Bajban a Tesla - Szijjártóék szívesen megmentenék

Forrás: Tesla

-

Az eddigieknél is nagyobb veszteségekkel termel az elektromosautó-gyár, és egyelőre rejtély, hol készítik a beígért rengeteg kocsit. A magyar külgazdasági minisztérium mindenesetre már bejelentkezett, hogy Magyarországon lehetne a Tesla egyik új üzeme.


Ráncolhatják a szemöldöküket a Tesla részvényesei a tegnapi gyorsjelentési konferencia után - írják az Equilor Befektetési Zrt. elemzői. A beszámoló főbb eredménysorai nem okoztak különösebb meglepetést, az 1,6 milliárd dolláros árbevétel 45%-os növekménynek és egyúttal a konszenzusnak is megfelelt, a részvényenkénti veszteség pedig 36 centről 57 centre duzzadt, 1 centtel verve a várakozásokat.

A részvényesek számára sokkal érdekesebbek az éves szállítási ütemmel kapcsolatos bejelentések. A Tesla az áprilisban közzétett első negyedéves szállításokat a gyorsjelentésében kis mértékben korrigálta. A most publikált 14 810 darabos értéket vizsgálva joggal merülhet fel a kérdés, hogyan érhető el így az éves 80-90 ezres darabszám. Tény, hogy a beszállítói lánc akadozott a Model X esetén, de a Model 3 pedig idén még nem pörgetheti fel a szállításokat, hiszen csak 2017 év végére érkezhetnek az első darabok.

Elon Musk a második negyedévre vonatkozóan 17 ezres darabszámot mondott, amit ha éves szintre kivetítünk, még mindig messze elmarad a pesszimista előrejelzéstől is. Az Equilor elemzői nem lennének meglepve, ha idén sem sikerülne a Teslának hoznia az éves tervét, és így sorozatban harmadik éve maradnának el a célkitűzéseiktől.

Musk a Model 3-ra kitérve közölte, hogy a rendkívüli keresletre reagálva 2018-ra mintegy 500 ezer darab ilyen típusú autó gyártását tervezik, amelyet eredetileg 2020-ra datáltak. Ehhez azonban jelentősen nagyobb gyártói kapacitásra is szükség van, amelyet az idén év végén megnyíló Gigafactory szolgálhat ki.

A befektetői bizalmat a fentieken túl az is megrengetheti, hogy 3 hónappal a nyereséges évről szóló tervek után Musk közölte, hogy idén a gyártási költségek mégsem csökkenhetnek, sőt tőkeemelésre szükség lehet. Ezzel pedig a pozitív szabad cash-flow-ra vonatkozó ígéret is a kukában landolhat - vélik az Equilornál.


Szívesen látnánk a Teslát

Rendszeresebbé, közvetlenebbé kell tenni a kapcsolatot a Tesla autógyárral, hogy fel legyünk készülve, ha döntés születik a cég kapacitásbővítéséről - mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter még októberben, miután eleinte úgy tűnt, Magyarország nem érdeklődik az elektromos autó gyártása iránt, utóbb azonban ezt felülírták.


A tárcavezető arra utasította a New York-i külgazdasági attasét, hogy rendszeresebbé, közvetlenebbé tegyék a kapcsolatot a magyar befektetés-ösztönző ügynökség és a Tesla között, hogy ha konkrét döntés születik a cég kapacitásbővítéséről, akkor erre fel legyenek készülve.