Az autósok fizetik a pluszadót

Fotó: AFP / ADRIAN DENNIS

-

A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) szerint az üzemanyag-forgalmazók a többletadót valószínűleg teljes mértékben megjelenítik a kiskereskedelmi áraikban – mondta Grád Ottó, a MÁSZ főtitkára az MTI-nek hétfőn, miután az NGM közölte, hogy szeptember 22-éig közli az adóhatóság, hogy a nemzetközi olajárak függvényében emelkedik-e az üzemanyagok jövedéki adója októberben.


A főtitkár kiemelte, hogy az üzemanyag ára főként a forgalmazók árpolitikai döntésétől függ, annak ellenére, hogy kialakításánál figyelembe kell venni a kőolaj világpiaci ára által determinált beszerzési vagy előállítási költséget, a dollár-forint árfolyamot, valamint az aktuális adóterheket. A költségelemek ugyan megjelennek a kiskereskedelmi árban, de azok mértéke minden forgalmazónál eltérő lehet – mondta. A főtitkár úgy vélte: a jövedéki adó emelkedésének nem lesz komoly hatása az üzemanyag-fogyasztásra, főleg, ha az adó bevezetése mellett tartósan alacsony marad a kőolaj világpiaci ára. Nem beszélve arról, hogy jelenleg két töltőállomás üzemanyagárai közötti 15-20 forintos különbség nagyobb, mint a jövedéki adó változásának bruttó értéke.

Az ugyanakkor egy másik kérdés, hogy az így kialakuló magasabb árszint versenyképes lesz-e a környező országokéval, azaz a nemzetközi fuvarozáshoz kapcsolódó dízelfogyasztást ez nem érinti-e majd érzékenyen, mérhető értékesítési kiesést okozva – tette hozzá. Arra a kérdésre, hogy az államnak mekkora pluszbevételt jelentene a jövedéki adó emelkedése, Grád Ottó azt válaszolta: az elmúlt évben a központi költségvetés a kőolajtermékeket terhelő jövedéki adókból közel 600 milliárd forint bevételt realizált. A szeptember 1-jétől hatályos törvény szerint az adó mértékének változása – a két termékkör fogyasztás szerinti súlyozását figyelembe véve – közel 7,5 százalékos jövedékiadó-emelkedést jelenthet az üzemanyagok esetében. Az adóból származó többletbevétel csak azokban a negyedévekben jelentkezik, amikor a magasabb adómértéket alkalmazzák; kérdés, hogy ez mennyire lesz tartós – mondta.

Az NGM hétfői közleményében ismertette: amennyiben a kőolaj világpiaci ára tartósan hordónként 50 dollár felett marad, a jelenlegi adómértékek nem változnak. Amennyiben a kőolaj világpiaci ára hordónként 50 dollár vagy ennél kevesebb, akkor a benzin jövedéki adója literenként 5 forinttal, a gázolajé 10 forinttal nő. Az üzemanyagok magasabb jövedéki adójából befolyó többletet a kormány a közúthálózat fejlesztésére fordítja.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szeptember 22-ig teszi közzé honlapján a kőolaj világpiaci árát, amely meghatározza az üzemanyagok jövedéki adójának október elsejétől hatályos mértékét.

Az adómértékek a kőolaj világpiaci ára függvényében negyedévente módosulhatnak, azaz az október 1-jétől meghatározott mértékek idén már nem fognak változni. A következő felülvizsgálati időpont 2016 decembere, a január 1-jétől érvényes adómértékeket 2016. december 22-ig teszi közzé honlapján a NAV.

A minisztérium szerint egy esetleges októberi jövedékiadó-emelésnek nem lesz a piacon áremelő, inflációs hatása, mivel a fuvarozók és a mezőgazdasági termelők kereskedelmi gázolajra vonatkozó adókedvezménye is emelkedik.

A NGM hangsúlyozta: a benzin esetében az Európai Unióban csak Bulgária alkalmaz a magyarországinál alacsonyabb jövedéki adót, és a gázolajat terhelő magyarországi jövedéki adó is a legalacsonyabbak között van.

Mint írták, a családok, háztartások és vállalkozások érdekét szem előtt tartva döntött úgy a parlament, hogy az európai jövedékiadó-emelési trendet egyedi módon alkalmazza, és csak akkor emeli a jövedéki adót, ha alacsony a kőolaj világpiaci ára.

A fuvarozók által felhasznált kereskedelmi gázolaj (7,5 tonna feletti kamionok és buszok) és a mezőgazdaságban felhasznált gázolaj jövedéki adójának mértéke (az adó-visszaigénylés lehetősége által) pedig még ennél is kedvezőbb: a lehető legalacsonyabb szinttel, az uniós irányelv által biztosított minimummal egyezik meg – áll az NGM közleményében.