Ajánlatot kaptak a Volán-sofőrök, elmarad a sztrájk

Fotó: Jászai Csaba / Jászai Csaba

-

A minisztérium átlagosan 3 százalékos béremelést ígért a közlekedési cégek dolgozóinak.


A Közúti Közlekedési Szakszervezet elnöke, Baranyai Zoltán a VS.hu-nak elmondta, hogy tegnap délután már olyan ajánlatot kaptak a minisztériumtól, amelyet éjszaka a szakszervezeti képviselők többsége elfogadhatónak minősített. A pontos tartalomról még folynak a tárgyalások, de annyi már biztos, hogy az átlagos mérték meghaladja a 3 százalékot, amelyet a különböző dolgozói csoportok eltérő mértékben kapnak meg a Volán-társaságoknál.


A tulajdonos Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) eredetileg nem emelte volna a béreket, és miután úgy tűnt, hogy az eredetileg kért 6-7 százalékos, majd 3 százalékos növelésre sem hajlandók, ezért a szakszervezetek március 28-ától ötnapos sztrájkot hirdettek.

Az elmúlt napokban azonban a kormány kezdett engedékenyebbnek mutatkozni, először 2,6 százalékot ajánlott, majd gyakorlatilag az utolsó pillanatban egy átlagosan 3 százalék fölötti konstrukciót is kidolgozott.

Az MNV tájékoztatása szerint a havi 190 ezer forint alatt kereső, több mint 2600 dolgozó fizetése 5 százalékkal, míg a magasabb keresetű csaknem 12 ezer dolgozóé 3,36 százalékkal emelkedik 2016. január 1-jétől visszamenőleg. Emellett a cafeteria-keretek összegének emelésére is lehetőség lesz. A megállapodás alapján a munkavállalók mintegy 85 százaléka részesül a bérfejlesztésben.

A szakszervezetek arra is megoldást vártak a kormánytól, hogyan fékezzék meg a sofőrök elvándorlását. Ez annál is inkább szükséges lenne, mert a Volán-társaságok januártól versenytársakat kapnak, a a minisztérium a következő hónapokban pályázatot hirdet meg a helyközi személyszállítás közszolgáltatására.



Az ehhez szükséges rendeleteken jelenleg is dolgoznak a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban, a tervek szerint heteken belül elkészülnek a jogszabályokkal. A szakma részéről Wáberer György miniszteri biztosként tett javaslatokat a szabályozásra. Egyelőre az tűnik a legvalószínűbbnek, hogy a magánvállalkozások részben a budapesti modellhez hasonló módon vehetnek majd részt a távolsági buszok üzemeltetésében, vagyis a Volánok alvállalkozóiként.

Ez már csak azért is valószínű, mert az állami Volán-társaságoknál az elmúlt években elöregedtek a buszok és az infrastruktúra, amelyet az MFB hitelével ugyan valamelyest próbáltak pótolgatni, de még így is nagy az elmaradás. Ha a pályázatokat egész régiókra hirdetik meg, akkor nem is nagyon várható, hogy magáncégek önállóan is be tudnak szállni a szolgáltatásba.

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének főtitkára, Dittel Gábor a VS.hu-nak azt mondta, az is mérsékli a várakozásokat, hogy az állam nonprofit alapon képzeli el a közszolgáltatást, ami egy magáncég számára nem túlságosan jövőbe mutató. A fuvarozó vállalkozások mindenesetre azt szeretnék, ha minél nagyobb arányban jutnának lehetőséghez.

Ha az állam annak a várakozásnak is meg akar felelni, hogy helyet adjon másoknak is a piacon, ám egyúttal nem akarja elértékteleníteni a Volán-társaságok meglévő vagyonát, akkor a távolsági közlekedésben a jövőben is ott lesznek a Volánok, ám a tőkét az alvállalkozó magáncégek hozhatják.