Aki nem akar transzgenderőrületet, az csukja be a szemét!

Forrás: magyarhangya

-

December végén mutatták be a magyar mozik az év egyik legjobb filmjét, a Tangerine-t, amelyben egy transznemű prostituált ered a stricije nyomába karácsonykor Los Angelesben; decemberben folytatódott a nemváltó nagypapáról szóló Transparent-sorozat; januárban pedig jön az Oscar-esélyes A dán lány, amely az egyik első férfiról szól, aki megpróbálkozott a nemi átalakulással. A leghíresebb transzneműek közben popkulturális ikonokká váltak. Utánajártunk a jelenségnek.


A transzneműség ugyan csak az elmúlt egy-két évben lett felkapott téma, a transznemű karakterek nem most jelentek meg először a filmvásznon és a képernyőn. Ám az sem egyértelmű, hogy ki tekinthetünk egyáltalán transznemű karakternek. Ugyanis a transzneműek ábrázolásáról szóló párbeszéd egyik legnagyobb kérdése, hogy mennyire tesz jót, vagy éppen mennyire árt az ügynek, és persze, hogy mennyire hiteles, ha egy transznemű karaktert nem egy transznemű karakter játszik.

Hillary Swankről például az a közmegegyezés, hogy sokat tett azért, hogy a téma belekerüljön a fősodorba, de hiába ért Oscar-díjat az alakítása 1999-ben a Fiúk nem sírnak című filmben, attól ő még mindig egy ciszgender színésznő (azaz ugyanaz a neme, mint születésekor), aki egy transznemű ember, a nőből férfivá lett Brandon Teena tragédiáját játszotta el.


Jared Leto a Mielőtt meghaltam című filmben


Jared Leto is Oscar-díjat kapott 2014-ben a Mielőtt meghaltam mellékszerepéért, de ugye ő sem egy transznemű színész, ráadásul egy csomó negatív sztereotípiát is megjelenített. Az általa játszott, férfiból nővé alakult Rayon egy drogfüggő prosti túlzottan harsány külsőségekkel, továbbá az egyetlen karakter, akin az egyébként megrázó filmben nevetni lehet. Leto amúgy azt is megkapta, hogy bár állítása szerint egy csomó transzneművel konzultált előzetesen, egyiküket sem tüntették fel sehol, az egészről pedig semmit sem hallott a relatív kicsi Los Angeles-i transz színtér, a filmet pedig többek között azért is is bírálták, mert életrajzi történetként adták el, de egyáltalán nem hiteles: a Matthew McConaughey által játszott főszereplő, Ron Woodroof a filmben egyértelműen hetero-, miközben a valóságban minimum biszexuális volt.

Hogy mennyire élénkek a sztereotípiák, arról hatásos képet festett a GLAAD melegjogi szervezet 2012-es kutatása, amelyben a 2002 és 2012 között eltelt tíz év transznemű karakterábrázolását vizsgálta az amerikai sorozatokban. Eszerint a transznemű karakterek az esetek 40%-ban áldozatok voltak, 21%-ban gyilkosok, gonoszok, és általában szexmunkásnak írták meg őket.

Ilyenekkel a magyarországi tévénézők is találkozhattak, például a Helyszínelők-szériában, ahova jutott saját anyját meggyilkoló transznemű, vagy a Kés/Alattban is, ahol az egyik évadban egy saját fiával alvó, babatolvaj, pszichopata transznő volt a főgonosz, de a transzneműek nem a legjobb színben tűntek fel a Kaliforgia vagy a Gátlástalanok epizódjaiban sem.


Candis Cayne


Erre az időszakra esett az itthon is vetített Édes, drága titkaink című sorozat is, amelyben ugyan szintén nem a legmakulátlanabb pedigrével rendelkezik a Carmelita nevű karakter, sőt, a politikus és házas Patrick (William Baldwin) mindent megtesz azért, hogy ne jusson a nyilvánosság tudomására a viszonyuk, de Carmelita karaktere nemcsak a forgatókönyvben nővé operált férfi, hanem a valóságban is, akit Candis Cayne játszik, és aki az első olyan transznemű színész lett, aki országos csatornán (ABC) visszatérő szereplőként megjelent.

A sorozat azonban a nagy nevek (Donald Sutherland, Peter Krause) ellenére sem volt túl izgalmas, két év alatt ki is múlt, és így a transznemű irányba sem alakult ki komolyabb változás.

Hogy manapság mégis arról beszélhetünk, hogy mennyire megváltozott és feltűnőbb lett a transzneműek ábrázolása, az leginkább annak köszönhető, hogy az elmúlt években megváltoztak a sorozatgyártási szokások, és megjelentek olyan szereplők a piacon, mint az Amazon és a Netflix.

Az ő sorozataiknak a fő jellemzője, hogy nem hétről hétre adják az epizódokat a tévében, hanem teljes évadokat tesznek közzé, amelyeket a neten streamelhetünk. Azonban ez még kevés lenne ahhoz, hogy komolyan vegyék őket a hagyományos stúdiók, ezért van, hogy olyan történeteket karolnak fel, amelyeknek hangvétele, témája, látványvilága, megvalósítása eltér a megszokottól.


Laverne Cox


Így lyukadt ki a Netflix az Orange Is the New Blacknél, az Amazon pedig a Transparentnél.

Előbbi egy igaz történet alapján készült, női fegyházban játszódó sorozat, amelyben nyíltan ábrázolják a nők közti testi kapcsolatokat. A karakterek között van egy férfiból nővé lett fodrász is, Sofia, akit valóban egy átoperált színész, Laverne Cox játszik. Ahogy az egész sorozatot, az ő játékát is számos dicséret érte, mondván, nem egy bábként jelen lévő transzvesztita, hanem emlékezetes és hiteles alakítást nyújt. Coxnak annyira bejött a szerep, hogy ő nyitotta meg a 2014-es New York-i Pride-ot, a Time Magazine-ban pedig címlapot kapott, és azóta a TRANSform Me című VH1-on futó transzreality producere és műsorvezetője is.



Az OITNB-re az volt a nagy mondás, hogy New York állam összes leszbikusa ott lebzselt a forgatáson, a Transparentre pedig az áll, hogy ennyi transznemű tuti nem dolgozott még sorozaton. Ennek ellenére a főszereplők között nem találunk transzneműt, de ettől még a történet arról szól, hogy egy 70 éves férfi felvállalja mindenki előtt, hogy ő valójában nő. A Mortból Mourára változó karaktert alakító Jeffrey Tambor miatt érték is bírálatok a produkciót (tudják, transz, de mégis cisz), ám Tambor játéka és a sorozat is nagyon jó és hiteles. Az első évadról itt írtunk lelkesen, a nemrég bemutatott folytatás pedig csak tovább emelte a színvonalat. Moura már szedi az átalakuláshoz szükséges hormonokat, de kételyek is gyötrik; a visszaemlékezésekből még az is kiderül, hogy a náci Németországban hogyan éltek a transzneműek. A Tambor szerepeltetését érő kritikák fényében külön izgalmas az a sorozatbeli jelenet, amelyben Mourát kiutálják egy táborból, ahol mindenféle nő lehet, de olyan nem, aki nem annak született.

Ugyancsak az Amazon mutatta be a Sense8 című sorozatot, a Mátrixot készítő Wachowski testvérek látványos munkáját. Közülük ugye az egyikük már nem Larry, hanem Lana, és több filmjükben is vizsgálták már a nemi identitás kérdését. Sorozatuk a jövőben játszódik, amikor szintet lépett az emberiség: létrejött a transzhumanitás. A nyolc főszereplő más-más helyeken él, és más-más történik velük, de ők mégis egy ember alkotnak, képesek arra, hogy egyesüljenek. Az egyik főszereplő történetesen egy nővé operált férfi, a sorozat egyik csúcspontja pedig egy berlini szaunában játszódik, ahol mindenki mindenkivel. (Az idén nyáron bemutatott sorozatról ezt írtuk).


Bruce Jenner 2012-ben


2015-ben azonban nemcsak a sorozatok, hanem egy olimpiai bajnok miatt is a figyelem középpontjába került a transzneműség: Bruce Jenner az 1976-os montreali olimpia első helyezett tízpróbázója, aki ma már nem férfi, hanem nő, és Caitlyn a neve. Jenner még 1991-ben házasodott a Kardashian családba, amely arról híres, hogy híres. Tudják, innen származik Kanye West felesége, Kim Kardashian is, akinek Jenner a mostohaapja volt.

Jenner szerepelt a Kardashianékról szóló, 2007-ben kezdődő valóságshow-ban és annak későbbi folytatásaiban is. Egy 2015 áprilisában az ABC-n sugárzott és több mint 20 millió ember által nézett interjúban pedig bevallotta, hogy ő valójában nő, és mostantól fel is vállalja ezt, még a nevét is megváltoztatja. Azt is elmondta, hogy több kozmetikai beavatkozást is végrehajtottak rajta, de nemi átalakítást nem tervez, hiszen mindig is a nőkhöz vonzódott, és nőnek lenni amúgy is mentális állapot és életstílus.


Caitlyn Jenner


Idén Jenner volt az egyik legkeresettebb személy a Google-ön, a Vanity Fair címlapjára Annie Leibovitz fotózta, a Twitteren előbb lett meg neki az egymillió követő, mint Barack Obamának, a transzok bajnoka lett, a South Park kiparodizálta, és természetesen saját show-ja is lett, az I Am Cait, amiből 2016-ban már a második évad jön.

A hagyományos sorozatok és a valóságshow-k mellett azért a filmipar sem maradt le. Az év egyik slágerfilmje, a Tangerine is szokatlan módszerrel készült. A magyarországi moziforgalmazásba december 24-én kerülő filmet először januárban mutatták be a Sundance Filmfesztiválon, és két dolgot lehetett róla egyből tudni: három telefonnal vették fel, és transzneműekről szól.

A Los Angelesben játszódó film főszereplői mindketten férfinak született nők, akik a testükből élnek. Alexandra énekes akar lenni, barátja, Sin-Dee pedig éppen most ülte le 28 napos börtönbüntetését. Sin-Dee hamar kikészül, amikor megtudja, hogy a stricije megcsalta egy heteró csajjal. Innentől őt kajtatják, és összevissza nyomulnak a városban, elkeverednek egy bárba és egy kupiba is, végül aztán egy fánküzletben szembesül egymással az összes szereplő.



A Tangerine-ben egy csomó olyasmi van, ami nem a legkedvezőbb a transzneműekre nézve: drog, kurváskodás, lármázás stb., még sincs az az érzésünk, hogy hátrányos megkülönböztetésben részesülnek, ugyanis a film egyetemes dolgokról és emberekről szól hitelesen. Két transznemű színész (Mia Taylor, Kitana Kiki Rodriguez) játszik két transznemű karaktert, olyanokat, akik már rég elfogadták magukat.

A Transparent és az Orange sikerének következtében sokféle sorozatban megjelent a transz szál (pl. Glee – Sztárok leszünk, Gazdagok és szépek, Rúzs és vér), és 2015 őszén a BBC is bemutatott egy olyan komédiát, amelyben a csatorna történelmében először egy transznemű színész játszik egy transznemű karaktert.

Ami a mozit illeti, 2016-ban érkezik A dán lány, amely a következő Golden Globe- és Oscar-díjkiosztón is az esélyesek között van. Tom Hooper, A király beszéde és a Nyomorultak rendezőjének filmje igaz történet alapján készült, és egy olyan dán házaspárról szól, amelynek férfi tagja a harmincas években az elsők között esett át nemi átalakító műtéten, a felesége pedig mindenben támogatta. A férfi főszereplő Eddie Redmayne, aki tavaly A mindenség elméletében nyújtott alakítása miatt Oscar-díjat kapott.



A dán lányt január 28-án mutatják be itthon, de feltehetően nem ez lesz az egyetlen transznemű tartalom, amely elénk kerül majd 2016-ban. Úgyhogy aki nem akar transzgenderőrületet, csukja be a szemét és fogja be a fülét!


Kövesd a VS.hu kultúrarovatát a Facebookon is!