A vasút is felköltözött a Google Mapsre

-

A MÁV Start és a GYSEV vonataira keddtől ugyanúgy tudunk utazási tervet csinálni, mint a BKK járataira.


Mondjuk, hogy Miskolcon vagyunk, Diósgyőrben, Alsó-Majláthon, és Balatonfenyvesre szeretnénk utazni, Pálmajorba. Keddtől a Google Maps már nemcsak autóra (3 óra 42 perc) és gyalog (70 óra) képes ezt az utat megtervezni nekünk, de tömegközlekedésre is. Ez a konkrét esetben Miskolcon villamost, Budapesten autóbuszt, Balatonfenyvesen pedig kisvonatot jelent, főképp pedig nagyvasutat, mivel felkerült a Google Térképére a MÁV Start és a GYSEV menetrendje. Az alkalmazás azt is tudja, hogy a Balaton partján vonatpótló buszra kell szállnunk.


Villamos, vonat, busz, vonat, kisvonat – van itt minden!


Persze a keresés kiagyalt, még nem az összes nagyváros tömegközlekedése van fönt a Google-on, a kisvonatok közül meg éppen kizárólag a balatonfenyvesi, mert az tartozik a MÁV-hoz.


Országos kereső tehát továbbra sincs, pedig sokan szorgalmazták, sokat beszéltek róla. Vitézy Dávid, aki – miután a BKK-t és mielőtt a közlekedési múzeumot igazgatta – éppen a különböző tömegközlekedési ágazatok összehangolását kapta feladatul, egy Facebook-bejegyzésben úgy értékelte, hogy központi kereső nincs, de ha a többi közlekedési cég is nyitottá tenné menetrendi adatbázisát, akkor így, például a Google Térképén mégis létrejöhet egy országos menetrendi kereső.


De miért nem metróval megyünk a Keletiből Kelenföldre?


Az első benyomások szerint a Maps néha furcsát dönt, nem úgy utaztatna, ahogy az emberek a saját fejük után menve. Miskolc és a Balaton között vonatozva például Budapesten, a Keletiből nem metróval vitt Kelenföldre, hanem a 178-as busszal a Róka utcáig, hogy onnan sétáljunk a Déliig. Ha van néhány bőröndöm, akkor aligha ez az optimum.


Ugyanígy furcsa volt, hogy egy egyszerű Székesfehérvár–Budapest Belváros úton Budafokon leszállít a vonatról, hogy menjünk a 133E-vel. Ez lehet akár jó ötlet is, de az újdonságot bemutató sajtótájékoztatón olyan példát is láttunk, hogy okostelefonra (mert persze ezeken is működik) más eredményt adott, mint azonos keresésre számítógépen. Alighanem tehát vannak még gyermekbetegségek, csiszolni valók.


Nem érdemes a vonaton maradni Kelenföldig?


Óriásiak a továbbfejlesztés lehetőségei is. A leginkább talán a Volánok hiányoznak, ha olyan településre mennénk, ahol nem jár vonat. (A vasútra és a távolsági buszra vegyesen is lehet keresni a menetrendek.hu-n, az viszont nem ismeri a budapesti járatokat.)


De a vasúti menetrend adatbázisában is sokkal több van, mint a Google Térképén: például hogy ténylegesen hol van a vonat, magyarán mennyit késik. Jelenleg nehézkes még a jegyvásárlás is, de a vágány/peronadatok, az alacsony padlós járművek jelzése, a nemzetközi kiterjesztés mind a jövő zenéje. Ezek szerepelnek is a Google és a MÁV terveiben, mondták az illetékesek, de konkrét határidőket nem vállaltak. Attól is függ sok minden, hogy a felhasználók mennyire kapnak rá a menetrendre, és hogyan használják.