Az is programozhat, aki nem is tud

Forrás: / Prezi.com

-

Appversenyt hirdet az Origó az EU Code Week keretein belül.


A három éve indult uniós kezdeményezés lényege, hogy megismertesse a fiatalokkal a programozást. A kódoláshoz ma már nem kell bonyolult programnyelveket megtanulni, és ezt meg is mutatjuk. Tanár? Tartson egy rendhagyó informatikaórát vagy kódolós napot a diákoknak! Szülő? Játszva tanuljon együtt a gyerekkel hétvégén. 15 év alatti? Nevezzen, és nyerjen értékes nyereményeket!

Az EU Code Week, avagy magyarul az uniós kódolás hete egy 2013-ban indult kezdeményezés, melynek célja, hogy megismertesse a fiatalokkal a programozást. Minden évben önkéntesek – tanárok, iskolaigazgatók, könyvtárosok, az IT-ágazat képviselői, újságírók – segítik, hogy a rendhagyó programokon minél több gyerek ismerkedjen meg a kódolással.

Tavaly már 46 országban szerveztek a 90 uniós nagykövet segítségével programokat, hazánkban az IVSZ csapata segíti a koordinációt. 2016-ban csak Magyarországon több mint 200 (!) eseményt regisztráltak.

Idén az Origo is csatlakozik az uniós kezdeményezéshez, hogy megmutassuk, mennyire nem kell előzetes képzettség vagy magolás ahhoz, hogy a kódolás alapjait elsajátítsuk. Persze nem lesz belőlünk autodidakta módon pár nap alatt okleveles mérnök, de a programozói gondolkodásmód és az alapok kiválóan átadhatók.

Egy egyszerű, online, blokkalapú program működését mutatjuk meg, amelyet az MIT (Massachusettsi Műszaki Egyetem) és a Google szakemberei készítettek. A felület nagyon hasonló a méltán népszerű, szintén MIT-s Scratchéhez.

Az App Inventor online változata ugyan korlátozott, de már alkalmas rá, hogy egy kész androidos alkalmazást készítsünk benne, amelyet használhatunk okostelefonon, vagy akár a Google Play áruházba is feltölthetünk.

A programhoz készítettünk egy magyar nyelvű leírást, illetve egy egyszerű labdás játékon keresztül megmutatjuk, tényleg mennyire egyszerű megcsinálni egy appot. A kész művet pedig .apk formátumban lementhetjük: magunknak, másnak, az appboltba.

A programot ajánljuk mindenkinek, aki érdeklődik a programozás iránt, belekóstolna, de nem tudja, merre tovább. A program megismerése és használatának elsajátítása kipróbáltan alkalmas egy rendhagyó informatikaóra megtartására; egynapos iskolai program kitöltéséhez; hétvégi, közös családi időtöltésre.

Az App Inventor is blokkalapú szerkesztőfelület

Elkészítettük az App Inventor magyar nyelvű leírását, illetve pontról pontra bemutatjuk egy egyszerű játék alapjait is, ahogy ismertetjük a kiegészítő androidos appot, az AI Companiont is (ezzel tudjuk ellenőrizni kódolás közben, hogy működik-e, amit csináltunk, illetve hogyan néz ki a végleges app).

Mi kell a programozáshoz? Számítógép, internet, Gmail-fiók, illetve ajánlott egy androidos telefon, hogy kipróbálhassuk a kész művet.

Hogyan kell használni a programot? Készítettünk egy magyar nyelvű leírást az App Inventor programhoz, illetve az AI Companion alkalmazáshoz.

Mi van, ha elakadok? A Facebook-eseménynél próbálunk válaszolni a kérdésekre. DE! 2016. október 19-én, szerdán 9–13 óra között a Codecool mentorával, androidos fejlesztőjével közösen várjuk a kérdéseket, és próbálunk majd mindenkinek felelni. A Facebook-eseményen minden fontos tudnivalót, fejleményt megosztunk!

Mit lehet nyerni?

1. Apple iPad mini 4, wifi, 32 GB, asztroszürke, iOS

2. Lenovo Miix 310, 64 GB, wifi, tablet+dokkoló, fekete, Windows 10

3. Asus Zenfone Go (Dual SIM), 16 GB kártyafüggetlen okostelefon, fekete, Android

A nyereményeket a Qualysoft ajánlotta fel, ezúton is köszönjük nekik! Az első három helyezettet fogjuk díjazni, a zsűritagok: aQualysoft és a Codecool fejlesztői, illetve az Origo Techbázis rovatvezetője.

Kik nevezhetnek? 6–15 év közötti fiatalok, egyénileg és 2-3 fős csapatokban is. Egy személy viszont legfeljebb 1 darab egyéni ÉS 1 darab csoportos pályaművel nevezhet.

Meddig és hogyan lehet nevezni? 2016. október 21., péntek 12 óráig várjuk a kész munkákat az alábbi linken, avagy a techbazis@origo.hu e-mail-címre, „EU Code Week” tárgy megjelölésével.

Az e-mailben küldjétek el az elkészített app linkjét (URL) (ehhez leírás itt), szerepeljen még a levélben a pályázó neve, születési dátuma, lakóhelye, iskolája neve, valamint egy 18. életévét betöltött rokon vagy tanár neve, és elérhetőségei (telefonszám, e-mail).

Kizárólag az App inventorban készített, linkkel beküldött projekteket tudjuk elfogadni, Google Playbe feltöltött appot nem!