrációval foglalkoznak.

Jelen állás szerint ez a lobbizás sikertelen volt, a rektori konferencia elnöke szerint ez a képzés megszűnik. Pszichológia mesterszak lesz, azon belül lehet majd szakosodni, de a részleteken még dolgoznak. Bár interkulturális pszichológia és pedagógia mesterképzés csak az ELTE-n van, egy másik intézet vezetője azt mondta, még küzdenek azért, hogy náluk is legyen.

A képzést oktató központ vezetője szerint az esetleges szakosodás sem mentené meg a megszűnéstől a mesterképzést, hiszen pszichológia mesterképzésre csak azonos alapképzéssel lehet bekerülni. Hozzájuk viszont nem, hallgatóik elenyésző száma tanult előzőleg pszichológiát.


Kicsi, de külföldről is látszik

A képzés az ELTE-n 2009-ben indult, évfolyamonként 40 hallgatóval. A központ igazgatója, Nguyen Luu Lan Anh azt mondja, angol nyelvű képzésükre sok erasmusos diák érkezik – egy félévben 120 –, a kurzusokra holland, német, belga, angol, francia és lengyel diákok is mennek. Volt olyan bécsi hallgató, aki Bécsből ingázott órát hallgatni. (Az Erasmus egy csereprogram, a fogadottak számán múlik, hány diákot küldhet ki egy intézmény külföldre.) Lan Anh szerint ilyen kuriózum nem nagyon van a térségben.


A szerda estére meghirdetett diáktüntetés Facebook-oldalának egyik bejegyzése szerint a terminológia mesterszak is megszűnhet. Ez egy hallgató bejegyzése szerint csak a Károlin van. Arról, hogy mi az a terminológia, itt olvashat bővebben.


Több egyetem, illetve kar vezetőjének véleményét is kértük a szakok átalakításáról. A Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának dékánja szerint a kart jelen állás szerint két átalakítás érinti „közvetlenül és súlyosan”.

Az egyik a szabad bölcsészet szakiránystruktúrájának átalakítása, a másik súlyos probléma számunkra a vizuális kultúra MA-szak tervezett megszüntetése – írta Szajbély Mihály. A kommunikáció szak megmarad más területen, a filmelmélet és filmtörténet, illetve a vallástudomány helyét nem látja az új rendszerben. „Vallástudomány például nincs a tervezett alapszakok vagy szakirányok között, így nem tudni, honnét jöhetnének a hallgatók a Vallástudomány és a Vallástörténet mesterszakokra”. Eddig ők a szabad bölcsészet alapszakról érkeztek.

Vizuális kultúra mesterszak itthon csak Szegeden van. „Fontosságát, ha a mai kulturális környezet, azon belül is különösen a populáris kultúra meghatározóan vizuális jellegére gondolunk, talán fölösleges is lenne bizonygatni” – mondta Szajbély, aki szerint a mesterképzések terén a vezető egyetemeknek adni/hagyni kellene lehetőséget arra, hogy olyan szakot oktathassanak, amire helyzetük vagy szakemberállományuk alapján képesek, és amivel megkülönböztetik magunkat a többi képzőhelytől.


A szak elvesztésével karunk egyik ilyen egyedi vonását veszítené el.