Angliai magyarok, multik, Uber, csok – vége az aranyéletnek

Fotó: AFP / DANIEL SORABJI

-

Szigorú szabályt hozhat az EU a multik adózására és a Nagy-Britanniában dolgozó külföldiek szociális támogatására. Itthon a taxisok, a szakorvosok, az ápolók, a tejesek, az agglomerációban lakók és a nem éppen környezetbarát szénnel és lignittel fűtők foghatják a fejüket. A NAV és még néhány nagyvállalat örülhet. Ez volt a hét a gazdaságban.


A kormányzati lakásprogram, a csok, még mindig rengeteg meglepetést tartogat. A bankok tájékoztatói és a kormányzati honlapon elérhető információk alapján megnéztük, mi lesz a kormány lakásépítési támogatásával, ha megvan ugyan a három gyerek, de valamilyen okból mégsem kell az új lakás a támogatottaknak, vagy már nem akarnának családként élni. Az előírás szerint azok a családok, akik 10 millió forint vissza nem térítendő támogatást kapnak, vásárlás után 10 évig nem adhatják el az újonnan megvett lakást vagy megépített házat. Ellenkező esetben vissza kell fizetni a 10 millió forintot. És nemcsak ebben az egy esetben, a többit itt gyűjtöttük össze.

A héten a bankoktól megtudtuk, hogy majdnem mindenki forintosította az autó- és személyi hitelét, a többségnek csökkent a törlesztőrészlete, de nem minden pénzintézetnél. A forintosítás nagyjából 242 ezer élő szerződést érintett, ebből csaknem 216 ezer autó kölcsön- és lízingszerződés.

Az ingatlanpaci és a bűnügyi adatokba ásta be magát a VS.hu, hogy kiderüljön, melyik környéken olcsó és biztonságos vagy éppen drága és veszélyes lakni. Az adatokat rátettük a főváros metrótérképére. Azt találtuk, hogy a biztonság meglepő módon nem igazán befolyásolja egy adott környék ingatlanárait. A legveszélyesebb környékek egyben a legdrágábbak is, ezek a Deák tér, az Oktogon és a Nyugati Pályaudvar. A legolcsóbbak az ingatlanok a 3-as metró vonalán, és meglepő módon ezek egyben a béke szigetei is a fővárosban, elenyésző itt a bűncselekmények száma.



Nincs ugyan még végső döntés az agglomerációs közlekedésről, de az már biztos, hogy az utasok rosszabbul járnak. A VS.hu úgy tudja, hogy négy előterjesztés van a kormány előtt arról, hogy milyen konstrukcióban vegye át az állam a tömegközlekedés üzemeltetését Budapest agglomerációjában. Annyit már lehet tudni, hogy véget ér a városhatáron kívüli bliccelés, ritkulnak a járatok, ráadásul még az állami, önkormányzati büdzsék sem számíthatnak érdemi megtakarításra. Az államnak például növelnie kell a Volánbusz támogatását, és megoldást kell találnia az 1973-ban beszerzett, kiöregedett HÉV-kocsik pótlására.


A taxisok türelme is fogytán. A Magyar Taxisok Szakszervezetének elnöke a VS.hu-nak azt mondta, ha a kormány rövid időn belül nem áll elő konkrét javaslatokkal, úgy a taxisok országos demonstrációba kezdenek. Azt szeretnék elérni, hogy mindenkire azonos szabályok vonatkozzanak. A kormány jövő hét csütörtökig kért időt, hogy kidolgozza javaslatait.

Adós a kormány a szakorvosok és az ápolók fizetésemelésével is. Korábban azt ígérték, hogy 2016 januárjától nettó 270 ezer forint lesz a szakorvosi minimálbér, de a doktorok egy fillérrel sem kaptak többet. Akárcsak az a 43 ezer ápoló, akiknek szintén béremelést ígért a kormány. Egyelőre nem tudni, hogy miért késik a fizetésemelés.

Csalódtak a héten a tejesek is: hiába reménykedtek abban, hogy a sertéshúshoz hasonlóan a tejtermékek áfája is csökken, a kormány inkább újabb támogatással orvosolná a gondjaikat, amelyekből akad bőven.

Foghatják a fejüket azok is, akik olcsóbb, de nagyobb kéntartalmú szénnel és lignittel fűtenek. Egy most hozott kormányrendelet szerint a jövőben ezeket csak azok vehetik meg, akik erre hatósági engedélyt kapnak. Az engedély megszerzésének feltétele a megfelelő kazán, olyan, amelyik képes a káros anyagok kiszűrésére. A 2017 júliusában életbe lépő rendeletet az Európai Bizottság figyelmeztetése miatt kellett meghozni, mert Magyarországon a porszennyezettség több területen meghaladja az unió által előírt levegőminőségi határértéket.

Az Európai Bizottság egy másik előrejelzése szerint a háztartások fogyasztása löki idén a gazdaságot Magyarországon, de jórészt az egész Európai Unióban is. Ami a magyar gazdaság növekedését illeti, a Bizottság jóval alacsonyabb bővülésre számít a tavalyinál. A héten a magyar ipar teljesítményéről közölt adatokat a Központi Statisztikai Hivatal. A termelés – köszönhetően a járműgyártásnak, azon belül is az exportnak – az év egészében 7,5 százalékkal nőtt, ezzel a magyar ipar visszatért a válság előtti szintre.

Bombaként robbant a hír a napokban, hogy elhalasztja eredménybeszámolóját a Volkswagen és a Porsche. Előbbi azt is bejelentette, hogy 2015-ben „nagyjából az előző évivel megegyező” EBIT (adó- és kamatfizetés előtti) eredményt ért el egyszeri tételek, azaz például a visszahívási akciók milliárdos költsége nélkül.

További vállalati hírek:

  • Az OTP megvette az AXA Bank magyarországi üzletágát, amitől azt várják, hogy a tranzakció végén az OTP jelzáloghitel-állománya negyedével nő majd. A vételárat nem árulták el.
  • A Shellnek 13 éve nem volt olyan alacsony a profitja, mint a negyedik negyedévben. Európa legnagyobb olajcégének bevétele a tavalyi felére esett vissza, több ezer ember veszítheti el emiatt a munkáját.
  • Több szempontból is rekordot döntött tavaly az MVM Paksi Atomerőmű Zrt.: minden korábbinál több villamos energiát állított elő a cég, és a biztonságot, valamint a blokkok rendelkezésre állását tekintve is 2015 volt az eddigi legjobb év. A 15 834 gigawattórányi termelés az erőmű történetének legjobbja. Ezzel a négy blokk a hazai villamosenergia-igény 36,2 százalékát fedezte, és a hazai termelés 52,7 százalékát tette ki.
  • Az IKEA elvesztette a névhasználati jogot Indonéziában, miután a legfelsőbb bíróság úgy döntött, az egy helyi vállalkozást illet, írta a Guardian. Közben jövő tavasszal adhatják át a harmadik magyarországi IKEA áruházat. A bútoráruház soroksári üzlete csaknem 34 ezer négyzetméteres lesz, és 1200 parkolóhely tartozik majd hozzá. A svéd cég eredményét tavaly a vasárnapi zárva tartás sem tudta csökkenteni: 2014-hez képest 14,6 százalékkal tudta növelni a bevételét a lakberendezési áruházlánc két magyarországi üzlete.


Mi lesz az angliai magyarokkal és kedvenc multijainkkal?

Brüsszel szabályozná a vállalatok adószabályait és az EU új javaslata alapján kevesebb szociális támogatást kapnának a Nagy-Britanniában dolgozó külföldiek. Ez utóbbin áll vagy bukik a britek EU-tagsága.


Ami biztos:
  • A Magyar Nemzeti Kereskedőháztól két cég veszi át a feladatok egy részét, és ehhez újabb 3,7 milliárd forintot kap.
  • Légpárnás hajót vett a NAV, hogy Záhonynál ezzel vegye fel a harcot a cigarettacsempészek ellen. Az eredetileg becsült ár 45 millió forint lett volna, de végül a szerződést 58 millió 438 ezer forinton kötötték meg. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal közbeszerzését Márkházai Sándor cége nyerte meg. Márkházai Sándor nemrégiben még a turai kastély tulajdonosa volt, a kastély azonban már a kormányfő vejének, Tiborcz Istvánnak az ismeretségi körébe került.
  • Bővült az inflációs kosár, ezentúl beletartozik a 2-6 kilowattos hangszóró, a relaxáló gyógymasszázs, az elektromos fogkefe, valamint az 1 terabyte-os külső merevlemez is, akárcsak a dugódíj és a Budapest-matrica is.
  • Február elejétől lekérdezhetik a befektetési szolgáltatók ügyfelei értékpapír- és ügyfélszámlájuk egyenlegét, és elindult a Nemzeti Közlekedési Hatóság térképes szerviz-lekérdező alkalmazása, amellyel a hivatalos engedéllyel rendelkező szervizeket lehet kikeresni.
  • Az Európai Parlament támogatta az Európai Bizottságnak azt a javaslatát, melyik lehetővé teszi, hogy a dízelautók 2020-ig a megengedettnél kétszer több káros anyagot bocsássanak ki.
  • Pörög a ritka whiskyk piaca.
  • Évtizedek óta ugyanaz a dal kapja a legtöbb jogdíjat Magyarországon.