Az NBA-ben is jöhetnek a mezszponzorok

Fotó: AFP / JEWEL SAMAD

-

Ha a klubvezetők után a liga vezetősége is rábólint, akkor a 2017–2018-as szezontól hirdethetnek cégek LeBron James és társai mezén.


Az észak-amerikai profi kosárlabda-bajnokságban (NBA) szereplő klubok vezetői a héten kapták meg azt a tervezetet, amely a liga mezszponzorációra vonatkozó elképzeléseit tartalmazza. Ez a lépés egyedülálló lenne nemcsak az NBA, de az összes többi major liga (NHL, NFL és MLB) szempontjából is, hiszen eddig még sehol sem volt példa hasonlóra.


Ha a klubvezetők a hétvégi All Star-gála ideje alatt tartandó vasárnapi egyeztetésükön elfogadják a tervet, akkor már csak az NBA legfelső vezetőségének, a Kormányzók Tanácsának (Board of Governors) kell rábólintania, és indulhat a reklámfelületek árusítása – írja az ESPN amerikai híroldal.


Ahány sztár, annyi szponzor


A tervezet szerint először a 2017–2018-as szezonban jelennének meg a szponzorok a mezeken – szigorúan csak egy –, azaz a kluboknak lenne egy évük, hogy értékesítsék a mezeket. A lépést már az új, a Nike-val érvénybe lépő szerződéssel is összehangolják – a 2017–18-as szezontól ugyanis az amerikai cég veszi át az Adidas helyét a ligában.

Minden csapat három évre köthet szerződést az adott mezszponzorral, hasonlóan a pályaszéli reklámok értékesítéséhez.

Mvel a klubok nem azonos gazdasági erővel bírnak – a nagyobb és népszerűbb csapatok nagyobb értékű szerződéseket tudnak kötni –, ezért az NBA úgy tervezi, hogy a mezpénzek fele marad a kluboknál, a másik felét pedig egy közös kasszába utalják, amit visszaoszt a liga, kiegyenlítve a kisebb piaci erővel bíró csapatok pénzügyi hátrányát.

Az NBA-ben 2009-ben merült föl először a mezszponzorok ötlete, éppen abban az évben, amikor a női ligában (WNBA) engedélyezték a gyakorlatot, az amerikaifoci-liga (NFL) pedig engedélyezte, hogy a edzéseken használt mezeken szerepeljenek céges logók. 2011-ben Adam Silver, az NBA első embere (komisszárja) azt mondta, hogy a mezszponzori szerződések 100 millió dollár körül összeget fialnának a ligának, azonban akkor a meccseket közvetítő országos tévéhálózatok megvétózták a tervet, mondván, nem akarnak olyan cégeknek reklámidőt adni, amelyek egyébként nem hirdetnek náluk. Ezúttal viszont már a tévéket is bevonták a tervezésbe, így nem futhatnak bele ugyanabba a hibába.

Az All Star-gálán – amely mindig speciális esemény – már lesz szponzorlogó a mezeken: a KIA kapott hirdetési felületet az idei és a jövő évi gálára. A játékosok bal mellkasán szereplő logóhoz hasonló méretű (6,25x6,25 cm) felületeket adhatnak el a csapatok. Ugyanakkor olyan kérdések még megoldásra várnak, hogy mi a helyzet akkor, ha egy játékosnak élő egyéni szerződése van egy céggel, és a csapat, példának okáért, egy rivális vállalattal köt szerződést.

De ezt is meg lehet oldani: az NFL-ben szereplő Green Bay Packers irányítója, Aaron Rodgers a State Farm nevű biztosítótársaság arca, a csapat sajtóeseményein azonban a Packerst támogató rivális biztosító, az American Family Insurance logója előtt kell nyilatkoznia.