Andrássy úti palotát választott a főváros közbeszerző cége

Forrás: Google Street View

-

A fővárosi önkormányzat az év elején a Fővárosi Közbeszerzési Kft.-be szervezte ki a közbeszerzési feladatokat, a cég alapítására adott 245 millió forint azonban nem bizonyult elégnek. A cég további 80 millió forintos kölcsönt kér a fővárostól, májusban pedig egy Andrássy úti műemlékpalotába költözik át. Onnan intézi majd a főváros 100 millió forint feletti beszerzéseit.


A Fővárosi Közbeszerezési Lebonyolító és Minőségbiztosító Kft. (FK) 80 millió forintos kölcsönszerződésről szerdán dönthet a fővárosi közgyűlés. A tagi kölcsönt a biztonságos gazdálkodási feltételek megteremtése, a folyamatos likviditás biztosítása miatt veszi fel a fővárostól a főváros cége. A kölcsönszerződés szerint másra nem fordítható az összeg, és a pénzt november közepéig vissza kell fizetni.


Az alapító természetesen nemcsak a 3 millió forintos alaptőkét biztosította, amikor tavaly decemberben a közgyűlés döntött az FK megalakításáról, hanem 245 millió forinttal is kistafírozta az új céget. Az FK ezen túl összesen bruttó 104 millió forintot fordíthat beszerzésekre, amelyből nettó 67 milliót gép- és jármű beszerzésre, nettó 15 milliót pedig szellemi termékekre, szoftverekre szánnak. E három forrásból így összesen 429 millió forintot fordít a főváros a 100 százalékos tulajdonában lévő társaságra, nem egészen 4 hónap alatt.

A 245 millió forintot egy összegben utalta át az önkormányzat. A 245 millió május végéig el fog fogyni – jelentette be a társaság. Az FK-nak csak akkor lesz bevétele, ha ő folytatja le a közbeszerzési eljárásokat. Az új cég azonban eddig nem tudott megállapodni az ajánlati felhívásaikat eddig maguk közzétevő fővárosi cégekkel, önkormányzati, szervezeti egységekkel.

Az FK a fővárosi önkormányzat 100 millió forint feletti közbeszerzéseit fogja intézni, az az alattiakat pedig ellenőrizni. Kiemelt feladata lesz a 3-as metró felújításnak közbeszerzéseit gondozni, amelyhez a főváros 140 milliárd forint uniós támogatást igényelt. A kormány 137,5 milliárdot hagyott jóvá, de – ahogy megírtuk – a projektet az Európai Bizottság csak részben fogja támogatni.


Kocsis Máté, önkormányzati és rendészeti tanácsnok


Andrássy úti tenderek

A közbeszerzési cégnek eddig a Városházán volt a helye. Az önkormányzat 792 négyzetméter alapterületű irodacsoportot biztosított számára. Ezeket az irodákat csak április végéig használhatják. Májusban elköltöznek a főpolgármesteri hivatal gyámsága alól. Egy sarokra az Operától, az Andrássy út 12-ben lévő Krausz-palotában fognak irodákat bérelni az egykori ITD Hungary Kft. székhelyén.

A műemlék palotában a bérleti díj 10-15 euró négyzetméterenként. Az nem derül ki a fővárosi közgyűlés elé került és kerülő anyagból, hogy mekkora területet és milyen bérleti díjért vesz ki itt az FK. (Ha itt is 792 négyzetmétert akarnának bérelni, az a fenti áron havi 3 millió forintot, éves szinten pedig 38 millió forintot jelentene.)

Az FK lényegében a fővárosi önkormányzat volt közbeszerzési főosztályából alakult 23 fővel. A köztisztviselői munkaviszonyokat megszüntették, a városháza munkatársai az önkormányzati cég dolgozói lettek. A társaság ügyvezetője, Kádár Attila havi bruttó 900 ezer forintot keres, a felügyelő bizottság tagjai bruttó 200 ezer forintot, az elnököt, Egry Attilát kivéve, aki 250 ezret kap.

Egry Kocsis Máté józsefvárosi polgármester – a Fidesz budapesti elnökének, a főváros önkormányzati és rendészeti tanácsnokának – bizalmi embere, 2009-től tanácsadója, a VIII. kerületi önkormányzatban jelenleg is alpolgármestere. Ezen kívül a Budapesti Városüzemeltetési Holding Zrt. igazgatóságát is erősíti.

A közbeszerzési cég elég sok pénz fölött fog diszponálni. 2014-2015-ben a fővárosi önkormányzat és a hivatal 43 közbeszerzése haladta meg a 100 milliós értékhatárt, összesen 32 milliárd forint értékben. Ami kismiska lesz a 3-as metró felújítása során megtendereztetendő 130-140 milliárdhoz képest.