Adókedvezménnyel futtatná a kormány a hibridautókat

Fotó: Imaginechina / Yuan shuiling

-

Komoly ösztönzőket kapnak a hibrid autók potenciális vásárlói: a kormány egy sor olyan adókedvezményt nyújtana a környezetkímélőnek minősített autók után, amely eddig csak a tisztán elektromos hajtású kocsikhoz járt. Pedig némelyik érintett kocsi egyáltalán nem zöld, inkább drága luxusautó.


Bár mindenki sejti, hogy az elektromos autóké a jövő, egyelőre csak nem akarnak elterjedni. Ennek egyik oka, hogy a hatótávolságuk még mindig nem az igazi, nem lehet velük megjárni oda-vissza egy feltöltéssel a Budapest–Debrecen távot. Erre találták ki amolyan áthidaló technológiaként az úgynevezett plug-in hibrideket, amelyeknek tölthető akkumulátoruk és robbanómotoruk is van: rövid távokon képesek kizárólag elektromos hajtással menni, hosszabb távon pedig bekapcsol a benzin- vagy dízelmotor is.


Ezek az autók egyelőre meglehetősen drágák, és nem is fut belőlük túl sok. Egy a parlamentnek múlt héten benyújtott törvényjavaslatban – amely nagyobb részt az adóeljárás átalakításáról szól – azonban a kormány most jelentős adókedvezményeket biztosítana az ilyen kocsik tulajdonosainak. A hagyományos, külső töltés nélküli hibridek eddig is kaptak kedvezményt a regisztrációs adóból, a tisztán elektromos autók pedig adómentességet élveztek, de most bevezetnek egy új kategóriát, a környezetkímélő járművekét, ezek mentesülnek egy sor közteher alól.


A jogszabály szerint a következő járművek minősülnek környezetkímélőnek:

  • tisztán elektromos gépkocsi (pl. Tesla vagy Nissan Leaf),
  • külső töltésű hibrid (min. 25 km elektromos hajtással),
  • növelt hatótávolságú, külső töltésű hibrid (min. 50 km elektromos hajtással),
  • egyéb nullaemissziós gépkocsi (bármi más, ami nem bocsát ki szennyező anyagot).


Az ilyen, környezetkímélőnek minősített járművek tulajdonosai pedig megspórolhatják a következő közterheket:

  • átírási illeték,
  • regisztrációs adó,
  • gépjárműadó,
  • cégautóadó.

Az elektromos közlekedés fejlesztését célul tűző Jedlik Ányos Tervben emellett áfacsökkentést, parkolási és útdíjkedvezményeket, illetve a buszsávok használatának engedélyezését is megígérte a kormány (az elektromos autók használatában élen járó Norvégiában mindez már valóság), de a javaslat egyelőre csak a fenti adónemekről szól.


A cégeknek még nem vonzó

„Ha az összes felsorolt illeték eltörlésre kerül, az már egy jelentősebb összeget képviselne a gépjármű bekerülési értékében” – mondta a VS.hu-nak Pesti Tímea, az egyik legnagyobb magyarországi flottakezelő cég, a LeasePlan kereskedelmi igazgatója. A plug-in hibridek ára azonban még így is jóval meghaladja majd a tipikus flottaautók (Fordok, Volkswagenek) árát, így nem valószínű, hogy nagyobb számban lesznek jelen a nagy flottákban.

Az ár mellett más tényezők is hátráltatják az ilyen autók elterjedését: „Gondoljunk csak bele, hogy egy cég rendel 30 ilyen autót, amelyeket aztán az irodaház mélygarázsában egyszerre tölteni kell, bírni fogja ezt az irodaház elektromos hálózata?” – mondta Pesti Tímea, aki szerint ezek a gépkocsik​ továbbra is csak elvétve, inkább PR-céllal lesznek jelen a céges flottákban, egészen addig, amíg az elektromos töltő​hálózat nem fejlődik olyan mértékben, hogy gond nélkül megoldható legyen a flották töltése.


Ezekre a kocsikra kaphat kedvezményt

Nézzük konkrét autók szerint. A hibridek gyártásában élen járó Toyota legismertebb modelljéből, a Priusból is van már plug-in verzió, amely a gyári adatok szerint 25 kilométert képes megtenni tisztán elektromos hajtással, vagyis éppen belefér az új kategóriába. A szerényebb felszereltségű változat ára bruttó 12,47 millió forint, vagyis nem olcsó, de talán még megfizethető egy felső-középosztálybeli, környezettudatos családnak. A törvénymódosítás hatálybalépése után ezt az állam is segíteni fogja, igaz – számításaink szerint – nem ez lesz a döntő tényező az autó kiválasztásánál.

Nem kell kifizetni a vagyonátruházási illetéket, amely ebben az esetben 76 500 forint lenne. Megspórolható lesz a már most is kedvezményes regisztrációs adó, vagyis 76 ezer forint. A gépjárműadó pedig – új autó vásárlása és magánszemély tulajdonos esetén – évente 35 190 forint. Mindösszesen ez 187 ezer forint kedvezményt jelent az első évben, igaz, a gépjárműadó-mentesség ehhez minden további évben hozzáad még 35 ezret.



A Mitsubishi modelljei közül eddig csak az i-MiEV névre hallgató elektromos kisautó (kevesebb mint 3,5 méter hosszú) kapta meg a legnagyobb kedvezményeket. A jármű mindössze 150 kilométert tud megtenni egy töltéssel, és 8,9 millió forintba kerül. Ilyen adatok mellett ez még az adómentességgel együtt is csak egy drága, városi játékszernek tűnik. Ha azonban hatályba lép a módosítás, ugyanezeket a kedvezményeket kapja a Mitsubishi Outlander PHEV, amely egy igazi SUV, vagyis városi terepjáró: kétliteres benzinmotorja van, 4,65 méter hosszú, 1,8 tonna a súlya, de plug-in hibrid, és a gyári adatok szerint képes megtenni 52 kilométert csak elektromos hajtással, vagyis környezetbarátnak minősül.

A plug-in hibrid Outlander összteljesítménye 210 kW, ennek alapján a következő közterheket kellene fizetni utána, ha kapni lehetne Magyarországon: vagyonátruházási illeték: 178 500 forint; regisztrációs adó: 76 ezer forint; a gépjárműadó az első évben 72 450 forint lenne, ha céges autóként használják, akkor havonta 22 ezer forint, vagyis az első évben 264 ezer forint. Ezek elengedésével legalább 326 ezer forintot hagyna az állam a tulajdonos zsebében (céges autó esetében több mint félmilliót), vagyis ezen a szinten már kezdi megérni a Nagy-Britanniában szintén állami kedvezménnyel, 29 ezer és 35 ezer font közti összegért, vagyis 12-14 millió forintért árult plug-in hibrid.



Vagy itt van egy további példa, a Volvo V60 hibrid változata: több mint kéttonnás súlyával, 4,63 méteres hosszával és 2400 köbcentis dízelmotorjával ez sem nevezhető egy népautónak, de mivel van benne külön tölthető elektromos hajtás is, megkapja a környezetkímélő besorolást és az ezzel járó adókedvezményeket. Magyarországon nem forgalmazzák, Nagy-Britanniában 47 ezer font az induló ára, de kormányzati kedvezménnyel leszorították 42 ezerre, ami úgy 17,6 millió forint.

Ha valaki mégis itthon venne ilyen autót, akkor a vagyonátruházási illeték 137 700 forint lenne, a regisztrációs adó pedig 76 ezer. Az első évben a gépjárműadó 55 890 forint, céges autó esetében havi 22 ezer, vagyis évi 264 ezer forint. A törvénymódosítás tehát legalább 269 ezer forintot hagy a leendő tulajdonos zsebében.


Volvo V60 hybrid


A legdurvább játékos ezen a piacon a Porsche Panamera S E-Hybrid, amellyel konkrétan 270 kilométeres óránkénti sebességgel száguldhatunk (a német autópályán, ahol nincs sebességkorlátozás). Robbanómotorja háromliteres, ami elektromos hajtás nélkül egyes teszteken képes volt tíz liter benzint is elfogyasztani száz kilométeren, de a hivatalos adatok szerint egy kisautóénak felel meg a szén-dioxid-kibocsátása. Külön is tölthető elektromos meghajtásával elvileg képes megtenni 32 kilométert, vagyis környezetbarátnak minősül. Német listaára 106 ezer euró, vagyis több mint 32 millió forint.

A tölthető hibrid Porsche Panamera után eddig 260 ezer forint vagyonátruházási illetéket és 76 ezer forint regisztrációs adót kellett volna fizetni, ami a törvényjavaslat alapján nullára csökken. Egy ilyen autó után jelenleg havi 22 ezer forint lenne a cégautóadó, vagy évi 105 ezer forint a gépjárműadó, ha magánszemély a tulajdonos – ez hamarosan nulla lesz, de aki képes ennyi pénzt kiadni egy autóra, annak ez már szinte mindegy is.


Porsche Panamera S E-Hybrid