A vásárlók is keresik a kiskapukat vasárnap

Fotó: MTI/MTVA / Jászai Csaba

-

A saját boltjukban dolgozó külföldi, zömmel kínai kereskedők igen jól jártak a vasárnapi boltbezárással. Ez derül ki egy felmérésből.


Az AsiaCenter a vasárnapi zárva tartást szabályozó törvény életbe lépése óta vizsgálja annak hatásait. A négy hétvégén készített, mintegy 600 fős vásárlói felmérés szerint a válaszadók 85%-nak okoz kisebb vagy nagyobb problémát az új szabályozás. A válaszadók 54%-a tudatosan keresi, hogy hol tudná ezek után is elintézni a vasárnapi bevásárlást. Az AsiaCenter hétvégi vásárlói összetételének legalább 27%-a a megváltozott szabályozás hatására választja a kereskedelmi központot.

Az AsiaCenter megbízásából a Bucholcz Consulting által mintegy 600 fős mintán végzett közvélemény-kutatás kimondottan a hétvégi vásárlókat szólította meg négy héten át. Topor Csaba, a kutató-tanácsadó cég vezetője elmondta, hogy a válaszadók 85%-át kimondottan zavarja az új szabály, 39%-uk technikai nehézségként, 20%-uk pedig elvi problémaként éli meg a korlátozást.



A megkérdezettek 27%-a azt válaszolta, hogy általában máshová szokott járni, de most a nyitva tartás miatt döntött az AsiaCenter mellett. 20% több helyre is jár, de az AsiaCenterről tudták biztosan, hogy nyitva van. Több mint 42% gondolja úgy, hogy a vasárnap sokkal kényelmesebb vásárlás szempontjából, mint bármelyik másik nap, ilyenkor nézelődnek, inkább vásárolgatnak, mintsem a szükséges javak beszerzésére koncentrálnak. A válaszadók több mint egynegyede (28%) szerint a vasárnapi bevásárlás családi program, nem helyettesíthető be egyetlen más nappal sem.

Az AsiaCenterben az üzletek nagy része kisebb alapterületű családi vállalkozás, így az új szabályozás után is több mint 450 üzlet tarthat nyitva vasárnaponként.

Topor Csaba elmondta, hogy számok tengerében nem könnyű eligazodni, és egy ilyen mértékű piaci beavatkozás valós hatásának megállapítása még hosszú időt igényel. Egy hónap távlatából kijelenthető, hogy a szabályozás ugyan sok kereskedelmi egységet hátrányosan érintett, ám ebből néhány piaci szereplő, mint például az AsiaCenter képes lehet profitálni. Hogy a vásárlói szokások miként alakulnak át, az már a jövő zenéje - tette hozzá az elemző.