Akkor sem csinálunk mást, ha zárva vannak a boltok

Fotó: MTI/MTVA / Mohai Balázs

-

2011-ben a magyar lakosság többsége elutasította az üzletek vasárnapi bezárását, ennek a közvélemény-kutatásnak a létezését a Nemzetgazdasági Minisztérium sem tagadja, sőt közzé is tette azt a kormány honlapja. A magyarok 54 százaléka szerint a boltbezárás hatalmi eszköz, amellyel a viselkedésüket akarják befolyásolni. Pedig a többség szerint a hétvégi programon ez sem változtat.


Napok óta párbajozik a Népszabadság és a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) a vasárnapi zárva tartásról szóló törvény állítólagos hatástanulmánya(i) miatt. A tárca állítása szerint ilyen hatástanulmány nem készült, a napilap viszont azt mondja, 2011-ben kifejezetten az NGM felkérésére készítettek számításokat, amelyek komoly költségvetési kiesést és elbocsátásokat mutattak. Ekkor egy olyan közvélemény-kutatás is készült, amely a vasárnapi tilalom várható fogadtatását mérte fel – ez utóbbit egyébként az NGM sem tagadja, sőt, hétfőn a kormány.hu-n elérhetővé is tette. A felmérést az M.S. Concord Bt. végezte, a 40-oldalas tanulmány főbb megállapításai a következők:

  • a lakosság 54 százaléka ellenzi az üzletek vasárnapi bezárását, mert úgy érzi, hogy ez egy hatalmi eszköz, amellyel a vasárnapi szokásaikat és viselkedésüket próbálják befolyásolni
  • országos átlagban a nagybevásárlások 18,5 százaléka vasárnap történt
  • tudatosan megtervezetten a megkérdezettek 37,8 százaléka vásárolt vasárnaponként, a spontán vasárnapi vásárlók aránya pedig 26,3 százalék volt
  • a vasárnapi vásárlást a válaszolók 69 százaléka a multiknál intézte.

A felmérés arra is rámutatott, hogy vasárnap leginkább élelmiszert és tisztító-, tisztálkodó szereket vásárolunk, 2011-ben ezért úgy vélték: az ilyen üzletek bezárása hiányozna a leginkább. A válaszadók szerint azonban ezek beszerzését más napokon is meg tudnák oldani.

Általánosságban, a megkérdezettek csaknem 60 százaléka a vasárnapi vásárlást más napon is helyettesíteni tudná. A felmérés szerint a vasárnapi tilalmat ellenzők 65,9 százalékánál az ellenállás enyhíthető lenne alternatív vásárlási lehetőségekkel és egy megfelelően megtervezett kommunikációs kampánnyal.


Nem zavarja a templomba járást. Vagy csak egy picit

A felmérésben arra is rákérdeztek, zavarja-e az embereket a hitéletben a vasárnapi vásárlás. A válaszadók 81 százalékát egyáltalán nem zavarja, a maradék 19 százalékot kevéssé, közepesen vagy nagyon – az utóbbit 3 százalék jelölte meg. Az is kiderült, hogy a hétvégi kikapcsolódást sem befolyásolja a vasárnapi nyitva tartás, a válaszadók szerint akkor sem csinálnának mást, ha zárva lennének a boltok.



Érdekes az összefüggés az ellenzők területi elhelyezkedése és vagyoni helyzete között. A vasárnapi bezárást sokkal jobban ellenzik az ország fejlettebb területein élők (Nyugat-Magyarországon, Budapesten és környékén). Ennek valószínűleg az az oka, hogy ez a térség boltokkal jobban ellátott, így a vasárnapi vásárlás szervesebb része az ott lakók életének. Szintén elutasítóbbak a magasabb jövedelmű családok, továbbá azok, akik 30-44 évesek, vagyis a legaktívabbak a munkaerő-piacon, és akik 1-2 gyermeket nevelnek.

Mindezek fényében nem meglepő, hogy a szegénységi küszöb alatt élők, az ország fejletlenebb térségeiben élők, a gyermektelenek és a nagycsaládosok kevésbé ellenzik a vasárnapi boltbezárást, és kisebb elutasítást mértek az alacsonyabban iskolázottak körében is.


Az Ipsos is erre jutott

A 2011-es felméréshez hasonlóan, az Ipsos friss, idén márciusi közvélemény-kutatása szerint is jelentős a vasárnapi zárva tartás elutasítottsága. A felnőtt lakosság több mint kétharmada (68 százaléka) inkább nem, vagy egyáltalán nem ért egyet a kötelező vasárnapi zárva tartással. Egynegyedük érzi úgy, hogy az új törvény jelentősen megnehezíti az élelmiszerek és a tartós fogyasztási cikkek beszerzését. A válaszadók csak kevesebb, mint fele nyilatkozott úgy, hogy a törvény semmilyen nehézséget nem jelent majd bevásárlásainak megszervezésében.

A magyar lakosság a vasárnapokat jellemzően otthon tölti, de közel negyedük (22 százalék) a hét utolsó napján vásárolt eddig élelmiszer- és háztartási cikkeket, 12 százalékuk pedig ekkor nézelődik vagy vásárol ruházati, lakberendezési vagy műszaki boltokban.

A hét utolsó napján vásárlók 85 százaléka állította, hogy vasárnap, tudatosan, előre megtervezetten intézik a bevásárlásaikat.

Az üzletek vasárnapi bezárása után a válaszadók kétharmada elhalasztja a bevásárlást a hét egy másik napjára (többségük szombatra). Egynegyedük kisebb, vasárnap továbbra is nyitva tartó boltokban tervezi elintézni a szükséges élelmiszerek, háztartási cikkek beszerzését. vasárnapi tilalom következményeként 8 százalék gondolja úgy, hogy a törvény bevezetése után teljesen át kell szerveznie a hétvégéit. Bár ez csekély aránynak tűnik, valójában körülbelül 600 ezer embert érint.