Az év, amikor rá kellett jönnünk, hogy a közösségi média nem a valóság

-

Az idén talán megérett a világ arra, hogy vegye a bátorságot, és a tökéletesen megkomponált Instagram-képek mögé nézzen. Hogyan lehet radikálisan átírni egy közösségi médiás karriert, és hány szürke árnyalata van az önpromóciónak? Ismerjék meg Essena O’Neill könnyáztatta forradalmát!


Essena O'Neill neve lehet, hogy elsőre nem sokat mond, de jó, ha megismerkednek vele, ha kicsit is közelebb akarnak kerülni az idei év egyik legjelentősebb felismeréséhez. Az ausztrál lánynak 18 éves korára tekintélyes rajongótábora alakult ki – 600 ezer követője volt az Instagramon, 300 ezren iratkoztak fel a YouTube-csatornájára, 200 ezren követték a Tumblren és átlagosan 60 ezer felhasználót vonzott a Snapchaten. És a népszerűségből egész jól megélt. Mekkora reveláció kell ahhoz, hogy ebből egyszer csak kiszálljon? Márpedig Essena O’Neill idén októberben lenyűgöző drámai érzékkel pont ezt tette. Amitől aztán még népszerűbb lett.

A fiatal lány alaposan dokumentálta a kemény tusáját a lájkokkal és az autentikus önmagával. Egyrészt kétezer fotóját törölte, mert „nem szolgáltak másra, mint önmagam promóciójára”, másrészt mintegy száz fotójának a kísérőszövegét írta át, hogy jobban tükrözze a valóságot, leleplezze a manipulációt, és megértesse a főként tinédzser követőivel, hogy mi van egy tökéletes szelfi mögött. Ezekből a szerkesztett tartalmakból aztán ilyen vallomások születtek, mint ami például az egyik bikinis fotó alatt jelent meg:


Has behúzva, stratégiai pózban, kitolt mellekkel. Csak azt szeretném, hogy a fiatal lányok tudják, hogy ez nem az igazi élet, nincs benne semmi cool vagy inspiráló. Ez csak megrendezett tökéletesség, és csak arra készült, hogy felkeltse a figyelmet.

Ez a megrendezett tökéletesség amúgy egész jól fizetett, a Guardian szerint egy-egy jobb posztért akár 2000 ausztrál dollár (csaknem 400 ezer forint) is befolyhatott a számlájára. Essena O’Neill erről később egy YouTube-videóban is merengett egy sort, olyan egzisztenciális kérdéseket felvetve, mint például: „Miért mondanád meg a követőidnek, hogy rengeteget fizetnek neked azért, hogy reklámozd azt, amit reklámozol?”



Essena O’Neill 12 évesen kezdte az Instagram-karrierjét, bár akkor az még inkább csak posztolás volt, mint karrier. Az első képe után megszállottan frissítette az oldalt a lájkokért, de csak úgy ötöt gyűjtött. Az évek során ezt több ezerre tornázta fel. „Annyira ki voltam éhezve a közösségi elismerésre” – idézi fel az életének azt a szakaszát, amikor még nem a valódi élettel foglalkozott.

Essena O'Neill megvilágosodása a cinikusokban azért még felveti egy zseniális marketingfogás gyanúját. A fiatal lány régi oldala most az új oldalára (letsbegamechangers.com) vezet, amely eleinte össze is omlott, olyan sokan próbálták megrohamozni. Véletlen? Aligha! – kúszhat be a kínzó kérdés a fejünkbe. Essena mindenestre most új életet kezdett, pontosabban elkezdett élni, aminek az egyik bizonyítéka, hogy az új oldalon nincs lehetőség sem lájkolásra, sem követésre. A tetszésnyilvánításnak azért hagyott egy kiskaput: tetszés szerint lehet ugyanis pénzzel támogatni.



Essena O'Neill megvilágosodása azonban nem feltétlenül van összhangban azzal, amiért sokan az Instagramot pörgetik. Ők ugyanis tényleg tökéletesen beállított fotókat szeretnének látni makulátlan testű bikinis modellekkel. Ennek a gyakorlati bizonyítását egy londoni modell, Stina Sanders vállalta magára. Az izgalmas emberkísérlet ötlete a Daily Mailtől jött, nem titkoltan Essena O'Neill nagy önleleplezéséből inspirálódva. A lap arra volt kíváncsi, hogy Sanders követői hogyan reagálnak arra, ha kevésbé csillogó és irigylésre méltó képeket tolnak az arcukba. Az eredmény: köszönik szépen, nem kérnek belőle.


De-fuzzing Monday!

STINA SANDERS (@stinasanders) által közzétett fénykép,


Ezrek iratkoztak le az Instagram-fiókjáról, ahogy elkezdte posztolni az őszinte képeit. Mármint tényleg nagyon őszintéket. Például az arcszőrszőkítéséről. Vagy a vastagbél-irrigálásáról. És a követői nem úszták meg azt sem, hogy lássák a pedikűr előtti lábfejét. Sőt, még a pszichológus előtt is lőtt egy képet, kiegészítve azzal a szöveges információval, hogy két hónapos intenzív pszichoterápián van túl, aminek köszönhetően már két hete nem volt pánikrohama.

A követői viszont pánikba estek ettől az őszinteségi hullámtól. Csak a kísérlet alatt 3000-en hagyták ott, összességében pedig 5000-en iratkoztak le az oldaláról. A jelenség sokkolta, mert arra számított, hogy legfeljebb a lájkokból jut kevesebb majd neki, de arra nem, hogy a rajongótábora is összezsugorodik. Stina Sanders azért ment bele a játékba, mert, mint mondta: „Senkinek az élete nem tökéletes”. Mások viszont ragaszkodnak ehhez.


Essena O'Neill a könnyeivel küszködve magyarázza döntését


A hamisság örvénye lenyűgözően kezdte el magába szippantani a közösségi sztárokat Essena O'Neill forradalma után is. Azt, mondjuk, betudhatjuk szakmai féltékenységnek, hogy néhányan például megkérdőjelezték, hogy mennyire volt őszinte ez a szakítás az eddigi jól jövedelmező Instagram-sztársággal, mások viszont megérezték, hogy ez az őszinteségi lavina őket is könnyen beterítheti, így nem győzték bizonygatni, hogy ők nem hamisak, az ő életük tényleg olyan csodálatos, mint a szűrőkön keresztül a képeken. O'Neill szakmabeli barátai egyenesen átverésnek nevezték, YouTube-on egészen megdöbbentő cicacsata alakult ki arról, hogy mi is a hitelesség, mit jelent a siker. Sokan – természetesen a nyilvánosság előtt elkezdtek kutakodni magukban, hogy mit miért csinálnak a közösségi oldalakon, meddig hajlandók elmenni, és milyen áron. Egyre többen kezdtek el beszélni arról, hogy tényleg reklámoznak termékeket, de persze csak olyanokat, amelyekkel azonosulni tudnak.

A 900 ezer követőt kiszolgáló Gabrielle Epstein ugyanakkor nem is nagyon értette ezt a felhajtást. „Az Instagram nyilván nem az igazi élet. Mindenki, engem beleértve, az életének a legmenőbb epizódjait mutatja be a közösségi oldalakon – ezt mindannyian tudjuk, és a mi döntésünk, hogy rész akarunk-e venni benne. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy az Instagramon bármikor is annak adtam volna ki magam, aki nem vagyok” – próbálta megragadni a felhasználók bonyolult viszonyát a közösségi oldalakhoz a 21 éves Epstein, akinek Essena O'Neill bonyolult viszonyáról is volt néhány megjegyzése: „Álságos, és ellentmond önmagának az, hogy valaki a közösségi médiát használja platformként arra, hogy elmondja az embereknek, a közösségi média egy hazugság. Vállalj felelősséget magadért és a tetteidért – mindannyiunk kezében ott a lehetőség, hogy olyan életet éljen, amilyet szeretne.”



Abban nincs semmi új, hogy a népszerűséget pénzre lehet váltani, mint ahogyan abban sem, hogy a szépség és a tökéletesség jól eladható. Számolnunk kell viszont egy fontos változással. Ahogy az egyik ausztrál divatmagazin szerkesztője megjegyzi: amikor az emberek pénzt adnak ki egy színes magazinra, tudják, hogy a sminkestől és a fodrásztól kezdve a styliston át a fotósig egy teljes csapat dolgozott azon, hogy az abban megjelent képek tökéletesek legyenek, ami azt is jelenti, hogy ezek a képek nem a valós élet lenyomatai. Az Instagramon viszont pont ennek az ellenkezőjét hitetik el velünk, és sokan el is hiszik, hogy ezeket a laza, mosolygós, csak úgy mellesleg odavetett képeket a mindennapi élet szüli, nem a profi, és nem mellesleg jól megfizetett tervezés, amelyről Essena O’Neill lerántotta a leplet.



A lájkokat számláló Essena O’Neill néhány könnyáztatta vallomásban megmutatta hogy milyen az, amikor kipukkan a közösségi médialufi. Ami azért is figyelemre méltó, mert a most 19 éves lány annak a generációnak a tagja, amelyik már a közösségi médiával nőtt fel, és amelyiknek az élete elválaszthatatlan a posztoktól, lájkoktól és megosztásoktól.

A vizuálisan megjeleníthető boldogságnak és a tökéletesen beállított életnek különösen érzékeny a befogadó közössége. Essena O’Neill spontán (vagy spontánra koreografált) szakítása a közösségi lájkvadászattal így számukra különösen fontos üzenet lehet. Az Instagram-generáció tagjainak nehéz felfogni, hogy nem kell csodálatos életet élniük ahhoz, hogy értelmes legyen az online jelenlétük, és az online jelenlétüknek nem kell lehengerlőnek lennie ahhoz, hogy csodálatos életük legyen. Az egyik ausztrál lap szerzője tette fel a kérdést, hogy ha benne, 32 éves, az életével és a házasságával elégedett nőben is olyan kérdéseket vetnek fel ezek a tökéletes fotók, hogy „az én életem miért nem ilyen csodálatos?”, akkor nem nehéz elképzelni, hogy a tinédzser korú lányokban milyen vad érzések kavaroghatnak ennyi tökéletesség láttán.



Az idén talán megérett a világ arra, hogy vegye a bátorságot, és a képek mögé nézzen. A jól megkomponált spontaneitást így talán egyre nehezebb lesz eladni annak, aminek látszani szeretne. És ebből felismerésből olyan szívszorítóan vicces videók készültek, mint ez, ahol férfiak vallják be, hogy ők tulajdonképpen Instagram-férjek, akik fáradhatatlanul dolgoznak azon, hogy a feleségük megmutathassa a világnak, mennyire boldogan élnek. „Lényegében egy emberi szelfibot vagyok” – mondja megadóan az egyikük. „Régen az ételt megettük, most csak lefotózzuk” – nosztalgiázik a másikuk. Gyönyörű dramaturgiai megjelenítése az emberi kapcsolatok alakulásának az Instagram korában, minden másodperce telitalálat.



És végül ide kívánkozik még egy videó, ha még mindig ellenállhatatlannak érzik a kísértést, hogy komolyan vegyék azt, amit az idővonalukon látnak. Az élet néha szívás, még akkor is, ha mások erre nem kíváncsiak.