Balog azonnali lépéseket ígért a köznevelési kerekasztalnál

Fotó: MTI / Szigetváry Zsolt

-

A korábban megígérthez képest további béremelés nem lesz, de párbeszéd és érdemi lépések igen. A közoktatás legtöbb szereplője üdvözölte, hogy végre összejött a tanácskozás.


Ötezer javaslatot diagnosztizáltak és dolgoztak fel, hogy aztán a köznevelési kerekasztal elé vigyék – mondta Balog Zoltán, az Emberi Erőforrások Minisztériumának vezetője a köznevelési kerekasztal első ülése után. A miniszter azt mondta, a közoktatást jellemző gondokat, bajokat együtt akarják megoldani a pedagógusokkal, diákokkal, szervezetekkel.

Balog szerint nem tudnak további pedagógus-béremelést vállalni (a jövő szeptemberivel együtt 234 milliárdot költenek erre), de lesznek azonnali lépések, mint a jövedelemelmaradások rendezése, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) költségvetésének átalakítása, változik a közbeszerzés folyamata, illetve a nyugdíjaskorúak foglalkoztatását is megoldják. Balog Zoltán beszélt arról is, az igazgatók várhatóan még ebben a félévben megkapják a gazdálkodásukat segítő igazgatói kártyát. Ezt már régóta ígérik.

A tanfelügyeleti rendszer egyszerűsödik: akit értékeltek, annál három évig nem lesz újabb, a következő önértékelést öt év múlva kell elkészítenie.

A tankönyvpiacot viszont nem tudják úgy újra kinyitni, hogy attól drágábbak legyenek a könyvek. Balog szerint az ingyenes tankönyvellátás komoly megtakarítás a családoknak, erre eddig 15 milliárdot költött az állam.

Döntöttek arról is, hogy a köznevelési kerekasztal vezetője a frissen kinevezett oktatási államtitkár, Palkovics László legyen, kéthetente üléseznek, közben pedig a munkacsoportok tárgyalnak.



A pedagógus szakszervezetek közül csak a PDSZ vett részt a megbeszélésen. Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének vezetője azt mondta, igen kényes szituációban ült be a kerekasztalba, hiszen már korábban kezdeményezték, a létrejöttét, de most végre létrejött.

Szerinte a tanácskozás legnagyobb eredménye, hogy a legkényesebb kérdésre sem mondták azt a felek, hogy nem, vagyis mindenről lehet beszélni. Példát is hozott a “mindenre”. Úgy véli, hogy az állam szerepének a kérdéséről mindenképpen szót kell ejteni, de az autonómiáról, a gazdasági önállóságról is. Fontosnak tartja, hogy a szakbizottságok munkájába be tudják vonni az itt nem lévő civil szervezeteket. Mendrey nemcsak a szakmai munkába, hanem a plenáris ülésre is meghívna új szervezeteket, de ezt az ötletet még velük is egyeztetni kell - mondta a VS.hu-nak. Hozzátette, hogy bár a kerekasztalnál ülők többsége olyan szervezet volt, amely valamilyen módon együttműködik az Emmi-vel, mégis másoktól is hallott határozott, kritikus véleményeket.

Parragh László, az iparkamara vezetője a kerekasztal ülése után arról beszélt, hogy a gazdaság számára az oktatás kiemelt jelentőséggel bír, ugyanakkor megállt az idő a közoktatásban, a rendszerváltás óta sok minden kimaradt, de most lehetséges a hiánypótlás.

Fő kifogása, hogy sok diák nem rendelkezik alapkompetenciával, mikor elhagyja az általános iskolát, ezért egy alapképesség fejlesztésére irányuló nemzeti stratégiát sürgetett és üdvözölte, hogy a kormány horizontjába került a digitális oktatás. (A tanácskozáson részt vett Czunyiné Bertalan Judit is, a most kinevezett digitális oktatásért felelős kormánybiztos is.)

Szintén megjelent Madarász Péter, a miskolci Herman Ottó Gimnázium igazgatója, aki szerint a keddi rendezvény elérte a célját, minden fél meghallgattatott, minden téma elhangzott, amely fájó pont ma a pedagógustársadalom számára.

Úgy vélte, komoly stratégiai munkára van szükség, amelyben részt is akar venni.


Kik voltak ott?

A megbeszélésen jelen volt az Emberi Erőforrások Minisztériumának vezetése, szakértőként a miskolci Herman Ottó Gimnázium igazgatója, a fenntartói oldalról a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ és a Katolikus Pedagógiai Szervezési és Továbbképzési Intézet képviselője.

A tudományos és pedagógusképző oldalt az MTA közoktatási elnöki bizottsága és a Magyar Művészeti Akadémia, valamint az Eszterházy Károly Főiskola képviselte. A munkavállalói érdek-képviseleti oldalról a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete vett részt az egyeztetésen.

Meghívták a Pedagógusok Szakszervezetét is - jelezte a miniszter, hozzátéve: a tömörülés az alakuló ülésen nem vesz részt. Balog Zoltán emiatt sajnálatát fejezte ki, és azt mondta, várják őket a tárgyalóasztalhoz.

Szakmai szervezeti oldalról az Országos Köznevelési Tanács, a Nemzeti Pedagógus Kar, munkaadói oldalról a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, szülői oldalról a Nagycsaládosok Országos Egyesülete, a Kárpát-medencei Családszervezetek Szövetsége, a diákok részéről a Magyar Ifjúsági Konferencia jelent meg, és képviseltetik magukat a szaktárcák szakértői is.

A Pedagógusok Szakszervezete nem volt ott az első kerekasztalon - erről előtte egy nappal döntött az országos vezetőség. Galló Istvánné a VS.hu-nak azt mondta, sok mindenen múlik, hogy később beszállnak-e a munkába, a többi között a pénteki sztrájktárgyaláson a miniszterrel. A szakszervezet korábban egy 25 pontos követeléssel állt elő, szombatra országos demonstrációt, márciusra pedig sztrájkot ígértek, ha ebből nem lesz semmi. Pénteken már konkrétumokat várnak a minisztertől - mondta Gallóné.