Az őrület tizenegyezer méter mélyen vár rád

Forrás: Agave

-

Nick Cuttert nem véletlenül tartják a horror egyik új nagy tehetségének, akiről Stephen King és Clive Barker is elismerően nyilatkozott. Elolvastuk magyarul frissen megjelent Mélység című regényét, ami lázas alámerülés az őrületbe a Csendes-óceán mélyén található Mariana-árokban.


Nick Cutter most megjelent, Mélység (The Deep) című könyve kegyetlenebb alkotás még a közelmúlt olyan horrorregényeinél is, mint Robert Jackson Bennett Horzsolásokja, Blake Crouch Wayward Pines-trilógiája, Grady Hendrix Horrorstörje vagy Josh Malerman Madarak a dobozbanja. A Mélység lélektani és vizuális szempontból is próbára tesz minket, ha vesszük a bátorságot, hogy alámerüljünk a több ezer méteres sötét mélységbe.

A kanadai születésű Nick Cutter valódi neve Craig Davidson, és az elmúlt tíz év során négy könyvet jelentetett meg saját nevén. Az első a 2005-ös Rust and Bone című novelláskötet volt, melyből Jacques Audiard rendezett filmet hét évvel később az Oscar-díjas Marion Cotillard-ral a főszerepben. A szerző tavaly vette fel a Nick Cutter írói álnevet, és új, horrorműfajú regényeit már ezen a néven adja ki, melyek közül a Mélység a második. Ezt megelőző, The Troop című regényéért megkapta a rangos James Herbert-díjat, és Bret Easton Ellis és Chuck Palahniuk mellett Stephen King és Cliver Barker is elismerően nyilatkozott Cutter eddigi munkásságáról. Utóbbinak ráadásul az egyik kedvenc idei könyve a Mélység.


A Nick Cutter írói álnevet is használó Craig Davidson


A regény posztapokaliptikus kerettörténete egy szokatlan járvány körül forog, amit csak Kórnak neveznek. A különös betegség fokozatosan egyre súlyosabbá váló mentális és testi leépüléssel jár: a megfertőződött emberek elkezdenek felejteni. Eleinte csak apróbb dolgokat, majd egyre komolyabbakat, végül a testük megmagyarázhatatlan módon elfelejt működni, a legfontosabb életfunkciók leállása pedig halállal végződik. Gyógymód nincs, és a tudósok értetlenül állnak a Kór előtt, mígnem a kutatók a Mariana-árok mélyén egy szenzációs felfedezést nem tesznek. Tizenegyezer méterrel a Csendes-óceán alatt ugyanis egy ambróziának elnevezett titokzatos eredetű anyagot találnak, amiről az első vizsgálatok kimutatják, hogy nemcsak a Kórt, de minden más betegséget is képes meggyógyítani.

A Föld legmélyebb pontján, a Challenger Deepben felállított Trieste nevű különleges laboratóriumban dr. Clayton Nelson irányítása alatt két tudós, dr. Cooper Westlake bioinformatikus és dr. Hugo Toy molekuláris biológus tanulmányozza az ambróziát, ám nem sokkal a küldetésük kezdete után váratlanul megszakad velük a kapcsolat. Ekkor lép a képbe Clayton öccse, Luke Nelson, aki a haditengerészetnél szolgáló Alice Sykes őrnaggyal együtt merül alá, hogy kiderítsék, mi is történt pontosan az óceán mélyén felállított kutatóközpontban, a mélytengeri árokba érve azonban olyan pszichológiai pokoljárás vár a kis létszámú mentőcsapatra és a túlélőkre, amire egyikük sincs felkészülve.



Nick Cutter regénye nem a Kórra fókuszál, hanem azokra a víz alatti látomásos borzalmakra, amelyek szép lassan megbontják a szereplők ép elméjét. A Mélység főszereplője az állatorvosként dolgozó Luke Nelson, aki korántsem volt annyira tehetséges, mint zseninek kikiáltott bátyja, viszonyuk pedig egyáltalán nem nevezhető felhőtlennek: már nyolc éve nem beszéltek egymással. Luke Nelson mégis vállalja a küldetéssel járó kockázatot, az egyre hajmeresztőbbé váló cselekmény alakulásában pedig fontos szerepet játszik traumatikus gyerekkora, illetve tragikus családi háttértörténete is. Cutter legnagyobb húzása, hogy a jelen idejű, lendületes tempóban és izgalmasan előadott cselekmény szövetébe intenzíven építette be a mélységben jelentkező iszonyú hallucinációkat és rémálmokat, amelyek mind Luke Nelson egykori megrázkódtatásaiból táplálkoznak.

Miközben missziójuk sikeréért szurkolunk, fokozatosan feltárulnak előttünk Luke Nelson borzasztó élményei, amiket előbb gyerekként, majd apaként kellett elszenvednie. Brutálisan elhízott édesanyja kegyetlenkedései után felnőttként saját kisfia, Zachary rejtélyes eltűnésével is meg kellett birkóznia, ezek az emlékek pedig rémséges látomások sorozatában kulminálódnak, miközben a szereplők a túlélésért küzdenek. Cutter vizionárius írói stílusa tobzódik a plasztikus és zsigeri leírásokban, a riasztó képzelgések áradata pedig egy ördögi bosch-i karnevál benyomását kelti. A Mélység kőkemény, bátor pszichohorror, ami nem kínál feloldozást hőseinek, miközben a képzelt és valós fantazmagóriák olyan gyomorforgató testhorrorvíziókba hajlanak, amikkel nem sok horrorszerző művében találkozhatunk. Nick Cutter regénye lázas utazás a víz alatti őrületbe, ahol az elkerülhetetlen mentális megpróbáltatásokat a klausztrofóbia és a mindent szétroppantó nyomás az elviselhetetlenségig fokozza.