Az ügynök jogerősen nem felelős semmiért

Fotó: Europress/AFP/Kisbenedek Attila / Europress/AFP/Kisbenedek Attila

-

Évekig pereskedett egy utazási iroda amiatt, hogy ne legyen felelős semmiért, amit közvetít. Sikerrel járt.


Majd öt évvel a Malév csődje után kaphatja vissza pénzét egy utazási iroda. Az STA Travel a K&H Bankkal pereskedett éveken át, mert a bank átterhelt egymillió forintot az utazási irodára. A Malév csődje után ugyanis egy rakás eladott, de fel nem használt jegy maradt az utasoknál. Ezek közül azoknak a jegyeknek az árát visszakapták az utasok, amelyeket bankkártyával vásároltak - erre a chargeback révén volt lehetőség, amikor is a vásárló vitatja a tranzakciót, jelen esetben azt, hogy a légi társaság csődje miatt nem volt lehetőség az utazásra.


Ezzel alapvetően nem is volt gond. Csak hát a pénzt a Malévon kellett behajtani, amely bedőlését követően nem volt fizetőképes. A K&H biztosra próbált menni, és az utazási irodán akarta behajtani a pénzt, 18 visszakért jegyár után egymillió forintot. Az utazási iroda természetesen vitatta az eljárást és bíróságra vitte az ügyet. A kisvállalkozás számára egyrészt számított az egymillió forint, másrészt nem érezte úgy, hogy neki közvetítőként, ügynökként bármilyen követelésért is helyt kellene állnia.


Rajta aztán követelhették volna a jegyárat


Több év pereskedés után a bíróság jogerősen is az utazási irodának adott igazat. Valószínűleg az egész éveken át tartó pereskedés költsége jóval nagyobb összeget emésztett fel, mint a vitatott jegyár, ám még ez sem rengeti meg a bank büdzséjét, az bizonyos. Annyiban azonban fontos döntés született, hogy a jövőben a jogerős ítélet akár iránymutatást is jelenthet a bíróságok számára, hogy az ügynökök nem felelősek az általuk közvetített szolgáltatás, termékért.

Ez a közvetítők számára mindenképpen rendkívül hasznos és megnyugtató fejlemény, az ügyfelek szempontjából azonban nem biztos, hogy könnyebb. Így ugyanis az ügyfél akár hátrányba is kerülhet, hiszen ő az ügynökkel kerül kapcsolatba, ám egy esetleges felelősségre vonás, jogorvoslat esetén futkosnia kell azért is, hogy megtalálja azt, akinél reklamálhat, akitől követelheti a kárának megtérítését.

Az STA Travelt megütötte ugyan a Malév csődje - abban az évben hétmillió forint üzemi veszteséget ért el - ám sikerült kimásznia a gödörből. Lényegében hasonló árbevétel mellett működik a cég öt éve, 370-385 millió forint bevétellel, ám az akkori mínusz azóta évente 3,5-4,2 millió forint adózás előtti eredményt ért el.