Az Uber kinyírja a londoni taxikat

Fotó: AFP / LEON NEAL

-

Idén csak 8 új taxis váltott ki engedélyt. A sofőrök 20 százaléka már az Ubernek dolgozik. A cég szerint a hírhedten nehéz vizsgának már nincs értelme.


Teljesen lefulladt a hagyományos brit taxispiac az Uber miatt – írja a Financial Times. A lap szerint az év első négy hónapjában 97 százalékkal kevesebb új taxisvállalkozás indult Nagy-Britanniában, mint egy évvel korábban. A brit cégbíróság a tavalyi első négy hónapban 290, 2014 azonos időszakában 300, idén január–áprilisban azonban mindössze nyolc új hagyományos taxivállalatot jegyzett be.

Már tavaly is meredeken, 65 százalékkal csökkent az újonnan induló brit taxivállalatok száma 2014-hez képest. Ez volt az első éves összevetésű csökkenés 2008 óta. A hivatásos sofőröket is képviselő GMB szakszervezet szerint havonta legalább tíz hagyományos taxivállalkozás szünteti be tevékenységét, és Londonban 11 százalékkal csökkent a bejegyzett taxistársaságok száma azóta, hogy 2012-ben az Uber megjelent a piacon.

Az Uber megállíthatatlanul terjeszkedik: 2014-ben négy, tavaly már 18 brit nagyvárosban volt elérhető a cég szolgáltatása, sofőrjeinek száma pedig meghaladja a 30 ezret. A londoni személyszállítási piacon tevékenykedő sofőrök 20 százaléka már az Ubernek dolgozik.

Londonban több nagyszabású taxistüntetés is volt az Uber ellen. A 25 ezer londoni taxist képviselő szakmai szervezeteket nem békítette meg az Uber angliai részlegének ajánlata: a taxisok egy évig ingyen használhatták volna az Uber okostelefonos kocsirendelési alkalmazását.

A londoni taxisok szerint az Uber tisztességtelen versenyt támaszt velük szemben, mivel a cég sofőrjei a hagyományos taxik vezetőire vonatkozó szigorú előírások betartása nélkül nyújtják ugyanazt a szolgáltatást.


A londoni taxisoknak 20 ezer utca nevét kell tudniuk


A világhírű hagyományos londoni taxi, a black cab üzemeltetési jogához négyévi tanfolyam szükséges, amely alatt – a vizsgaelőírásoknak megfelelően – legalább 20 ezer londoni utca és több ezer turistalátványosság nevét és helyét kell memorizálni. Ez a vizsgaanyag a szintén világhírű „The Knowledge”, vagyis a „tudás”, amelyet rendszeresen frissíteni is kell, és időközönként újból vizsgázni kell belőle. Az Uber szerint azonban a modern műholdas navigáció korában ilyen szintű tudásra nincs szükség.

A londoni városháza korábban több lehetőséget is fontolóra vett az Uber tevékenységének korlátozására, egyebek mellett azt, hogy a mobiltelefonos alkalmazáson keresztül leadott rendelés után az ügyfélhez legközelebb tartózkodó Uber-sofőrnek legalább öt percet várakoznia kellett volna, mielőtt az utast felveszi. Boris Johnson, London előző polgármestere ezeket az elképzeléseket „életképtelennek” minősítette és elvetette.