Az autó robotpilótája még nem váltja fel a sofőrt

Forrás: Tesla

-

A Z generációnak már nem fontos, hogy autótulajdonos legyen. A kényelem és a mobilitás a fontos számukra.


Előreláthatólag 2020-ra már az újonnan gyártott autók 90 százalékának lesz valamilyen internetes kapcsolata, így a közúti közlekedés kiszámíthatóbbá és biztonságosabbá válhat - mondta Kerecsen Tamás, az NNG technológiai vezetője egy sajtóbeszélgetésen. Persze nem szabad azt hinni, hogy ha egy autó fölcsatlakozik az internetre akkor az már okos autónak nevezhető. Az internetkapcsolattal felszerelt autók evolúciójának utolsó szintje az, amikor a jármű a teljesen automatizálódik, és irányításához már nem szükséges kézi vezérlés. Az ezen a szinten működő járműveket nevezik okos autóknak. Ezek 10-15 év múlva már karnyújtásnyira lesznek az autóvásárlóknak.

Azonban az internetkapcsolat ugródeszka az okos autókhoz. Ez szükséges például ahhoz, hogy az autók egymással is tudjanak kommunikálni, vagy tájékoztatni tudják az utasaikat egy esetleges balesetről, közlekedési dugóról, vagy a legközelebbi pihenőhelyről. Az utasok a megtervezett útitervet pedig az okos eszközeiken is el tudják készíteni, és aztán azt összehangolhatják az autójukkal is.


Egy nagyobb gyártó önjáró autója


A digitalizáció előretörésének több jele is van: az egyik, hogy 2015-től az Európai Unióban az autók már csak segélyhívásra képes eCall eszközzel kerülhetnek forgalomba, a másik, hogy 2018-tól az Egyesült Államokban kötelező lesz a tolatókamera.

A digitalizálódás mellett a fogyasztási szokások is befolyásolták az emberek viszonyát a közlekedéshez, főleg a Z generáció esetében. Már nem feltétlenül akarják az autót birtokolni, hanem a mobilitás a lényeg: megosztással, bérléssel vagy például Uberrel is megoldható a kényelmes utazás.

Az automatizált közlekedés elterjedéshez nem csupán a gazdasági fejlettség kell, hanem megfelelő környezeti és infrastrukturális körülmények is, ahol az utas teljesen rábízhatja magát a járműre, hogy az biztonságosan elszállítja a meglelő helyre – mondta Kerecsen. Az NNG navigációs rendszerek fejlesztésével is foglalkozik, ezek az automatizált autók működéséhez elengedhetetlenek.



Az önjáró járművek már a közeljövőben elterjednek, és nem csak a személyautóknál. Svájcban a napokban helyezték üzembe Európa első menetrend szerint közlekedő önvezető kisbuszait Sion városában.

A tömegközlekedésben Magyarországon is látható vezető nélküli megoldás: Budapesten a négyes metró automata üzemű, mára már az eleinte még felügyeleti funkciót ellátó „vezetők” is eltűntek, sőt, megkezdték a vezetőfülkék eltávolítását.


A robot első halálos áldozata

A Tesla S robotpilótája május 7-én egy floridai úton nem érzékelte, hogy azt utat keresztezi egy kamion, amelybe így belevezette az utasát, aki az ütközésbe belehalt - írta a Bloomberg. A 40 éves sofőr, Joshua Brown a látási viszonyok miatt feltételezhetően nem vette észre a kamiont, és a robotpilóta sem érzékelte az úton lévő pótkocsit, így csapódhatott bele az önjáró autó.

A Tesla reagált a halálos balesetre: a járműveik már túl vannak a 130 millió mérföld megtételével, és hasonló súlyos baleset még nem történt. A cég arra is hivatkozik, hogy a robotpilóta jelenleg még mindig béta verzióban működik, ezért a sofőr jelenlétét nem válthatja fel teljesen az önvezetést.

Az amerikai közlekedési hatóság a robotpilóta biztonságos működését vizsgálja.