Az évszázad luxuskiárusításán sem sikerült bevásárolnunk

Fotó: VS.hu / Zagyi Tibor

-

Pénteken nyitott ki utoljára az egyik leggazdagabb magyar, Gattyán György Andrássy úti luxus-bevásárlóközpontja. Az Il Bacio di Stile nem az egyetlen és nem is az első luxusbolt, amelyik kénytelen lehúzni a rolót Budapesten; úgy tűnik, nálunk kevés az igazán pénzes turista, pláne magyar vásárló. Mindenesetre, aki 70-80 százalékkal olcsóbban szeretne válogatni az olykor szürreális árú gyönyörűségek között, az az utolsó napon még beszaladhat egy pár százezres övért.


The Last Kiss – azaz az utolsó csók: már messziről látható az Il Bacio di Stile luxusáruház hirdetése az Andrássy úton. Végkiárusítás van, minden töredékáron kapható. Az áruházat üzemeltető Docler-csoport nemrégiben jelentette be, hogy a többségi tulajdonos, Gattyán György nem hajlandó tovább finanszírozni a veszteséges üzletet. A milliárdos, Magyarország egyik leggazdagabb embere, aki a Livejasmin.com-ot is megálmodta, az elmúlt hét évben 18 milliárd forintot költött az Il Bacio di Stilére.

Hiába. Az Andrássy úton megcsappant a turistaforgalom, drága lett az üzemeltetés, nem éri meg fenntartani az üzletet, veszteséges. A bezárás és a végkiárusítás akár azt is jelentheti, hogy az átlagember számára eddig elérhetetlen ruhák és kiegészítők most megfizethetőek. Elmentünk, és megnéztük, valóban így van-e, mennyire indította be az embereket az akció.



Az Il Bacióban olyan márkák találhatók, mint Bottega Veneta, Salvatore Ferragamo, Giorgio Armani, Tom Ford, Chloé, Lanvin, Saint Lauren Paris, Jil Sander, Céline, Valentino, Ralph Lauren Black Collection, Brunello Cucinelli, Oscar de la Renta, Donna Karan és Michael Kors. A kirakatban ránézek az árakra: női nadrág 150 ezer, magas sarkú 117 ezer, bőrdzseki 830 ezer, fekete csipkeruha 2 millió forint. Leértékelés ide vagy oda, semmi nem olcsó.

Az üzletbe belépve jobbra Veneta táskák, balra Salvatore Ferragamo cipők. A belső udvarban Armani, Saint Laurent, Sergio Rossi. Túlzás lenne azt állítani, hogy „sáskajárás” van, nem érdeklődnek tömegek a 700 ezres táskák és a 400 ezres övek iránt, de kedd délután 4 órához képest azért vannak az üzletben, és nemcsak külföldiek, turisták, hanem magyarok is válogatnak. Körülöttem jól öltözött kínai és amerikai családok, magyar házaspárok gyerekkel és gyerek nélkül, idősebb nők, tinik. A magyaron kívül angol és orosz szavakat hallani.



Kajakra lefotózom, és elküldöm apámnak, hogy ő is lássa

– lelkendezik egy tini egy Moschino bakancs előtt. Gyorsan tárcsázza is az apja számát, és oroszul kezd el beszélni. Dicséri a cipőket, a ruhákat és egyáltalán azt, hogy itt most minden olcsóbb.

„Már csak ez van?” – kérdezi egy idősebb nő szintén a női ruházati osztályon. Négy nappal a zárás előtt már sok polc üres, bizonyos helyiségekből mindent elvittek. Azokat a részeket le is zárták, oda már nem lehet bemenni.

50 százalékkal olcsóbb a napszemüveg – hirdeti egy felirat kicsit arrébb, nincs is már belőle. Pedig a luxus még így, 70-80 százalékkal olcsóbban is sokaknak luxus marad. Megtetszik egy Valentino ruha, az a bizonyos kis fekete, amely nem hiányozhat egyetlen nő ruhatárából sem. 1 914 900 forint az eredeti ára, potom 382 980-ra árazták le. Fogom és felpróbálom. Amilyen szép, olyan nehéz, talán a rávarrt gyöngyöktől, ki tudja. Akad hozzáillő fekete tűsarkú is 217 ezerért, egy számmal nagyobb, mint kellene. „Van ebből kisebb?” – fordulok a fekete öltönyös, piros csokornyakkendős eladóhoz. „Mindenből ez az utolsó darab, hölgyem” – feleli. „Hogy venné ki magát, ha cipő nélkül vinném el a ruhát?” Ezzel a kezébe nyomom a kis feketét, és fájó szívvel megyek tovább.

Nem mindenki távozik azonban üres kézzel. Egy idősebb nő, aki ráadásul csak a kasszánál szembesül a gigaakcióval, több mindent is vesz. Azt mondja, korábban is járt itt, és vett is ezt-azt. Most nagyon örül, mert jó vásárt csinált. Sorra kerül, és fizet.


100 640 forint lesz. Csak? Tényleg?

Másoknak is tátva marad a szájuk, igaz, nem ezért. Hanem mert egyes táskákat le is áraztak, meg nem is. „Ez mondjuk érdekes” – méltatlankodik mellettem egy nő, akivel szinte egyszerre kapunk egy Michael Kors táska után. Az árcédulán előbb áthúzták a 683 900-as árat, majd ismét melléírták ugyanazt az összeget. Alkalmi barátnőmmel diszkréten vissza is csúsztatjuk a polcra, és ráfordulunk a cipőkre. „Nem tudom, hol vesznek fel egy ilyen égimeszelő cipőt” – veszi kezébe értetlenkedve az egyik darabot. Én is megnézem a Jimmy Choo lábbelit, szerény 175 900-ról 70 360 forintra árazták le, a sarka valóban hordhatatlanul magas. Otthagyjuk. Ő üres kézzel távozik, én még maradok, hogy megnézzem az épületet.



A bérház műemlékvédelem alatt áll, rengeteg pénzt, több mint 5 milliárd forintot költöttek a felújítására. Az épületet majdnem alapjaira bontották vissza, hogy statikailag megerősítsék a tetőn lévő hatalmas üvegszerkezet miatt. Mindenütt kovácsoltvas korlátok, függőfolyosók, korhű csillárok, gyönyörű parketta. A belső kialakításon eleinte egy olasz cég, a Beretta dolgozott, majd egy magyar tervező, Ternovszky Zita vette át a tulajdonosokkal együtt.

Hiába. Így sem lett piaca a luxusnak. Pedig az árakat kicsivel a bécsi árszint alá lőtték be, és a magyar vásárlóerő helyett inkább a külföldi divatturistákra építettek. Francia, brit, orosz és német magazinokban hirdettek, csak egy baj volt: alacsony volt az üzletház kihasználtsága, kevesen tévedtek be.


Gucci; Moncler; áruház; luxuscikk; divat; Andrássy út; Budapest


Annak ellenére, hogy már évekkel ezelőtt is több cikk szólt arról, hogy Magyarországon igencsak szegényes a választék a luxusmárkákból. Budapest nem csábította a gazdag turistákat, épp ezen szeretett volna változtatni előbb 2006-ban az akkor még úttörőnek számító Louis Vuitton, majd 7 évvel később az Il Bacio. Utóbbi nem járt sikerrel.

És nem Gattyán György luxusboltja az első és egyetlen, amely lehúzta a rolót. Korábban bezárta budapesti boltját a Cavalli, a Dolce & Gabbana, az Armani is, akárcsak a svájci luxusórákat kínáló Franck Müller, a cipős Salamander, az Adidas vagy az olasz cipőket forgalmazó Baldinini. Maradt az Opera mellett a Louis Vuitton, a Burberry, a Moncler és a Gucci Magyarország.

A magyar tulajdonú üzletek között alig akad nyereséges, és a forgalom sem igen emelkedik már évek óta. A Céginfó adatai szerint a legnagyobb forgalmat a Louis Vuitton érte el. A 2013-as 1,2 milliárdos forgalom szinte forintra megegyezik a 2012-es és 2011-es bevétellel, és a nyereség sem gigantikus, az adózás előtti eredmény 135 millió forint volt 2013-ban. A Louis Vuittonnal megegyező bevételt ért el a Gucci. Az olasz luxusmárka viszont 44 milliós veszteséggel zárta a 2013-as évet. A teljes Andrássy úti luxusbiznisz teljesítményét nem könnyű megítélni, mert a külföldi tulajdonban lévő üzletek adatai nem találhatóak meg a magyar céginformációs rendszerben.

Az viszont tudható, hogy igencsak borsosak az Andrássy úti bérleti díjak: 500 és 1000 euró között mozognak négyzetméterenként. Gattyán György üzletének közelében két, egymás melletti boltra is kiakasztották a kiadó feliratot. Érdeklődni ugyanannál a cégnél lehet az árakról. Megnéztük az ingatlan-tanácsadó cég honlapját, amelyen az szerepel, hogy „az Oktogon és az Opera között fekvő, kiváló elhelyezkedésű üzletről van szó. Az összterületből 120 m2 eladótér, kereskedelmi és szolgáltatói tevékenységre egyaránt kiváló. A helyiség jól látható, látványosan kialakítható, az utcáról a teljes üzlet belátható.”


kiadó; bolthelyiség; Andrássy út; Budapest


Hogy mi lesz az Il Bacio helyén, még nem tudni. A korábbi hírek arról szóltak, hogy egy gigantikus H&M nyílhat ott. A svéd üzletlánc évek óta tervezi, hogy üzletet nyit az Andrássy úton. Két évvel ezelőtt a Párizsi Nagyáruházzal szemben, az Andrássy út 38–40.-ben már ki is szemeltek egy 3000 négyzetméteres, kétszintes üzlethelyiséget. Állítólag szándéknyilatkozat is született, de sajtóhírek szerint a bérbeadó nem tudott megfelelni a svéd cég elvárásainak, nem tudta finanszírozni a helyiségek átalakítását és felújítását, ezért kútba esett az üzlet. A napi.hu-nak nyilatkozó építészek szerint némi átalakítással alkalmas lehet az épület egy nagy forgalmú áruház befogadására, de ezzel eltűnhet a pazarul felújított, négyemeletes ingatlan egyedisége. Kerestük a svéd vállalat budapesti illetékesét, hogy nyílik-e újabb üzletük a belvárosban, azt a választ kaptuk, hogy az Il Bacio helyén nem nyílik H&M üzlet. Dévényi Patrícia PR menedzser szerkesztőségünknek azt írta, "ami az új belvárosi üzletnyitást illeti, egyelőre nem tudok ezzel kapcsolatban információval szolgálni, jelenleg vidéki üzletek nyitásán dolgozunk".

Kérdéses az is, hogy mi lesz az Il Bacio dolgozóival. A csaknem 100 alkalmazott többségét, pontosan nem tudni, mennyit, csoportos létszámleépítés keretében elbocsátják. A tervek szerint nagyjából tucatnyi dolgozót tartanak meg, őket a Docler-csoport más cégeinél alkalmazzák tovább.