Amikor egy nap alatt négy repülőgépet is eltérítettek

-

A hetvenes évek volt a gépeltérítések klasszikus korszaka. Volt, aki a Fehér Házba, volt aki a brazil parlamentbe akarta belevezetni, de olyan is, aki a 11 ezer kilométer távolságra lévő apukáját látogatta volna meg. A mostani egyiptomi eset apropóján térképre tettük az elmúlt száz év ügyeit.


Az EgyptAir Alexandriából Kairóba tartó járatát egy szerelmes professzor bánatában eltérítette. A gépeltérítő először azt követelte, hogy Törökországban vagy "bárhol Európában" szálljon le a géppel, de a pilóta figyelmeztette arra, hogy csak Ciprusig tudnak eljutni az üzemanyaggal, ezért landoltak Larnacában. A gépen 72 utas volt.


Ez volt a legfrissebb gépeltérítés, grafikonokon pedig megmutatjuk, hogy mikor, mi történt, hány áldozata volt a gépeltérítésnek és mi volt a motivációjuk. Emellett a Wikipedia listája alapján elkészítettünk egy idősorral mozgó térképet, hogy el is tudjuk helyezni őket.


Az alábbi grafikonon az látszik, hogy az utasszállítók eltérítése és az ellenük elkövetett terrorcselekmények fénykora a hetvenes évek volt, ekkor átlagosan évente 7-8 is történt. Ekkor volt a Dawson's Field-i géprablássorozat, amikor egy nap alatt négy gépet is eltérítettek a Palesztin Népi Felszabadítási Front tagjai, ekkor volt Entebbe, amikor az Izraeli Védelmi Erő a Tel-Avivból Ugandába - Idi Amin diktátor hathatós közreműködésével - eltérített gép után ment és ölt meg száz ugandai milicisták és három merénylőt, de ekkor volt a zágrábi csere is, amikor a gépeltérítők a túszokért cserébe a müncheni olimpia után elkapott terroristákat kérték, és kapták meg.


A nyolcvanas években a gépeltérítések száma évente csökkent, de egyre többször találkozunk Bejrúttal és Teheránnal, ekkor történt az egyetlen repülőt érintő legnagyobb merénylet, a Lockerbie, és ezt az időszakot dolgozza fel a Delta Force 1 című film Chuck Norrisszal, Athénból Rómába tartó járattal, libanoni terroristákkal és Bejrúttal. Természetesen a legtöbb áldozattal járó merényletsorozat 2011. szeptember 11. volt.

A gépeltérítők nem pusztán terroristák, vallási fanatikusok és politikai motivációjú figurák lehetnek, erre a legjobb példa a tegnapi szerelme professzor. Voltak köztük tolvajok, kalandorok és bolondok is.

1969. október 31-én a 19 éves Raffaele Minichiello eltérítette a TWA Los Angelesből San Franciscóba tartó gépét, mert el akart jutni a haldokló apjához Rómába. Összesen 11 ezer kilométeren utaztatta a gépet. 18 hónapot kapott érte. Ugyanebben az évben november 11-én pedig a 14 éves David Booth térítette el a Delta Airlines Cincinnatiből Chicagóba tartó járatát. A bíró fiatalkorúságára hivatkozva nem ítélte el.

A leghosszabb távú gépeltérítés pedig 1971. július 2-án volt, amikor egy amerikai dezertőr, Robert Jackson és guatemalai barátnője Acapulcóban eltérített egy Acapulcóból New Yorkba tartó gépet, 100 ezer dollárt követeltek és Algériába akartak eljutni. Ez végül nem sikerült nekik, az öt országot érintő 12 ezer kilométer repülés után feladták magukat a Buenos Aires-i reptéren.




(Megjegyzés a fenti táblázathoz: 1973. május 18-án és 2001. szeptember 11-én a táblázat nem jelenít meg adatot, csak az elhunytak számát, mert akkor egy nap alatt több eltérítés is volt.)


Az alábbi mozgó térképen egyfelől az egyes gépeltérítések helyét lehet látni a halálos áldozatok számával. Minél nagyobb a kör, annál több az áldozat. A csúszka pedig dátum szerint mutatja a gépeltérítések idejét.