Az EU elkaszálta, a Közgép továbbra is építi

-

A Közgép szerint ők változatlanul dolgoznak az Abony-Fegyvernek közötti útszakaszon.


"A KÖZGÉP Zrt. konzorciuma nyílt, a jogszabályi előírásoknak megfelelően lefolytatott közbeszerzésen nyerte el a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. az M4 autópálya Abony-Fegyvernek közti szakaszának megépítését" - áll a társaság által kiadott közleményben. Mint ismert, az érintett útszakasz uniós finanszírozását megtagadta az Európai Bizottság, mert kartellezés gyanúja áll fent. A kormány szerint, ha a gyanú beigazolódik, az érintett cégeknek kell fizetniük.

A Közgép szerint a "konzorcium projektrészéhez tartozó 2,34 km-es szakasz hosszának felén nem egyszerűen autópálya-építés a feladat, hanem olyan új hídszerkezetek építése is, amelyeken az autópálya átvezet a Tiszán. Ennek fajlagos költségei értelemszerűen eltérnek a puszta útépítéstől".

A beruházásban összesen műtárgy épül, ezek között a legnagyobb egy új Tisza-híd, amely 756 m hosszú, több mint 28 méter széles, "önmagában mintegy 8500 tonnányi acélszerkezet gyártásával és helyszíni szerelésével". A Tisza bal parti kezelőútja felett egy kisebb hidat, a jobb parton pedig egy 416 m hosszú ártéri hidat építenek. „Az érintett szakasz teljes nyomvonala a Tisza árterületén halad, a kivitelezés során ezért speciális műszaki követelményeknek kell megfelelni, a talajviszonyok miatt például költséges az előírt, akár 10-11 m magasságú töltések építése. A NATURA 2000 védett területeken a környezetvédelmi előírások is rendkívül szigorúak."

"A KÖZGÉP Zrt. ellen tudomásunk szerint a szerződéssel kapcsolatban sem Magyarországon, sem külföldön nincs folyamatban semmilyen vizsgálat"- áll a közleményben. Ezért "a KÖZGÉP Zrt. és konzorciuma a szerződésében vállaltaknak megfelelően teljesít, a helyszíni munkálatok most is folyamatosan, teljes kapacitással folynak".

A cég vezetése ezért „érthetetlennek tartja"hogy az Európai Bizottság regionális fejlesztésért felelős szóvivője azt közölte: a projekt uniós támogatására vonatkozó kérelmet Magyarország 2013 végén nyújtotta be Brüsszelben, de a bizottság sosem hagyta jóvá.

Mint írják, „az pedig már 2015 januárjában megjelent a Magyar Közlönyben, hogy a kormány – az M4-es autópálya beruházástól függetlenül – költségvetési forrásból finanszírozva összekötné az M5-ös autópályát és a 4-es főutat".