Az utasok megmentették a 178-as, 239-es, 240-es buszokat

Fotó: MTI / Czimbal Gyula / MTI / Czimbal Gyula

-

Már több mint két éve jár a 4-es metró, a “párhuzamos” buszjáratokat azonban csak most meri ritkítani a főváros. Ráadásul az eredeti szándékhoz képest kevésbé csökkentik a buszos kapacitásokat. Szintén az óvatoskodás jele, hogy a már márciusban társadalmi egyeztetésre bocsájtott járatritkítási tervekről csak most döntöttek. A lényeg: az utasok észrevételei nyomán több busz mégse szűnik meg.


A 4-es metró átadása miatt még alig alakították át a felszíni közlekedést. Pedig logikus, hogy ha a gyorsabb metróval mennek az utasok, nem kell felettük járatni az üres buszokat. A bökkenő csak az, hogy egyetlen autóbuszjáratot sem helyettesít teljesen a metró, így bármilyen átalakításnak lesznek vesztesei.


Megváltozott buszfogyasztási szokások

A BKK március legelején közzétett javaslatainak két fő célja az volt, hogy

  • a metróval részben helyettesíthető buszjáratokat töröljék, ritkítsák, illetve hogy
  • a metróra ráhordják az utasokat elsősorban a Kelenföldi pályaudvarnál.


a budai fonódó villamoshálózat építése

Spóroltak volna

A BKK úgy számolt, az eredetileg elgondolt átszervezéssel évente 900 millió forintot spóroltak volna meg, 20-30 autóbusszal kevesebbre lett volna szükség, és az egész buszágazat teljesítménye mintegy 1,5 százalékkal csökkent volna. Más szavakkal összesen 1,5-1,8 millió kilométerrel kevesebbet futottak volna a buszok egy évben - derült ki az Origo cikkéből.

A megtakarítás persze valójában kevesebb lesz, mint eredetileg tervezték, hiszen az utasok észrevételeit figyelembe véve bizonyos járatok mégis megmaradnak.


Több mint kétéves a metró, ideje számolni vele


A legfontosabb módosítások


1.

Megszűnik a 107-es. Ez a speciális “zónázó” járat Budán mindenhol megáll, Pesten viszont gyorsként funkcionál. Pesten a 8E/108E veszi át a szerepét, és sűrítik is az alap 7-est. Az Újpalotáról, Zuglóról Dél-Budára utazók viszont elvesztik közvetlen gyorsjáratukat: vagy a lassú 7-essel mennek, vagy átszállnak a metróra, nyilván az utóbbi a cél.


Ismét átszervezik a Rákóczi úton járó buszcsaládot


2.

A BKK az egyik legdrasztikusabb átszervezést a 8-as járatnál javasolja. A csuklósított vonalat Újpalotáig hosszabbítják, a Blahától keletre gyorsjáratként megy majd. Ezért a száma 8E-re változik, illetve helyesebb azt mondani, hogy 8E-re és 108E-re, mert a két vonal az ígéretek szerint együtt alkot majd rendszert.


3.

Az eredeti tervek szerint a BKK drasztikusan átalakította volna Gazdagrét ellátását. A lakótelepet természetesen össze kell kötni a kelenföldi metróvégállomással, ez a 8-as egyik dolga. De erre a buszra ruházták volna a lakótelep közvetlen összekötését is a pesti belvárossal “fölfelé”, Farkasréten és a Hegyalja úton keresztül, mivel meg akarták szüntetni a “lefelé”, vagyis a hagyományos és sokak számára jobb irányban kapcsolatot adó 239-est. A társadalmi egyeztetésen sok utas kérte, hogy maradjon meg ez a járat. Lényegében megmarad, a száma 108E lesz, egészen Újpalotáig megy, és mindkét irányban betér a Kelenföldi pályaudvarhoz is. A 8E és a 108E tehát Újpalotától a Blaháig gyorsként, majd mindenhol megállva a BAH-csomópontig együtt halad. A 8E ezután a Hegyalja úton át felülről, a 108E a Budaörsi úton át alulról éri el Gazdagrétet, hogy a Rétköz utcán végigmenjenek a lakótelep mellett, de már szembe egymással.


Erzsébet híd, archiv képek

A 7-es buszcsalád sok változtatást megélt Dél-Buda és Pest északkeleti része között. 7C régóta nincs, most (ismét) búcsúzhatunk a 107-estől


4.

Nehéz a 4-es metróval magyarázni, de a BKK át akarta helyezni a 178-as busz alsó útvonalát az Erzsébet hídról a Lánchídra, és a végállomás is átkerült volna a Deák térre. Az észrevételező utasok közül még a 239-esnél is többen keltek a 178-as védelmére, így az változatlan formában megmarad.


5.

De még a 178-as áthelyezésénél is népszerűtlenebb ötletnek bizonyult a budaörsi 240-es kinyírása, a legtöbben ezt kifogásolták, így végül marad. (Egyébként összesen 4023 észrevétel érkezett az átszervezésekhez, és az érintett kerületeket és Budaörsöt is megkérdezték.)


Pályaudvarok, Pályaudvar, vonat, vasút, sín,

Busz helyett 4-es metróval


6.

Megszűnik a 253-as. A BKK úgy véli, ez az az eset, amikor nem éri meg egy közvetlen, de ritka járatot fenntartani, amikor sűrű járatok közötti átszállással az utasoknak is kedvezőbb az útvonalon utazni.


7.

Megszűnik a 233, 252, 258 jelű busz. A BKK állítása szerint ezek funkcióját természetesen pótolják valamilyen módon.


busz, autóbusz, Kelenföld, Sasadi, aluljáró, csomópont

Az Osztapenkónál épült új csomópontot használja számos járat


8.

A Sasadi úti új csomópont megkönnyíti egy sor busz kiállását a metróvégállomástól.


9.

Megszűnik a buszvégállomás a Kosztolányi Dezső téren, a 114-es, 213-as, 214-es járatok bemennek a Mórcz Zsigmond körtérig. (Más módosulások is lesznek ezeknél.)


Agglomeráció, busz, közlekedés,

Sok apró módosítás is életbe lép júniusban


10.

Csökken az Infopark kiszolgálása, a 154-es járat már nem megy oda. (Egyéb változások is lesznek a 153/154-es buszoknál.)


11.

Az 53-ast Farkasrét felé is betért volna a metróvégállomásra, az utasok és a kerület kérésének megfelelően ez a változás elmarad.


12.

Az egyébként a Bosnyák térig járó 110/112-es késő este, szombat reggel és vasárnap csak a Keletiig megy majd.


busz, autóbusz, Kelenföld, 101-es

A 101-est előléptetik E-vé


13.

Igyekeznek konzekvensen számozni: több olyan járat is megkapja az E betűt, amely nem áll meg mindenhol. (Pl. 101E.) Ugyanakkor a csak bizonyos napszakokban eltérő útvonalat használó menetek önálló jelzést kapnak (B betűvel.) A következetességet azonban nem viszik végig, az előző pontban említett járatok nem kapnak 110A, 112A vagy 110B, 112B számot.


autóbusz, BKK, BKV, Dél-Buda, buszközlekedés

Átszervezik a budai oldal déli részének járatait