Apa már a börtönéveire spórol

-

Az HBO mindent megtett azért, hogy az Aranyélet már az első résszel lekenyerezzen bennünket, például rögtön az évad elején már egy autós üldözésre is futotta. Izgalmas és feszes tempójú kriminek ígérkezik, ahol bűnözni rettentően fárasztó meló, a főszereplő pedig egy piti kis budai gengszter, aki megpróbál jó útra térni.


A magyar HBO elindította a Társas játék és a Terápia után a harmadik saját gyártású sorozatát, az Aranyéletet is. Mivel a krimi és családi dráma keverékeként beharangozott új szériának – az előző két sorozat népszerűségének köszönhetően – igen magas lécet kell megugrania, az HBO biztosra ment, és csinált egy házi kutatást, hogy megtudja, a magyar fogyasztók mit néznének a legszívesebben. Ekkor derült ki, hogy egy jó magyar krimisorozatot már nagyon hiányol a nép.


Aranyélet


Krigler Gábor, a csatorna forgatókönyv-fejlesztési producere egy finn krimisorozathoz, a Helppo Elämähoz nyúlt kiindulási pontként, amely egy sikeresnek tűnő, gazdag vállalkozóról és családjáról szól, és amelyben a főszereplő súlyos tartozások és adócsalás terhe mellett próbálja egyre reménytelenebbül fenntartani a jól megszokott fényűzést és kényelmet. A hazai stáb (többek között Tasnádi István, Zomborácz Virág és Bárány Márton forgatókönyvírók, valamint Dyga Zsombor és Mátyássy Áron rendezők) eredetileg kisebb változtatásokkal ugyan, de lényegében adaptálni akarta a finn történetet, az Aranyélet azonban szinte azonnal önálló életet kezdett élni. A készítők azt mondják, már az első epizódoknál eltértek az eredeti forgatókönyvtől, a sztorit pedig sikerült teljesen a magyar miliőbe átültetni.



Ennek megfelelően olyan, mindenki számára ismerős bűncselekmények és bűnszervezetek köré épül a történet, mint a cigicsempészés, autólopás vagy a lakásmaffia. Ráadásul hiába szól a sorozat a lakosság nagy részétől szeparáltan, a budai fellegvárakban élő gazdagokról, itt mégsem érezni a Terápia kissé elitista közegét, mert az Aranyélet karakterei ugyanolyan középszerűek, mint bárki más, és némileg meglepő módon egy átlagember anyagi gondjaival küzdenek.


Ónodi Eszter, Olasz Renátó, Thuróczy Szabolcs és Döbrösi Laura


Épp emiatt az ellentmondás miatt fészkelődünk egy kicsit az elején, mert itt a luxusra nem a megbuherált közbeszerzésekből, sikkasztásból vagy egyéb fehérgalléros bűncselekményekből telik, hanem középszerű üzelmekből. A családfő, Miklósi Attila (Thuróczy Szabolcs) bár inget, nyakkendőt visel, a keze napról napra bemocskolódik, egy igazi kétkezi bűnöző, aki a valóban nagyban játszó barátjától és egyben a gyerekei keresztapjától, Hollós Endrétől (Anger Zsolt) lecsorgó melókat vállalja el. Láthatóan régóta űzi az ipart, az autólopásban és a feltört lakások álingatlanosként való eladásában nagyon rutinos, egy napra több, nem kevés stresszel járó gaztettet is bevállal.

Nemcsak az apának, de a család szinte összes tagjának van valami stiklije. Egyedül Miklósi lányának, a naiv és jó tanuló Mirának (Döbrösi Laura) tiszta a lelkiismerete, de például testvére, Márk (Olasz Renátó) már az első epizód végére nyakig benne van egy egyáltalán nem legális bizniszben.



A legszórakoztatóbb karakter az Ónodi Eszter által megformált anya és feleség, mert tökéletesen simul bele az újgazdag budai háziasszony sablonjába. Janka tipikusan olyan nő, aki eltartottként kifinomult érzékkel képes jól helyezkedni, és szemmel tartani a számára létfontosságúnak számító, „magas hozamú” kapcsolatokat. Hidegvérrel ragaszkodik a férje által megteremtett életszínvonalhoz, és pitiáner bosszúkkal, látszattevékenységekkel próbálja meg kitölteni egyébként üres életét. Tagja például egy hajléktalanokat segítő alapítványnak, de valójában tojik a rászorultakra. Őt a jótékonykodásból származó szociális haszon érdekli, mint a „létfontosságú” netvörkingelés a Vigadó vállalati báljában rongyos hetvenezerért.



Janka egyelőre elég elviselhetetlennek tűnik, de a Thuróczy Szabolcs által alakított figurával már az első epizód végén rokonszenvezünk. Látva agyonhajszolt életét, rögtön megértjük, hogy bűnözőnek lenni halálosan kemény munka, és még csak nem is éri meg. Paradox módon az összelopott sok millió forintja mind tartalékba megy, hogy legyen miből élnie a családnak, ha őt hűvösre teszik. Így aztán nyilván se nyaralásra, se egy pótvizsga kifizetésére nincs pénz, de még egy normális autót (értsd: fehér Merci) sem tud szerezni a feleségének.


Miklósi – akinél egyelőre rejtély, hogy milyen fedősztorija van az adóhatóság felé – egyre fáradtabb, egyre többet hibázik, lassan összeroppan a külső és a család felől érkező nyomás alatt. Igazi vívódó személyiség, aki valójában sosem ilyen életre vágyott, így apja halála remek apropó arra, hogy az egészből kiszálljon, és tisztességes legyen.


Aranyélet


Az új élet melletti elhatározása tökéletes nyitány egy sorozathoz, ennek köszönhetően egy rakás kérdés merül fel bennünk, amelyekre remélhetőleg a következő epizódok megadják a választ. Vajon mikor omlik össze a hamis lapokból felépített kártyavár? Hogy lehet Magyarországon legálisan luxusban élni? Ki lehet-e mászni a bajból, ha az ember már nagyon mélyre került? Széthullik-e a család, vagy sem? Sikerül-e Miklósinak jó útra térnie, vagy végleg eldurran az agya, és véres leszámolással takarítja el az életéből az őt frusztráló elemeket?


Aranyélet


Hogy mennyiben lesz családi dráma, és hányad részben bűnügyi sorozat az Aranyélet, az a jövő kérdése, de az mindenesetre jó jel, hogy az első epizód alapján úgy tűnik, még sok vér fog folyni. Az első rész feszes tempója, a gyors – és helyenként izgalmasan asszociatív – vágások, a másik titkos megfigyelésére utaló kameraállások egy jó kis krimit is ígérnek, és mézesmadzag gyanánt egy kissé indokolatlannak tűnő, lövöldözős, autós üldözéses jelenet is belefért a pilotba. Remélünk ennél még komolyabb bravúrokat is.


Az Aranyéletet november 8-tól kezdve vasárnap esténként adja az HBO.


Kövesd a VS.hu kultúrarovatát a Facebookon!