Alonso sem lesz elég a Mercedesek ellen?

Fotó: Getty Images / Mark Thompson

-

Alonso, Bottas és a két Manor Marussia most már ott lesz, kérdés, hogy az izgalom is visszatér-e a pályára a nyomasztó Mercedes-fölényt hozó Ausztrál Nagydíj után. Az első szabadedzéssel már meg is kezdődött a Forma-1 világbajnokság malajziai futama.


Pedig akár szenzációval is kezdődhetett volna a malajziai versenyhétvége. Még két hete Ausztráliában, a verseny után történt, hogy Nico Rosberg a Mercedesek és a mezőny többi autója közötti különbséget látva hirtelen felajánlotta a ferraris Vettelnek, hogy a következő versenyen menjen el a Mercedes pénteki csapatmegbeszélésére, hátha el tud lesni valamit. A Mercedes vezetői ezt persze csípőből elutasították, de a Forma-1-ben merőben szokatlan vendégszeretet körüli nagy médiafelhajtást látva mégis kötélnek álltak, és pár nappal később újra megerősítette a meghívást Rosberg. De Vettel a helyszínre érkezve már azt mondta, hogy nem megy a Mercihez, a meghívás felmelegítése szerinte csak PR, és inkább végig a saját csapatával dolgozik pénteken is.



Áll a bál a Red Bullnál, küszöbön a szakítás

Persze nem maradt annyiban a Sauber által is lekörözött Red Bullok lesújtó ausztráliai szereplése sem. Christian Horner csapatfőnök rögtön a leintés után azzal varrta a motorokat szállító Renault nyakába az egészet, hogy az idei Renault-motor egyrészt semmivel sem erősebb, mint a már akkor is gyengének számító tavalyi, másrészt pedig megbízhatatlan és nagyon nehezen is vezethető, mert az ingadozó teljesítményleadás miatt a versenyzők sosem tudják, hogy mikor mire számíthatnak.

Válaszul Cyril Abiteboul Renault-sportigazgató egyszerűen hazugnak nevezte a Red Bull menedzsmentjét, és azt állította, hogy a versenyzők életét megkeserítő kiszámíthatatlanság elsősorban az autó miatt van, amelynek nincs kellő tapadása a hátsó tengelyen.

Közben a háttérben is komolyan dúl a harc: a hajtáslánc szoftvereinek programozását a saját kezébe vette a Red Bull, de már a motorok tesztelése is Ausztriában történik. Nagyon úgy néz ki, hogy előbb-utóbb saját motort és hajtásláncot fog építeni a csapat. Nem véletlen, hogy a másik oldalon egyre gyakrabban hallani a Renault csapatvásárlási terveiről, és arról, hogy a Red Bull-lal történő szakítás után ők is újra saját gyári csapatot szeretnének a Forma-1-ben. De Malajziában még együtt mennek.



20 autó a rajtnál

Jó esély volt rá, hogy ezúttal legalább a rajtnál ott lesz mind a húsz autó. Melbourne-ben egyetlen métert sem mentek a Manor Marussia-kocsik, a teljes összeomlásból közvetlenül a szezon rajtja előtt visszahozott csapat célja sokak szerint csak a technikai gépátvétel teljesítése – és ezzel a versenyen való kötelező indulásra vonatkozó minimális szabályok betartása – volt.

Az FIA azóta lezárult vizsgálata szerint azonban a csapat minden tőle telhetőt megtett, a kudarcot az általuk idén is használt 2014-es Ferrari-motorhoz való vezérlőszoftverek hiánya okozta, ám az nem rajtuk, hanem a már értelemszerűen a 2015-ös verziót használó Ferrarin múlt. Malajziában azonban már ott kellett lennie a két Manor Marussiának a rajtrácson, hogy elkerüljenek egy vaskos büntetést.


Alonso újra a pályán

Alonso bemutatkozott ugyan a Mclaren-Hondával, de ahogy az a pénteki szabadedzésen is látszott, csodára aligha lesz képes egy olyan kocsival, amelynek motorját állítólag a túlmelegedés miatt kellett lecsavarni már Ausztráliában is. Pedig ott jóval hűvösebb volt. A spanyol világbajnokot csütörtök reggel alaposan megvizsgálták az FIA orvosai, akik elsősorban a mozgáskoordinációra és a reakcióidőkre voltak kíváncsiak, de hallás-, látás- és memóriateszteket is csináltak. Szintén meggyógyult és rajthoz állt az Ausztráliában a kvalifikáció során hátsérülést összeszedő Valtteri Bottas is.



Az év egyik legkeményebb futama

Erőnlét szempontjából a forróság és a magas páratartalom miatt az év egyik legkeményebb futama a malajziai, ráadásul 310,5 kilométeres távjával a leghosszabb is a versenynaptárban. A meleg a motor és fékek hűtése miatt a mérnökök számára is kihívást jelent, legfeljebb annyiban könnyíti a dolgukat a pálya vonalvezetése, hogy a kemény féktávok között többnyire hosszú egyenesek vannak, ahol regenerálódhat a fékrendszer. A motorhűtés miatt azonban nagyobb légbeömlő nyílások lesznek majd az autókon, más jelentős technikai újításra azonban nem nagyon lehet számítani így az év második futamán.


Rosberg, Nico

Ezzel nyitottak

Az első szabadedzést Nico Rosberg (Mercedes) nyerte a két ferraris Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel előtt. A világbajnoki címvédő Lewis Hamilton (Mercedes) kocsija lerobbant. A februári tesztbalesete óta első ízben autóba ülő Fernando Alonso (McLaren) a 13. lett.


A félig-meddig városi pálya lévén kissé darabos ausztrál pálya után most egy igazi lóerő-szentély vár a mezőnyre. A sepangi pályán bőven akadnak gyors kanyarok és ott van a két, közel egy kilométeres egyenes is, ahol tényleg kizárólag a motorerő és a hatékony aerodinamika számít. Az autók légterelőit ezzel együtt is meredekre állítják majd a mérnökök a nagy leszorítóerő érdekében, mert a tapasztalatok szerint a pálya lassabb szakaszain lehet a legtöbb előnyt szerezni. A magas hőmérséklet és a Hermann Tilke által tervezett pálya durva felületű aszfaltja miatt a két keményebb – azaz kevésbé kopó – keverék Pirellit használják majd a csapatok, és várhatóan mindenki legalább kétszer kijön gumit cserélni.

Szóval akkor megint a Mercedesek?

A két hete Ausztráliában és a mostani második szabadedzésen látottak után nehéz bármi másra gondolni, minthogy a két Mercedes között dől el a pole pozíció és a futamgyőzelem sorsa is. Hacsak nem történik valami váratlan esemény, a többi csapatnak csak a dobogó harmadik foka lehet a célja. Viszont a két héttel ezelőtti futamon a második vonalat jelentő Ferrari-Williams páros erősorrendje az eltérő pályakarakter miatt könnyen megváltozhat a szakértők szerint.



A második szabadedzés végeredménye:


A Forma-1-es Maláj Nagydíj további programja

2015. március 28. szombat

07.00-08.00 3. szabadedzés

10.00-11.00 Időmérő

2015. március 29. vasárnap

09.00 Futam