Balog Zoltán öt napot adott tankönyvfejlesztésre

Fotó: MTI/MTVA / Czeglédi Zsolt

-

A héten az Emmi minisztere tankönyvfejlesztési felhívást adott közre. A tankönyvesek szervezete szerint azonban gyalázatosan rövid határidőt biztosított erre a minisztérium.


Balog Zoltán, az Emberi Erőforrások Minisztériumának vezetője március 11-én tette közzé azt a tankönyvfejlesztési felhívást (pdf), amely szerint az iskolák részére megrendelhető könyvekkel kívánják elősegíteni a minőségében és tartalmában is megújított tantervi szabályozást.


A dokumentum alapján olyan tankönyv, szöveggyűjtemény, feladatgyűjtemény, atlasz és munkafüzet nyújtható be, amely az alábbi műveltségi területekhez és kerettantervi tantárgyakhoz tartozik:
  • idegennyelv-oktatás,
  • nemzetiségi oktatás,
  • sajátos nevelési igényű tanulók nevelése-oktatása,
  • katonai alapismeretek oktatása,
  • „Énekes iskola” kerettanterv szerinti művészi zene oktatása.
A tankönyveket az Oktatási Hivatalhoz kell benyújtani, amely dönt a tartalmi és formai követelmények teljesülése esetén a tankönyvvé nyilvánításról.

A kiadványok beadási határideje azonban március 18., ami a Tankönyvesek Országos Szakmai Egyesülete (TANOSZ) szerint nagyon kevés.

A felhívás szerint ugyanis az Emmi


a kiadott tantervek felmenő rendszerben történő bevezetésének és az azokban meghatározott tananyag kerettantervi tantárgyakhoz igazodó iskolai oktatásának korszerű tankönyvekkel történő támogatásának céljából… kifejlesztésre és/vagy engedélyezési benyújtásra, valamint nyomdai úton előállításra kerülő tankönyvek előállításának érdekében e felhívással kívánja ösztönözni a tankönyvkiadókat.

A TANOSZ állásfoglalásában azt írja: „ Ha valóban komoly lenne a fent leírt cél, nem 4-5 munkanapot kellene biztosítani a nemzeti köznevelés tankönyvellátásának fejlesztési feladataira.” Szerintük ez így teljesen komolytalan, a „miniszter a 2015. március 11-én megjelent felhívásában gyalázatosan rövid határidőt biztosítva pipálja ki a minisztérium tankönyvfejlesztésre vonatkozó feladatait”.


A tankönyvekkel kapcsolatosan sorozatosan merülnek fel a problémák. Lapunk nagy nehezen megkapta a kiszállított tankönyvek listáját. Ennek alapján kiderült, hányan tanulnak a tartalmuk miatt vitatott könyvekből, illetve az is, hogy az egyházi iskolák, ha már élhettek a lehetőséggel, nem azok közül a kiadványok közül választottak, amelyeket az állami fenntartású iskoláknak előírt a közoktatási államtitkárság és a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik).