Az osztrák horrormamiért érdemes utazni egy kicsit

Forrás: Films Distribution

-

Colin Farrell homár szeretne lenni, Ulrich Seidl felesége szörnyeteggé változott anyukával nyomaszt, Sherlock Holmes pedig 93 évesen már kezd szenilis lenni. Pénteken kezdődik Magyarország legmenőbb filmfesztiválja, a Cinefest, mi pedig kiválogattunk tíz filmet, amelyekért mindenképp érdemes elutazni Miskolcra.


James White

A Sundance-en közönségdíjat kapott Josh Mond bemutatkozó rendezése, amelyet Erdély Mátyás fényképezett. Az operatőr pár hónapja azt mesélte, hogy ez a film a rendező számára nagyon személyes történet arról, hogyan veszítette el az édesanyját – a főhős egy huszonéves, bulizós srác, aki megpróbálja feldolgozni anyja halálos betegségét. A külföldi kritikusok John Cassavetes filmjeinek nyers őszinteségét emlegették a James White kapcsán, az édesanyát játszó Cynthia Nixon (Miranda a Szex és New Yorkból) pedig állítólag még sosem volt ilyen jó.

Mikor vetítik? Szeptember 12., 18.30 és szeptember 13., 15.00



Tangerine

Sean Baker forgatott egy filmet az iPhone-jával transzvesztita kurvákról. Ennél többet nem is nagyon kell mondanunk a filmről, esetleg még annyit, hogy Szenteste játszódik, de persze Los Angelesben akkor is süt a nap. A főhős, Sin-Dee egyébként azért veszi nyakába a várost, hogy jól beolvasson egykori stricijének, aki összetörte a szívét. A Tangerine producere is Miskolcra látogat, meg lehet kérdezni tőle, hogyan lehet telefonnal működőképes, vizuálisan is teljesen vállalható filmet készíteni.

Mikor vetítik? Szeptember 12., 21.00 és szeptember 13., 23.00



A tinilány naplója (The Diary of a Teenage Girl)

A komoly szerepek felé forduló komikus színészekről írt összeállításunkban már ajánlottuk ezt a bájosnak és szókimondónak ígérkező filmet, amelyben Kristen Wiig (Koszorúslányok) alakítja a hősnő anyját, akinek fogalma sincs róla, hogy lánya éppen az ő pasijával (Alexander Skarsgard) fedezi fel a szexualitását. Egy csomó hasonló coming-of-age filmet láttunk már, de imádjuk az ilyeneket, úgyhogy erre is nagyon kíváncsiak vagyunk, pláne, hogy a hetvenes évekbeli San Franciscóban játszódik, és egy képregény feldolgozása.

Mikor vetítik? Szeptember 14., 21.00 és szeptember 15., 23.00



Mediterranea

A mostani menekültválság miatt remélhetőleg a fesztiválon is sokan lesznek kíváncsiak Jonas Carpignano első filmjére, amely Olaszországba érkező afrikai bevándorlók, és különösen egy Burkina Faso-i fiatalember sorsán keresztül mutatja be, milyen érzés az otthonunkat és családunkat hátrahagyva új életet kezdeni egy ismeretlen világban, pénz és lehetőségek nélkül, szembesülve a helyiek rosszindulatával. Ha valaki esetleg sandán méregetné a Keleti pályaudvaron vesztegelő menekülteket, az nézze meg ezt a filmet, és biztos, hogy megértőbb lesz velük.

Mikor vetítik? Szeptember 16., 21.00 és szeptember 17., 17.00



Goodnight Mommy (Ich seh, Ich seh)

Ha valaha tűnődött azon, milyen filmet rendezne Ulrich Seidl felesége, miután férje révén a világ legnyomasztóbb filmjeinek elkészültét nézhette végig közelről, most megtudhatja. Veronika Franz és társrendezője, Severin Fiala thrillere két tíz év körüli ikerfiúról szól, akik nem ismernek rá az anyjukra a nő arcműtéte után. De nemcsak azért, mert máshogy néz ki, hanem mert gonosz rémmé változott, aki nyugtalanító dolgokat művel. Hogy ebből mennyi a gyerekek képzeletének műve, az nem világos, de ez a horrorba hajló – a Witman fiúkra is emlékeztető – film már az előzetes alapján ránk hozta a frászt.

Mikor vetítik? Szeptember 17., 21.00 és szeptember 18., 15.00



Mr. Holmes

Bill Condon rendhagyó Sherlock Holmes-filmje nem krimi, hanem egy „kellemes, ízléses, néhol megrendítő film az öregedésről” – ahogy ezt a Berlinalés premier után írtuk. Ian McKellen játssza a 93 éves detektívet, aki nyomozni már nem nagyon akar, inkább a méhészkedés izgatja, meg az, hogy a valósághoz híven írja meg utolsó esete történetét, ne csak Dr. Watson ferdítésekkel teli verzióját őrizze meg az utókor. Eközben összebarátkozik házvezetőnője (Laura Linney) kisfiával, és megpróbálja neki átadni a tudását, már amíg még szellemi képességei birtokában van. De, aki egykor zseni volt, az 93 évesen is okozhat meglepetéseket.

Mikor vetítik? Szeptember 18., 21.00 és szeptember 19., 14.30



Valami jobbra várva (Something Better to Come)

A Sráckornál alkalmazott módszer, amikor egy filmes éveken át követi a főszereplője sorsát, a dokumentumfilmek esetében jóval gyakoribb, bár nem kevésbé komoly vállalás. Így készült a dán Hanna Polak filmje is, aki egy Yula nevű lányt és környezetét filmezte tizennégy éven keresztül. Yuláék családja Moszkvától néhány kilométerre, a világ legnagyobb szeméttelepén, a Szvalkán él, és néhány tucat emberrel együtt jóformán külön társadalmat alkotnak.

Noha a három kilométeren húzódó, tizenhét emeletnyi szemetet nem könnyű a szőnyeg alá söpörni, az orosz kormány azért nem dicsekszik a Szvalkával, amely gyakorlatilag szabad préda a maffia számára – a rendezőnek emiatt különösen nehéz volt itt forgatnia.

Mikor vetítik? Szeptember 13., 19.00 és szeptember 14., 19.00



Gyalogáldozat (Pawn Sacrifice)

A megbízható hollywoodi mesterember, Edward Zwick elég sok közepes filmet rendezett, de néhány jót is (például a Szenvedélyek viharábant és a Véres gyémántot), és a Bobby Fischer sakkozóról készült életrajzi filmje is ígéretesnek tűnik, pláne, hogy Steven Knight (Locke) írta.

A sztori Fischer és Borisz Szpasszkij drámai partijára koncentrál, amely az Egyesült Államok és a Szovjetunió közötti hidegháborús erőfitogtatás részévé válik, ez a teher azonban kis híján agyonnyomja az egyébként is ideggyenge Fischert. A főhőst Tobey Maguire játssza, a higgadtabb, de talán egy árnyalatnyival kevésbé zseniális Szpasszkijt Liev Schreiber.

Mikor vetítik? Szeptember 18. 16.00



Victoria

A berlini filmfesztiválon három díjat nyert Sebastian Schipper rendezése, amelyet többen is a Mielőtt felkel a naphoz hasonló, egyetlen nap leforgása alatt játszódó romantikus történetek és a bankrablós heistfilmek keverékeként írtak le. A címszereplő lányt ugyanis elbűvöli egy frissen megismert srác, ők azonban nem moziba mennek az első randin, hanem bankot rabolnak.

Már önmagában ez is elég jól hangzik, a Victoriát viszont az teszi igazán különlegessé, hogy a pörgős, sok helyszínt és szereplőt felvonultató sztorit egyetlen beállításban vették fel, ráadásul – ha hihetünk az alkotóknak – egyáltalán nem használtak digitális trükköket az utómunka során. A Berlinale után sokan el voltak ámulva a film technikai bravúrjaitól, de volt, akit idegesített a Victoria – Miskolcon végre a saját szemünkkel is meggyőződhetünk róla, hogy többről van-e szó operatőri mesterkurzusnál.

Mikor vetítik? Szeptember 16., 23.00 és szeptember 17., 12.30



A homár (The Lobster)

A fesztiválkedvenc görög rendező, Jorgosz Lanthimosz (Dogtooth, Alpok) első angol nyelvű filmje egy olyan társadalmat mutat be, ahol senki sem lehet egyedülálló, aki pedig az állami párválasztó hotelben sem képes összejönni valakivel, azt átoperálják valamilyen állattá. Colin Farrell játssza a főszerepet, aki homár szeretne lenni, ha nem sikerül párt találnia, de aztán inkább csatlakozik az ellenállók táborához, itt viszont titkolnia kell, hogy szerelmes lett Rachel Weiszbe.

Kritikusunk a cannes-i premieren látta a filmet, amely szerinte nagyon vicces, de inkább sírnunk kellene rajta, mert Lanthimosz azt modellezi, mennyire szigorú szabályai vannak a társadalmi érintkezésnek, a párkapcsolatok tabuival viaskodó szereplőkben pedig könnyen magunkra ismerhetünk.

Mikor vetítik? Szeptember 13., 18.00 és szeptember 14., 23.00


Kövesd a VS.hu kultúrarovatát a Facebookon!