Azonosító nélküli gépekkel bombáznak az oroszok, és nem is titkolják

Fotó: RIA Novosti / Dmitriy Vinogradov

-

Az orosz állami tévé sem titkolja a lefestett farokrészeket. Igaz, közben a repülőkön hatalmas kétjegyű számok vannak, amelyek alapján azonosíthatók, és amúgy is mindenki tudja, ki röpköd Szíria felett. A NATO-tag törökök viszont egyre idegesebbek. Felettük is felbukkant egy felségjel nélküli MiG 29-es.


Szíria, Latakia, orosz katonai bázis. Feltűnő foltokat látni a háborús közvetítésben egyes, a szíriai misszióra vezényelt katonai gépek farokrészén, a nemzetközi szerződések alapján egyébként kötelező felségjelzés helyén.



De nem mindegyikén. Más gépeken minden rendben, vörös csillag, Oroszország felirat, lajstromszám.



Aztán van, amelyiken lajstromszám mintha lenne, de a felségjelzés már hiányzik.



Ugyanez a következetlenség látható az orosz állami tévé, az RT exkluzív felvételein, amelyek szintén a latakiai harci nyüzsgést mutatják be.




A felségjel nélküli harci repülőgépekről sokaknak ugorhat be elsőre 1941, a kassai bombázás, amely miatt hadat üzentünk a Szovjetuniónak. Azóta is vitatott, mi történt, elsősorban azért, mert minden potenciális gyanúsított ország mondhatta, nem az ő gépei voltak.


Nehezen elképzelhető, hogy most Szíriában ilyen vita felmerülhetne egy bombázás miatt, hiszen manapság praktikusan eltitkolhatatlan, ha valaki harci gépeket küld valahova. Ezt erősítette meg a VS.hu-nak Kaiser Ferenc hadtudományi szakértő, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanszékvezető docense. Ő is csak arra tud tippelni, hogy valamiféle titkolózási hajlam magyarázhatja a felségjelek és azonosítószámok eltüntetését a Szíriában bevetett orosz harci gépekről, no meg az, hogy háborúban gyakran semmibe veszik a szabályokat. Sorolta, miért nincs értelme a felségjelek eltüntetésének:
  • Az ellenségnek nincs olyan fegyvere, amellyel – a fel- és leszállási fázist kivéve – kárt tudna tenni a Szuhojokban. Nemhogy a lajstromszámukat, de a gépeket sem látja, olyan magasról dobják le bombáikat.
  • Ilyen típusú repülői csak az oroszoknak vannak, esetleg protezsáltjuknak, a szíriai kormánynak
  • Ha az oroszok tévedésből olyasmit lőnek szét, amit nem akartak volna, a robbanásnyomok elárulják őket, az orosz bombák maradványait nem lehet összetéveszteni más országokéival. Esetleg a szíriai rezsiméivel, hiszen az Aszad-rendszernek zömmel orosz fegyverei vannak.
  • A gépek útvonalát a műholdakkal átszőtt égről figyeli a fél világ, de a vetélytárs nagyhatalmak biztosan.
  • A repülőt a pilóta hangmintája alapján is azonosítani lehet.
  • Az orosz vezérkar kapcsolatban van az amerikaival, nagyjából tisztázták, ki hol használja a szíriai légteret, Washington elől így nincs sok értelme titkolni, melyik Szuhoj jár éppen az adott térségben.
  • A z orosz gépek oldalán látható kétjegyű számok nem lajstromszámok, hanem talán az adott orosz egységhez, ezredhez tartozást mutatják (ezek azokon a gépeken is vannak, amelyeken van felségjelzés, meg azokon is, amelyeken nincs).


Ha mégis racionális okot keresünk a felségjelek letakarása mögött, Kaiser Ferenc esetleg valamiféle adminisztratív, átszervezési ügyre tud gondolni. Például arra, hogy esetleg éppen a szóban forgó gépeket adnák majd oda az oroszok Aszadéknak, és éppen felségjelváltás közben tart a művelet. Közismert, hogy a szíriai harci gépeket sokszor eddig is orosz pilóták vezették, most ez még inkább így lehet majd, hiszen új emberek kiképzése évekig eltarthat.


A titkolózás a felségjelzéssel végképp érthetetlenné válik, ha nyilvánvaló, hogy Moszkva sem igyekszik titkolni, mit csinálnak a gépei Szíriában, sok momentumot a bevetésekről is bemutat a világnak, igaz, a laikusok figyelmét az akciófilmes látványvilág mintha csak elterelné a fontos részletekről.



Például olyasmiről, amikor fontos lenne a felségjelzés. Egy azonosítatlan MiG–29-es harci repülő és egy Szíriában telepített rakétarendszer hétfőn kétszer is „megzavarta” (az elsőről itt írtunk) járőrtevékenységében és célként fogta be a török légierő F–16-os vadászgépeit, amelyek a szíriai határ mentén teljesítettek szolgálatot – legalábbis ezt közölte kedden a török vezérkar.


Ankara szerint ezen a két incidensen túl (az elmúlt hétvégén) azonosítottan orosz Szu–30-as katonai gépek még két további alkalommal sértették meg az ország légterét a szíriai határ mentén. Jens Stoltenberg NATO-főtitkár szerint a légtérsértések „aligha voltak véletlenek”, Moszkva pedig nem adott „valódi magyarázatot” ezekre az incidensekre azzal, hogy a rossz időre fogta a dolgot.

A MiG–29-esekről az oroszok egyébként azt mondták, ilyen gépük nincs is Szíriában. Szakértők máris jelezték, hogy a szíriai légierő egész biztosan rendelkezik MiG–29-esekkel. Mint fentebb az orosz felségjeltakarással kapcsolatban olvashatták, illetékes helyeken úgyis pontosan tudják már, kinek melyik gépe vette célkeresztjébe a török F–16-osokat.