Azért csak örüljünk az itthonról induló startupoknak

Szakolyi András és Kristóf Péter

az Infotér Egyesület szakértői

Bár az elmúlt évtizedben a startup divatszó lett, egyre jobban azt érezzük, hogy a mögöttes tartalom is végre kezd komollyá válni. Persze részben azért, mert vágyunk a globális sikertörténetekre – amelyek azonban itthon indultak és itthon (is) épülnek.


Az Informatika a Társadalomért (röviden: Infotér) Egyesület célja, hogy párbeszédet kezdeményezzen, és azt folyamatosan fenntartsa a civil, a gazdasági és a kormányzati szereplők között. E cél megvalósítása érdekében évente két nagy, valamint majd’ egy tucat kisebb rendezvénnyel jelentkezik, az egyesületen belül működő szakértői csapat pedig külön-külön is folyamatosan egyeztet az érintettekkel a legfontosabb kérdésekben.

Mivel a startupok kérdése az elmúlt években egyre hangsúlyosabbá és egyre fontosabbá vált, ezért mi is elkezdtünk a témával foglalkozni. Mindezt több síkon tesszük: általánosságban beszélünk és beszélgetünk a technológiai fejlődésről, a globálissá váló piacokról, az informatika jelentőségéről, valamint a vállalkozó gondolkodásmód fontosságáról. Ezek azok az alapvető tényezők, amelyek meghatározzák egy digitális vállalkozás sikerét. Mindezt azért is tesszük, mert úgy gondoljuk, hogy ezeken a területeken érdemi áttörést csak hosszú évek kemény munkájával lehet elérni. Ebben a munkában mind az üzleti, mind pedig az állami szereplők partnerei vagyunk, mindkét fél törekvéseit segítjük és támogatjuk, még akkor is, ha ezek legtöbbször nem egy irányba mutatnak, sőt, néha egymással szembe mennek. Mindezeken túlmenően hiszünk abban, hogy sokkal több polgártársunkban van meg a digitális vállalkozói képesség, mint ahányan azt ki tudják bontakoztatni. Ehhez megfelelő oktatásra, támogató üzleti környezetre, együttműködésre alapuló vállalkozó szellemre, és elérhető pénzügyi forrásokra van szükség.

Az így létrejövő vállalkozások jelentős része elbukik, de bízunk benne, hogy egyre nagyobb részük kezdi majd újra. Egy részükből lokális szereplő lesz, amelyik valamilyen helyi vagy országon belüli igényt lesz képes hatékonyan kielégíteni. Egy – és vélhetően igen kis – hányaduk globális babérokra tör, akár már az indulás pillanatától. És ezek közül csupán néhány lesz olyan, ami be is váltja a hozzá fűzött reményeket. Ez utóbbiak lesznek azok a szereplők, amelyek működésüket képesek lesznek globális szinten optimalizálni, és definíció szerűen ezek azok, amelyeknek tényleg nem elégséges egy 15 milliós piac, hanem ennél nagyságrendekkel nagyobbra van szükségük. Ugyanakkor ezekről a cégekről is elmondható lesz, hogy Magyarországról indultak, valamilyen módon kötődnek hazánkhoz. Azt pedig már csak üzleti kiválóságuk fogja meghatározni, hogy tevékenységükből mennyit tudnak itthon tartani, illetve, hogy a kiválóságuk függvényeként mennyi mozgásterük marad ilyen jellegű döntések meghozatalában. Mi is azt mondjuk, hogy inkább legyen sikeres úgy, hogy végleg elhagyja az országot, mint hogy ne legyen sikeres, ugyanakkor az, hogy az adott cég honnan indult, nagyon is nem érdektelen. Ha másnak nem, de annak hadd örüljünk, hogy Magyarországról indult!


Ebben a ligában hazánk, és élén Budapest, megannyi várossal verseng a vállalkozók kegyeiért

– legyen szó akár az itthonról indultak itthon tartásáról, vagy máshol indultak ide vonzásáról. Van, amiben jól állunk, amiben jók vagyunk, de sok tekintetben hátul kullogunk. Mindezekkel együtt küzdenünk kell, mert van fejlődési, előrelépési lehetőségünk. A több nyelven beszélő, szakképzett munkaerő nálunk is hozzáférhető. Igaz, hogy egyre drágábban és egyre nehezebben, de ha ehhez hozzá vesszük a jogbiztonságot és azt, hogy Budapestet egy élhető városnak tartják a külföldiek, akkor már kedvezőbb a kép. Lehet, hogy sokan elmentek külföldre, a megfelelő szakképzettséggel bírók közül meg még többen, de ha hátra dőlünk, és csak annyit mondunk, „ez van”, akkor ez jobb biztosan nem lesz.

Az Infotér Egyesületben azon is dolgozzunk, hogy hosszú távon javuljanak a lehetőségeink az oly sokat hangoztatott globális versenyben. Ennek pedig több dimenziója van az üzleti mellett: kulturális, vállalkozási, pénzügyi, jogi, politikai, technológiai és társadalmi.


Befektetne startup vállalkozásba?


Igen
Nem

SZAVAZAT UTÁN