A wifihangfal lesz az új szelfibot a karácsonyi szezonban

Forrás: Beats

-

Mondja a legnagyobb magyar online kereskedőcég tulajdonosa, aki éppen most vált meg többségi részesedésétől. Az Extreme Digitalt irányító Várkonyi Balázs arról is beszélt, hogy a tavalyi slágerterméket teljesen értelmetlennek tartja.


A piacvezető magyar kereskedő, az Extreme Digital tulajdonosa szerint az idei karácsonyi vásár egyik legnagyobb slágerének az akkumulátorról is működő bluetooth- és wifihangfalak számítanak. A másik favorit a kártyafüggetlen okostelefon, miután meguntuk, hogy hűségpénzt fizessünk a mobilszolgáltatóknak. Az év vége felé ismét népszerűek lettek a lapos tévék, és zajlik egy államilag támogatott mosógépcsere-program is – a háztartások új tagját is előszeretettel vitetik haza a vevők az online kereskedőkkel, akik ezt gyakran ingyen is megteszik.

A karácsonyi vásár startpisztolyát immár itthon is a Black Friday, vagyis a Fekete Péntek megtartásával indítják el a kereskedők, köztük az Extreme Digital, ám nem mindegyikük az amerikai dátumhoz igazodva. Az Extreme Digital például egy héttel azt megelőzve. Az ígéretek szerint akár 70 százalékot is elérnek majd az árengedmények, amivel 500 millió forintot hagynak a vevők zsebében, ha november 20-án minden felajánlott kedvezményes termék elkel.

Kérdés persze, hogy minden felkínált áru hasznosnak bizonyul-e. A tulajdonos-ügyvezető, Várkonyi Balázs maga is úgy látja: a tavalyi slágerről, a szelfibotról ma már mindenki tudja, hogy semmi értelme sincs.


A selfie-bot ideje már lejárt


A Fekete Péntek újdonsága lesz még, hogy a webshopba belopakodnak teljesen új termékcsoportok is. Ilyenek lesznek az utazások, a gépjárművek, köztük például Vespa-motorok, autógumik, sportbérletek, valamint a bútorok, méghozzá a Kika termékei. Ez utóbbi azonban már a tulajdonosváltás miatt, ugyanis a Kika tulajdonosa befektetett az Extreme Digitalba.

Nem csak az áru az áruház is kapós

A karácsonyi vásár előtt népszerűek lettek a magyarországi online áruházak is. Nem véletlenül. Éves forgalmuk tavaly már 230 milliárd forint volt, ami az előrejelzések szerint idén átlagosan 20-30 százalékkal (az Extreme Digitalnél 60 százalékkal) bővül, és ennek jelentős része éppen az év utolsó két hónapjában folyik be.


Az elmúlt napokban a két piacvezetőnél, az Extreme Digitalnál és a mall.hu-t üzemeltető Internet Mall Hungarynél egyaránt változott a tulajdonosi kör. Előbbinél jöttek a dél-afrikaiak, utóbbinál mentek, igaz, nem ugyanaz a befektetői csoport.


A GKI Digital júliusi toplistája a 2014-es árbevételek alapján


Az Extreme Digitalhez tőkét hozott a Kika márkáról Magyarországon is ismert Steinhoff International, amely alapvetően bútorral kereskedik, de az elektronikus áruforgalom térhódításával jól jön neki egy szakértő csoport, amely ismeri a közép-európai online piacot.

A tervek szerint együtt hódítják meg a térséget, ahol az Extreme Digital – Magyarországon kívül – már hat országban jelen van. A célkitűzés, hogy a következő három évben elérjék a 600 millió eurós árbevételt, aminek az Extreme Digital idén már hozza az egyhatodát, 100 millió eurót (mintegy 30 milliárd forintot).

A közép-európai piacon ugyanakkor nagy a tolongás. Itt próbál előretörni a cseh gyökerű mall.hu is. A magyar piacra 2014-ben robbant be, méghozzá azzal, hogy óriási termékpalettával jelentkezett, több mint 90 ezer féle árut vett fel a kínálatába. Így egyetlen évben megháromszorozta az árbevételét, amellyel megközelítette a 10 milliárd forintot.

Most a cseh tulajdonosok befektetőtársat váltottak: a dél-afrikai Naspers-csoport helyett az amerikai tőkét is maga mögött tudó Rockaway Capital szállt be számos közép-európai internetes boltba, köztük a mall.hu-ba. A Rockaway bevételei ezzel az egymilliárd eurós határt is átléphetik a közép- és kelet-európai régióban, amivel állításuk szerint piacvezetővé válhatnak.

A világ 130 országában jelen lévő Naspers így is megmaradt a magyar piacon, hiszen övé az Allegro Group, amely az Árukeresőnek, a Vaterának és a romániai alapítású eMag-nak is a tulajdonosa. Az eMag a magyarországi online kereskedelemben a mall.hu után a harmadik legnagyobb szereplő.

Összességében az mondható el, hogy a hazai online kereskedelemben folyamatosan szorulnak vissza a magyar tulajdonosok. Ez a terjeszkedési vágy és a tőkeigény miatt nem csoda. Ahogy kérdésünkre Várkonyi Balázs fogalmazott,


nem eladni akartuk a céget, nem kiszállni akartunk. Csupán a piaci centralizáció miatt erre volt szükség, hogy a jövőben is fenn tudjuk tartani az eddigi növekedési ütemet.


TOP11

Íme, a legnagyobb magyarországi online áruházak. A GKI Digital kimutatásához társítottuk a tulajdonosok friss listáját.


01

Extreme Digital

Várkonyi Balázs, Kelemen Gyula és a dél-afrikai Steinhoff International


02

Mall.hu

a cseh Daniel Křetínský és Patrik Tkáč, valamint a Prágában és San Franciscóban is székhellyel rendelkező Rockaway Capital


03

eMag

a dél-afrikai Naspers-csoport


04

Libri-Shopline

a Budapesti Értéktőzsdén is jegyzett cégben az SQ Invest és a Közép-európai Média és Kiadó Zrt. a tulajdonos, amely cégeket Balogh Ákos, Spéder Zoltán és Lantos Csaba neve fémjelez


05

Media Markt

a német Metro-csoport


06

Bónusz Brigád

Kaprinay Zoltán, Heller Gábor, valamint a prágai bejegyzésű Slevomat.cz és a Tarpa Hungarikum Manufaktúra Kft.


07

iPon

Parádi András és Pap Zoltán


08

Tchibo

a német Maxingvest AG


09

Tesco

a londoni tőzsdén jegyzett brit cég


10

Fashion Days

a svájci Fashion Days Group AG


11

Játéknet

Bognár Ákos és családja